منحنی بازدهی اوراق دولتی در 19 مهر منتشر شد+ نمودار

نرخ سود دو سال و نیمه؛ 24 درصد

کدخبر: ۳۶۶۴۶۸
اقتصاد نیوز: نرخ سود سررسیدهای بلندمدت در بازار اوراق ثانویه دولتی از مرز 24 درصد گذشت نرخ سود یک ساله کماکان در این بازار در کانال 18 درصد قرار دارد.
نرخ سود دو سال و نیمه؛ 24 درصد

به گزارش اقتصاد نیوز، بازار اوراق دولتی در روز شنبه 19 مهر روند معاملاتی خود را در مقایسه آخرین روز کاری هفته گذشته کاهشی به پایان رساند.

معاملات بازار اوراق بدهی دولتی امروز با 8 درصد کاهش به 217 میلیارد تومان رسید البته با وجود این کاهش داد و ستد بازار کماکان بالای سقف های گذشته خود در جریان است.

نرخ سود در بازار بدهی

در بازار امروز با وجود کاهش معاملات نرخ بازده اوراق با سررسید یکساله تغییر چندانی نداشت و در سطح 18 درصد باقی ماند.

در همین زمینه

اما روند بازدهی در سررسید های بلندمدت کاملا متفاوت بود نرخهای سود بالاتر از یکسال افزایش های محسوسی داشتند. نرخ بازده اوراق با سررسید دوساله با 14 صدم درصد افزایش به 20.3 درصد رسید. همچنین نرخهای بازده با سررسیدهای بالاتر از دو سال افزایش 2 دهم درصدی را تجربه کردند.

نکته قابل تامل بازار امروز افزایش نرخهای بازده انتظاری در سررسیدهای بالاتر از دو سال و نیم بود که از 24 درصد نیز عبور کردند و شیب منحنی را به طور محسوسی افزایش دادند.

روند منحنی بازدهی آتی نشان می دهد اوراق دولتی در سررسیدهای 600 روزه به کانال 23 درصد وارد شده و در سررسیدهای بیش از دو سال و نیم با یک واحد درصد افزایش به کانال 24 درصد رسیده است.

ورود نرخ اوراق دولتی به کانال 24 از آن جهت مهم است که این نرخ به عنوان نرخ بدون ریسک و معیار شناخته می شود. از نگاه برخی تحلیل گران ممکن است افزایش نرخ در این کانال در راستای روند خود اصلاحی بازار با جهت تورم است. متوسط نرخ تورم ماهانه در شهریور 26 درصد بوده است و اگرتغییر قیمت ها بر پایه روند یک ساله پیش رود در پایان سال میانگین نرخ تورم وارد کانال 30 درصد خواهد شد.

منحنی

پیام نرخ سود 24 درصدی

تحلیل گران با اشاره به اینکه ممکن است بازار پس از مدتی صبر برای روشن شدن جهت بازارها در حال تطبیق خود با روندهای تورمی است اعتقاد دارند: اگر این سیر ادامه داشته باشد می توان گفت در بازار پول هم باید تعدیل نرخ سود گیرد تا ماندگاری سپرده ها بالا رود.

البته برخی دیگر از تحلیل گران با تاکید بر اینکه بازار ها با هم، هم­جهت حرکت می کنند تاکید دارند الزاما این هم جهتی هم زمان نیست و برخی از بازارها با تاخیر خود را تطبیق می دهند.

از منظر این گروه چون بازار اوراق در مقایسه با سایر بازارها عمق کمی دارد برای آنکه مشخص شود نرخ سود 24 درصدی واکنشی به تورم آینده است باید کمی صبر کرد اما اگر در هفته های پیش رو روند ادامه داشته باشد تاییدی بر این گزاره خواهد بود.

اما گروه دوم هم تاکید دارد پیام نرخ سود 24 درصدی برای بازار پول ضرورت اصلاح نرخ ها در این بازار است زیرا سقف گذاری بر نرخ ها در شرایطی که انتظارات بازدهی بالاتر است مدیریت جریان نقدینگی برای سیاست گذار پولی را سخت خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید