ارزش معاملات خرد رکورد شکست؛

نیرویی که یک تنه بورس را بالا برد

کدخبر: ۳۷۵۸۸۵
روز شنبه شاخص کل به رشد خود ادامه داد شاخص کل هم وزن بورس به کانال 400 هزار واحدی صعود کرد و شاخص کل فرابورس به کانال 17 هزار واحدی وارد شد.اما مهم ترین اتفاق رکورد شکنی ارزش معاملات خرد بود.
نیرویی که یک تنه بورس را بالا برد

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز شنبه بورس پایتحت وجود مازاد تقاضا در بازار، بر سایر عوامل کاهنده غلبه کرد و موجب رشد شاخص‌های بازار شد. در پایان معاملات امروز هم ارزش صف‌های خرید و هم ارزش صف‌های فروش کاهش یافت، اما ارزش صف‌های خرید هزار و 451 میلیارد تومان بیشتر از ارزش صف‌های فروش بود.  

 در پیش گشایش بورس، تعداد نمادهای صف فروش 261 نماد بود و 229 نماد صف خرید داشتند. نمادهای وتوکا (سرمایه‌گذاری توکا فولاد)، کگهر (معدنی و صنعتی گلگهر) و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند و در سوی دیگر بازار، نمادهای وملی (هلدینگ ملی)، خکمک (کمک فنر ایند امین) و ثغرب (شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب) بیشترین صف فروش را در پیش گشایش داشتند.

در شروع معاملات امروز، ارزش صف‌های خرید هزار و 150 میلیارد تومان و ارزش صف‌های فروش 654 میلیارد تومان بود. به طوری که 18 درصد بازار صف خرید و 11 درصد نمادهای بازار صف فروش داشتند. کگهر (معدنی و صنعتی گلگهر)، وتوکا (سرمایه‌گذاری توکا فولاد) و سیمرغ (شرکت سیمرغ) بیشترین صف خرید را داشتند و بیشترین ارزش صف‌های فروش به نمادهای وملی، ثغرب و خکمک اختصاص داشت.

در 15 دقیقه ابتدایی شاخص کل بورس دچار نوسان شد و پس از یک افت و خیز 4 هزار واحدی، شروع به رشد کرد. روند صعودی شاخص بورس تا انتهای معاملات روز ادامه یافت و در پایان معاملات 23 هزار و 548 واحد بالا‌تر از رقم روز چهارشنبه ایستاد.

شروع سبز هفته

در پایان معاملات ‌شنبه بازار سهام، تعداد شرکت‌هایی که رشد قیمت داشتند بیش از سه برابر تعداد شرکت‌هایی بود که قیمت بازار آن‌ها کاهش یافت. 354 نماد رشد قیمت داشتند که 245 نماد بورسی و 109 نماد فرابورسی بودند. همچنین 114 نماد کاهش قیمت داشتند که 91 نماد بورسی و 23 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 72 درصد بازار رشد قیمت داشتند تا شاخص کل بورس تهران 23 هزار و 548 واحد صعود کند و در رقم یک میلیون و 390 هزار واحد بایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز 6 هزار و 399 واحد رشد کرد و به رقم 401 هزار و 531 واحد رسید. شاخص کل فرابورس هم 371 واحد بالا آمد به 17 هزار و 322 واحد رسید.

امروز در بین شرکت‌هایی که بیشترین تاثیر را در شاخص کل داشتند، قیمت سهام فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) 4.7 درصد رشد کرد و به تنهایی 4 هزار و 104 واحد شاخص کل را بالا کشید. پس از فارس، فولاد (فولاد مبارکه) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) دیگر نمادهای سبزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص کل داشتند.

روند بورس 8 آذر

رشد ارزش معاملات خرد بورس

در معاملات روز شنبه، ارزش معاملات کل بازار سهام 22 هزار و 700 میلیارد تومان بود که نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته پیش 19 درصد کاهش یافته است. اما ارزش معاملات خرد بورس به روند صعودی خود ادامه داد و با افزایش 10 درصدی، به رقم 19 هزار و 290 میلیارد تومان رسید که رتبه سوم بالاترین رقم در نیمه دوم سال محسوب می‌شود.

مازاد تقاضا در بازار

در طی معاملات روز شنبه تقاضای کل بیشتر از عرضه‌ها بود‌. در پایان معاملات امروز اگرچه ارزش صف‌های خرید و فروش بورس نسبت به روز چهارشنبه کاهش یافتند اما بازار همچنان با مازاد تقاضا همراه است. ارزش صف‌های خرید نسبت به روز معاملاتی گذشته 4 درصد کاهش یافت و به رقم هزار و 983 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 36 درصدی به رقم 532 میلیارد تومان رسید.

در پایان معاملات امروز، بیشترین ارزش صف خرید به شرکت سرمایه‌گذاری توکا فولاد (با نماد معاملاتی وتوکا) تعلق داشت و پس از آن، تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) و کگهر (معدنی و صنعتی گلگهر) بیشترین صف خرید را داشتند. شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال غرب نیز بیشترین ارزش صف فروش بازار را به خود اختصاص داد. پس از ثغرب، خکمک (کمک فنر آیند امین) و کفپارس (فرآورده‌های نسوز پارس) در رتبه‌های بعدی جدول بیشترین ارزش صف فروش قرار گرفتند. 

ورود 153 میلیارد تومان پول‌ حقیقی

بورس در روز شنبه برای دومین روز کاری پیاپی با ورود پول‌های حقیقی همراه بود، در معاملات امروز، خالص پول حقیقی ورودی 153 میلیارد تومان بود که بیشترین سهم به نماد فولاد (شرکت فولاد مبارکه) اختصاص داشت.

امروز در سمت تقاضا، 89 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 11 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 88 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 12 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

ایران خودرو صدرنشین جدول معاملات

در معاملات روز شنبه، قیمت سهام شرکت ایران خودرو 4.5 درصد کاهش یافت و به تنهایی هزار و 386 واحد شاخص کل را پائین کشید. نماد خودرو بیشترین ارزش معامله و بیشترین حجم معامله بازار سهام در روز شنبه را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام ایران خودرو یک هزار و 24 میلیارد تومان بود.

پس از خودرو، سهام بانک تجارت (با نماد معاملاتی وتجارت) بیشترین ارزش معاملات را داشت. شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

تعداد معاملات سهام ایران خودرو 2 میلیارد و 664 میلیون و 906 هزار و 914 سهم بود. بانک تجارت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شرکت سایپا (با نماد معاملاتی خساپا) اختصاص داشت. دو نماد بانکی وبصادر (بانک صادرات) و وپارس (بانک پارسیان) در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

آمار معاملات 8 آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید