گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بورس پایتخت

سمیه بورس را به هم ریخت

کدخبر: ۳۸۳۹۱۲
صبح امروز 16 دی ماه 1399 با انتشار خبر دستور وزیر صمت مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری شمش فولاد، ارزش سهام شرکت‌های فولادی با افت چشمگیری مواجه شد به طوری که ارزش بازاری کل صنعت فولاد 300 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.
سمیه بورس را به هم ریخت

به گزارش اقتصادنیوز، روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 24 هزار و 272 واحد افت کرد و شاخص هم‌وزن 2 هزار و 891 واحد افزایش یافت. شاخص کل فرابورس نیز 146 واحد نزول کرد و به رقم 19 هزار و 388 واحد رسید.

پیش گشایش بازار

در پیش گشایش معاملات امروز بورس، 211 نماد بازار صف خرید و 52 نماد صف فروش داشتند. بیشترین صف خرید به شرکت‌های صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر)، مبین وان کیش (اوان) و پگاه گیلان (غگیلا) تعلق داشت و شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، شرکت سرمایه‌گذاری استان خراسان جنوبی (وسخراج) و شرکت صنعتی مینو (غصینو) بیشترین صف فروش را داشتند.

نزول شاخص کل

در ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس روندی نزولی داشت و در یک ساعت ابتدایی 14 هزار واحد پایین آمد. در پایان معاملات، شاخص کل به رقم یک میلیون و 350 هزار واحد رسید تا افت 24 هزار و 272 واحدی را ثبت کند.

شاخص کل هم‌وزن اما روندی صعودی را طی کرد و 2 هزار و 891 واحد رشد کرد و در رقم 465 هزار و 373 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با افت 146 واحدی به رقم 19 هزار و 388 واحد رسید.

آمار معاملات 16 دیآمار معاملات 16 دی

خروج پول حقیقی

در معاملات امروز 554 میلیارد تومان پول‌ حقیقی از بورس خارج شد. بیشترین خروج پول حقیقی را سهام بانک تجارت داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن بیش از 103 میلیارد تومان بود. پس از بانک تجارت، فولاد (فولاد مبارکه) و بوعلی (پتروشیمی بوعلی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 85 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 15 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 89 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 11 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

روی گردانی حقیقی‌ها از بزرگان 

در ادامه روند استقبال سهام‌داران حقیقی از سهام شرکت‌های کوچک و متوسط و موج خروج از سهام شرکت‌های بزرگ بازار سهام، امروز 91 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به سهام شرکت‌های باارزش کم‌تر از 40 هزار میلیارد تومان وارد شد و از سوی دیگر 645 میلیارد تومان پول حقیقی از شرکت‎‌های با ارزش بیشتر از 40 هزار میلیارد تومان خارج شد که یکی از عوامل اصلی نزول شاخص کل بود.

جنجال قیمت گذاری فولاد

صبح امروز با انتشار خبر دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر قیمت‌گذاری دستوری شمش فولاد، ارزش سهام شرکت‌های فولادی با افت چشمگیری مواجه شد به طوری که ارزش بازاری کل صنعت فولاد 300 هزار میلیارد تومان کاهش یافت.

علیرضا رزم حسینی در قرارگاه جهش تولید که با محوریت بررسی نظارت بر اجرای شیوه نامه ساماندهی عرضه و تقاضای محصولات فولادی برگزار شد، اظهار داشت: قیمت پایه شمش فولادی در بورس بر اساس ۷۰ درصد قیمت CIS است و این قیمت پایه فردا طی نامه‌ای به بورس باید ابلاغ و اعلام شود.

پس از انتشار این خبر سهام شرکت‌های فولادی با صف فروش و افت قیمت مواجه شدند. قیمت سهام فولاد مبارکه (با نماد معاملاتی فولاد) 4.9 درصد کاهش یافت و به تنهایی هزار و 949 واحد شاخص بورس را پایین کشید. همچنین 83 میلیارد و 500 میلیون تومان پول حقیقی از سهام این شرکت خارج شد. سهام دیگر شرکت‌های فولادی بازار سرمایه مانند فولاد کاوه، فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان جنوب، فولاد امیرکبیر کاشان و آهن و فولاد ارفع نیز با افت قیمت مواجه شد.

رشد قیمت 56 درصد شرکت‌ها

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 273 نماد رشد قیمت داشتند که 191 نماد بورسی و 82 نماد فرابورسی بودند. همچنین 187 نماد کاهش قیمت داشتند که 140 نماد بورسی و 47 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 56 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 38 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات روز سه‌شنبه فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، فولاد (شرکت فولاد مبارکه) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) نمادهای قرمزرنگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. 

رشد ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 17 هزار و 250 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه 14 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز  8 درصد افزایش یافت و به رقم 14 هزار و 572 میلیارد تومان رسید.

رشد عرضه بازار

امروز ارزش صف‌های خرید هزار و 413 میلیارد تومان شد که نسبت به روز ‌دوشنبه کاهش 11 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین ارزش صف‌های فروش 195 درصد افزایش یافت و به رقم 977 میلیارد تومان رسید. 

عرضه و تقاضای بورس

در پایان معاملات امروز شرکت صنایع چوب خزر کاسپین (چخزر) با صف‌ خرید 148 میلیارد تومان در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از چخزر، شرکت نوش مازندران (غنوش)  و مبین وان کیش (اوان) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین صف فروش نیز به نماد دی (بانک دی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 132 میلیارد تومانی داشت. پس از بانک دی، گدنا (تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک)  و وتجارت (بانک تجارت) بیشترین صف فروش را داشتند. 

تداوم حضور برکت در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز سه‌شنبه شرکت دارویی برکت (با نماد معاملاتی برکت) برای چهارمین روز پیاپی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات سهام برکت 323 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، ایران خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشت و کاما رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و سایپا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

خودرویی ها و بانکی ها صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، سایپا با تعداد 943 میلیون و 289 هزار و 96 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. بانک صادرات و بانک ملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

آمار معاملات 16 دی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید