گزارش اقتصادنیوز از آخرین روز کاری هفته آخر بهمن؛

تکرار سقوط بزرگان بورس و رشد شاخص هم وزن

کدخبر: ۳۹۳۶۳۸
اقتصادنیوز: امروز 29 بهمن 1399 شاخص کل بورس برای سومین روز پیاپی نزول کرد و شاخص هم‌وزن ششمین روز پیاپی صعودی را پشت سر گذاشت.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام شاخص کل بورس افت 7 هزار و 487 واحدی را پشت سر گذاشت و شاخص فرابورس 43 واحد نزول کرد. شاخص هم وزن نیز 932 واحد بالا آمد.

تداوم نزول شاخص کل و صعود شاخص هم وزن

در ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس صعودی بود و در 5 دقیقه ابتدایی هزار واحد رشد کرد اما خیلی زود شاخص به سمت پایین تغییر مسیر داد.

در پایان معاملات شاخص کل به سطح یک میلیون و 238 هزار واحد رسید و نسبت به روز سه‌شنبه 7 هزار و 487 واحد افت کرد. شاخص کل هم‌وزن نیز 932 واحد رشد کرد و در رقم 438 هزار و 966 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 43 واحد نزول کرد و به رقم 17 هزار و 590 واحد رسید.

خروج پول حقیقی 

امروز ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 585 میلیارد تومان بود. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را شرکت سازنده واکسن کرونا، برکت داشت که حدود 10 درصد پول‌های خروجی به این شرکت اختصاص داشت. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی برکت 55 میلیارد تومان بود. پس از برکت، شستا و فملی بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. امروز در سمت تقاضا، 82 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 18 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 91 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 9 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 66 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 144 نماد رشد قیمت داشتند که 96 نماد بورسی و 48 نماد فرابورسی بودند. همچنین 318 نماد کاهش قیمت داشتند که 231 نماد بورسی و 87 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 30 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 66 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس)، فولاد (فولاد مبارکه اصفهان) و شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) بزرگان قرمزپوش بازار هستند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص دارند. فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)، تاپیکو (شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) و بانک ملت (با نماد معاملاتی وبملت) نیز در رده‌های بعدی بیشترین تاثیر منفی بر شاخص قرار گرفتند.

افزایش ارزش معاملات کل

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 35 هزار و 150 میلیارد تومان رسید که از این میزان بیش از 28 هزار میلیارد تومان به فرابورس اختصاص دارد. ارز معاملات کل نسبت به روز سه‌شنبه 182 درصد افزایش یافته است. همچنین ارزش معاملات خرد 8 درصد افزایش یافت و به رقم 6 هزار و 656 میلیارد تومان رسید. 

 افت ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز ‌گذشته 8 درصد کاهش یافت و به رقم 638 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 13 درصد کاهش یافت و 2 هزار و 42 میلیارد تومان شد.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات (وسپهر) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 262 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از وسپهر، کزغال (شرکت زغال پروده طبس) و وپارس (بانک پارسیان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 111 میلیارد تومانی داشت. پس از شستا، کلوند (صنایع کاشی الوند)  و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

پالایشی‌ها در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز چهارشنبه شپنا بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 344 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، شبندر بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبریز رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فملی و بانک پارسیان در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بانک پارسیان صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز، بانک پارسیان (با نماد معاملاتی وپارس) با تعداد 355 میلیون و 3 هزار و 661 سهم در صدر قرار گرفته است. سایپا در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شپنا تعلق داشت. بانک‌ ملت و فملی نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید