بسته خبری بورسی 5 اسفند 99

خبرهای داغ برای بورس بازان/ سه خط خبری برای سهامداران

کدخبر: ۳۹۴۸۷۶
​اقتصاد نیوز: مجلس مصوبه‌های جدیدی درباره لایحه بودجه 1400 به تصویب رساند. در سوی دیگر اما به نظر می‌رسد دیدارهای مهم دیپلماتیک برجام در جریان است.
خبرهای داغ برای بورس بازان/ سه خط خبری برای سهامداران

به گزارش اقتصاد نیوز، بورس بازان همچنان تحولات مربوط به برجام و بررسی سند سیاستی کشور در صحن مجلس را مورد رصد قرار می‌دهند. مهم‌ترین اخبار و دغدغه بورس بازان چه هستند؟

اخبار کلان | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

نخستین موضوعی که همچنان بورس بازان به‌صورت جدی تحولات آن را پیگیری می‌کنند،فرجام برجام در روزهای آینده است که  از دیروز در کشورمان حاشیه‌های بیشتری را هم به دنبال داشت. به بیانیه یکشنبه‌شب ایران و آژانس که با یک مهلت سه‌ماهه معین و محدود به آژانس در قبال رفع تحریم‌های ایران از سوی امریکا صورت گرفت، مجلس واکنش نشان داد و با انتقاد از دولت خواستار اجرای کامل توقف نظارت‌‌های فرا پادمانی آژانس از 5 اسفند(امروز) شد. البته دولت تأکید کرده طرح قانونی مجلس بدون کم‌وکاست اجرا می‌شود و در بیانیه توافقی با آژانس نیز این موضوع بازنمایی شده و تنها به‌صورت موقت مهلت سه‌ماهه اطلاعات از تأسیسات هسته‌ای نزد ایران محفوظ می‌ماند و در صورت رفع تحریم‌های امریکا، این اطلاعات به آژانس داده می‌شود، در غیر این صورت اطلاعات حذف و پاک می‌شود. البته نظارت پادمانی همچنان از سوی آژانس برقرار است. در سوی دیگر اما امروز جوزف بورل، رئیس سیاست خارجه اروپا در آستانه نشست وزرای اتحادیه اروپا و امریکا، درباره بیانیه ایران و آژانس گفت: تماس‌های دیپلماتیک مهمی برای حفظ برجام در جریان است. وزیر امور خارجه امریکا نیز درواکنشی از تمدید و تقویت برجام خبر داده است. سخنگوی کاخ سفید هم گفته است که منتظر پاسخ ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا است. همچنین ایران و امریکا تأکید کرده‌اند از طریق سفارت سوئیس مذاکراتی درباره آزادی زندانیان دو کشور صورت داده‌اند که سیگنال‌های مثبتی می‌تواند برای بازار به دنبال داشته باشد. خبرهای امیدوارکننده دیگر این بود که اوپک از ایران برای حضور در نشست‌های مقدماتی دعوت کرده که به نظر می‌رسد نشانه‌هایی از چراغ سبز امریکا برای رفع تحریم‌ها و بازگشت تدریجی ایران به بازار نفت دارد. نشریه نیویورک‌تایمز هم در گزارشی گفته بایدن به‌احتمال بسیار قوی در حال بررسی رفع تحریم‌ها ایران برای بازگشت به معاهده برجام است.

امروز در دیدار خبرگان رهبری با رهبر انقلاب موضوع اختلاف‌نظر بین مجلس و دولت درباره اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها نیز موردتوجه ایشان قرار گرفت که روی الزام هم‌صدایی دولت و مجلس تأکید کرد. دولت هم در ادامه امشب بیانیه‌ای منتشر و از بیانات رهبر انقلاب استقبال کرد. البته رهبر انقلاب در بخش دیگری از سخنانش با تأکید اینکه در اسلام ساخت سلاح هسته‌ای حرام است، از احتمال حد غنی‌سازی ایران حتی به 60 درصد هم گفت که البته بر اساس نیاز کشور صورت می‌گیرد.  

امروز خبر مهمی دیگری هم منتشر شد که با دیدار سفیر کره جنوبی در ایران و رئیس‌کل بانک مرکزی موردتوجه قرار گرفت و حاکی از توافق ایران و کره جنوبی در خصوص انتقال ارزهای بلوکه‌شده به ایران بود. به نظر می‌رسد کره جنوبی با چراغ سبز امریکا می‌خواهد کم‌کم مسیر رفع ارزهای بلوکه‌شده ایران را در پیش گیرد. توکیو هم از پیشنهاد خرید واکسن کرونا به‌جای ارزهای بلوکه‌شده ایران به تهران خبر داده است. وزارت بهداشت نیز اعلام کرده فاز دوم واکسیناسیون را از امروز اجرایی می‌کند.

شنیده‌های دیگری که موردتوجه بورس بازان است؛ کمک صندوق توسعه ملی  به بورس بود. بر اساس مقرره صورت گرفته در پاییز امسال با تائید شورای امنیت ملی، 550 میلیون دلار وام با دلار نیمایی معادل 13 هزار میلیارد تومان با نرخ 12 درصد به صندوق تثبیت بازار در قالب تسهیلات حمایتی به تصویب رسید که تنها یک هزار میلیارد تومان آن پرداخت‌شده است. سرنوشت ابهامات و گمانه‌زنی‌ها دراین‌باره حسابی توجه بورس بازان را به خود جلب کرده است.

بورس یک

 

اخبار صنایع | کدام اخبار را پیگیری کنیم؟

البته بورس بازان سند سیاستی دولت در مجلس را رصد می‌کنند. امروز نمایندگان مجلس در مصوبه‌ای مقرر کردند در سال 1400، هشت میلیارد دلار، دلار 4200 تومانی به کالاهای اساسی و دارو اختصاص یابد. همچنین بر اساس مصوبه مجلس، دولت موظف به حذف تدریجی دلار ۴۲۰۰ تومانی شد. با سومین مصوبه مجلس، با کاهش از 50 درصد به  30 درصد، نرخ سوخت صنایع 30 درصد نرخ گاز خوراک پتروشیمی‌ها تعیین شد. ناظران بازار فارغ از بررسی اثرات احتمالی که به نظر در قیمت سهم‌ها لحاظ شده و اثرات آن‌چنانی ندارد، برداشته شدن و روشن شدن این ریسک را یکی از مهم‌ترین اتفاقات می‌دانند. از دید فعالان، بازار نیاز به ابهام‌زدایی ازاین‌دست موارد دارد. مجلس همچنین امروز از تصویب سهم 20 درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفت و گاز تا سقف فروش یک‌میلیون بشکه نفت در روز خبر داد.

بورس

 

اخبار شرکت‌ها | کدام اخبار را پیگیری کنیم؟

مهم‌ترین اخبار شرکت‌ها که بورس بازان دنبال می‌کنند بحث افزایش سرمایه‌ها با تأکید تجدید ارزیابی‌هاست. نیروگاه زاگرس کوثر (بزاگرس) از مراحل نهایی افزایش سرمایه به‌صورت پذیره‌نویسی از 5 اسفند تا 4 فروردین سال 1400 خبر داد؛ سرمایه شرکت از 300 میلیارد تومان به 600 میلیارد تومان می‌رسد. آهن و فولاد ارفع (ارفع) نیز از نهایی شدن افزایش سرمایه به شیوه پذیره‌نویسی از 4 اسفند امسال (امروز) تا 3 فروردین سال 1400 خبر داد؛ سرمایه شرکت از 900 میلیارد تومان به 1200 میلیارد تومان می‌رسد. موسسه اعتباری کاسپین (کاسپین) نیز از افزایش سرمایه به شیوه پذیره‌نویسی از 3 اسفند (دیروز) تا 2 فروردین سال 1400 خبر داد؛ سرمایه شرکت از 45 میلیارد تومان به 70 میلیارد تومان می‌رسد. مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) هم از ثبت افزایش سرمایه به 6617 میلیارد تومان در اداره ثبت شرکت‌ها خبر داد. همچنین فرآورده‌های نسوز ایران (کفرا) نیز از ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت‌ها و رسیدن به عدد 218 میلیارد تومان خبر داد. تأمین سرمایه دماوند (تماوند) گفته افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران و مطالبات حال شده سهامداران مورد تائید حسابرس قرارگرفته و به سازمان بورس و اوراق بهادار ارسال‌شده است. بیمه میهن (میهن) هم اعلام کرده در تجدید ارزیابی که به تائید هیئت‌مدیره رسیده سرمایه شرکت به 352 میلیارد تومان می‌رسد. گروه صنعتی ملی (وملی) گفته پس از گزارش نهایی و تصویب هیئت‌مدیره موضوع افزایش سرمایه در دستور کار قرار می‌گیرد و به اطلاع سهامداران می‌رسد.

امروز جزییات عرضه اولیه فرآوری معدنی اپال کانی پارس در روز چهارشنبه باقیمت 1250 تا 1300 به ازای هر سهم منتشر شد. مزایده واگذاری بلوک سرمایه‌گذاری پارسیان (فروشنده عرصه اولیه چهارشنبه) باوجود خریداران بدون برنده اعلام شد. عرضه بلوکی احیا صنایع خراسان (واحصا) شنبه انجام می‌شود و بلوک فروخته‌شده پتروشیمی اصفهان (شصفها) به پالایش نفت اصفهان (شپنا) رسید. البته امروز امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران از دو عرصه اولیه قطعی تا پایان امسال خبر داد. خبرها حکایت از تغییر روش عرضه اولیه‌ها دارد.

بانک شهر (وشهر) از برگزاری مجمع در تاریخ 14 اسفند امسال با دستور کار مفاد ماده 141 قانون تجارت (مفاد قانون ورشکستگی) خبر داد. وزیر کار، رفاه و تأمین اجتماعی از تصویب هیئت‌وزیران در خصوص تهاتر بدهی هپکو به بانک‌ها با بدهی دولت به تأمین اجتماعی هم خبر داد. داروسازی رازک هم بابت بدهی خود از توسعه دارویی رسا و جرائم متعلقه 8.2 میلیارد تومان دریافت کرد.

سرمایه‌گذاری ساختمانی نوین (وثنو) از خرید یک دستگاه آپارتمان اداری به قیمت 22.2 میلیارد تومان (تهران/ خیابان احمد قصیر) خبر داد. معدنی املاح ایران (شاملا) هم از دریافت مجوز خرید ماشین الات سنگین برداشت از معادن و البرز دارو از تولید انبوه ، توزیع و فروش محصول ایورمکتین خبر داد.

صنعتی دریایی ایران (خصدرا) از حضور در مناقصه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا خبر داد. دریایی و کشتیرانی دریابندر (حبندر) هم از برنده شدن در مناقصه 7.4 میلیارد تومانی اداره دریانوردی گیلان خبر داد. کارخانه‌ها مخابراتی ایران (لکما) هم از برنده نشدن در مناقصه ارتباطات زیرساخت خبر داد. توسعه و عمران امید (ثامید) هم از برگزاری مناقصه برای جذب سرمایه‌گذاری در پروژه سعادت‌آباد خبر داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید