گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

کاهش نسبی رکود بورس + نمودار

کدخبر: ۳۹۵۰۱۴
اقتصادنیوز: امروز سه‌شنبه 5 اسفند 1399 شاخص‌های بورس ریزش کردند اما در یک ساعت پایانی شاخص کل رشد کرد.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام شاخص کل بورس افت 2 هزار و 721 واحدی را پشت سر گذاشت و به سطح یک میلیون و 211 هزار واحد رسید.

افت اندک شاخص‌ها

از ابتدای معاملات امروز، شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 4 هزار واحد افت کرد. شاخص کل که تا ساعت 11 و 30 دقیقه به سطح یک میلیون و 208 هزار واحد تنزل کرده بود، در یک ساعت پایانی معاملات رشد کرد و 3 هزار واحد بالا آمد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 2 هزار و 721 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 211 هزار واحد رسید.

شاخص کل هم‌وزن نیز 997 واحد نزول کرد و در رقم 435 هزار و 96 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 27 واحد ریزش کرد و به رقم 17 هزار و 225 واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی 

در روز سه‌شنبه برای هشتمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 462 میلیارد تومان بود. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را بانک پارسیان داشت. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بانک پارسیان (وپارس) 91 میلیارد تومان بود. پس از وپارس، وسپهر و بانک تجارت بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 81 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 19 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 78 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 69 نماد رشد قیمت داشتند که 49 نماد بورسی و 20 نماد فرابورسی بودند. همچنین 391 نماد کاهش قیمت داشتند که 275 نماد بورسی و 116 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 13 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 78 درصد بازار افت قیمت داشتند.

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فولاد (فولاد مبارکه اصفهان)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. در سمت سبزرنگ بازار نیز فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) به تنهایی شاخص کل را 2 هزار و 414 واحد بالا کشید و بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت. پس از فملی، فولاد مبارکه (با نماد معاملاتی فولاد) و توسعه معادن و فلزات (با نماد معاملاتی ومعادن) در رتبه‌های بعدی قرار داشتند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات خرد 115 درصد افزایش یافت و به رقم 5 هزار و 546 میلیارد تومان بالغ شد. رشد ارزش معاملات خرد نشان دهنده افزایش نقدشوندگی بازار است. ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 11 هزار و 272 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز دوشنبه 26 درصد کاهش یافته است. 

کاهش ارزش صف‌های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز دو‌شنبه 21 درصد افزایش یافت و به رقم 235 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 42 درصد کاهش یافت و 2 هزار و 929 میلیارد تومان شد. 

 عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت رایان هم افزا (رافزا) برای چهارمین روز متوالی بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 64 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از رافزا،  فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران)  و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 150 میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، دی (بانک دی) و کزغال (زغال سنگ پروده طبس) بیشترین صف فروش را داشتند.

 فملی در صدر جدول ارزش معاملات

در معاملات روز سه‌شنبه فملی بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 334 میلیارد تومان بود.

پس از فملی، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و بانک پارسیان رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن سایپا و شبندر در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

سایپا صدرنشین جدول حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز سایپا با تعداد یک میلیارد و 30 میلیون و 86 هزار و 562 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک پارسیان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. ایران خودرو و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید