در صحن مجلس؛

شروط واگذاری سهام‌ دولتی در قالب صندوق های سرمایه گذاری بورس اعلام شد

کدخبر: ۳۹۶۰۸۲
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شرایط واگذاری سهام‌های دولتی در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) را در جلسه علنی امروز مشخص کردند.
شروط واگذاری سهام‌ دولتی در قالب صندوق های سرمایه گذاری بورس اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، با اصلاحات اعمال شده کمیسیون تلفیق درباره جزء ۲ بند (الف) تبصره ۲ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

مطابق با این مصوبه، وزارت امور اقتصادی و دارایی مکلف است تمام یا بخشی از سهام و دارایی های دولتی دستگاه های اجرایی زیرمجموعه قوه مجریه و باقیمانده سهام متعلق به دولت و شرکت های دولتی در بنگاه های مشمول واگذاری را مطابق روش های مندرج در قانون اجرای سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی عرضه نماید و منابع حاصله را به ردیف ۳۱۰۵۰۲ واریز کند.

بورس تهران تالار سهام بازار سهام

علاوه بر روش های فوق و با رعایت صرفه و صلاح بیت المال، واگذاری سهام در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) مشروط به اینکه مدیریت این صندوق ها بیش از ۳ سال دولتی نباشد و همچنین عرضه سهام به روش ثبت سفارش با شرایط زیر نیز مجاز است:

وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز است سهام شرکت های تابعه در بورس اوراق بهادار تهران یا فرابورس ایران را که در مالکیت دستگاه های اجرایی زیر نظر قوه مجریه یا شرکت های تابعه آنها و یا بانک های دولتی قرار دارند، در چارچوب روش های مندرج در این جزء واگذار نماید.

در صورت واگذاری در قالب صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس، پس از ایجاد صندوق های سرمایه گذاری، انتقال سهام مذکور در قالب معاملات خارج از جلسه رسمی معاملات بین صندوق ها و عرضه واحدها و صندوق های یادشده به عموم امکان پذیر است.

عرضه سهام شرکت ها به روش ثبت سفارش یا در قالب صندوق های سرمایه گذاری تا سقف ۳۰ درصد مشمول تخفیف است، میزان تخفیف توسط هیات وزیران تعیین می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید