آخرین تحولات بازار سهام تهران؛

ثبت دهمین روز نزولی در بورس پایتخت + جدول

کدخبر: ۳۹۶۱۶۴
اقتصادنیوز: امروز 10 اسفند 1399 روند نزولی شاخص‌‌های بورس ادامه یافت و یک رکورد منفی جدید در بازار سهام ثبت شد.

به گزارش اقتصادنیوز، روند نزولی قیمت‌ها در بازار سهام همچنان ادامه دارد و بسیاری از سهام‌داران در صف‌های فروش مانده‌اند. در معاملات روز یکشنبه باز هم شاخص‌های تابلوی بورس پایتخت قرمزرنگ شدند، شاخص کل بورس افت 8 هزار و 601 واحدی را پشت سر گذاشت و به سطح یک میلیون و 185 هزار واحد رسید.

دهمین روز سرخ‌پوشی شاخص کل

امروز از ابتدای معاملات بازار روند شاخص کل و شاخص هم‌وزن نزولی بود. در یک ساعت ابتدایی معاملات، شاخص کل سطح یک میلیون و 190 هزار واحدی را هم از دست داد و با افت 6 هزار واحدی به رقم یک میلیون و 188 هزار واحد رسید. این روند نزولی تا پایان معاملات ادامه یافت و در نهایت شاخص کل نسبت به روز شنبه 8 هزار و 601 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 185 هزار واحد رسید تا شاخص دهمین روز متوالی نزولی را ثبت کند.

شاخص کل هم‌وزن نیز از ابتدای معاملات شروع نزول کرد و در پایان معاملات هزار و 28 واحد نسبت به دیروز نزول کرد و در رقم 432 هزار و 372 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 66 واحد ریزش کرد و به رقم 16 هزار و 920 واحد رسید.

تداوم خروج پول حقیقی 

در روز یکشنبه برای دهمین روز کاری متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بازار بودیم. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 323 میلیارد تومان بود. در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را فولاد داشت. ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی فولاد 64 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، شستا و وسپهر بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

رشد ارزش صف‌های فروش 

در پایان معاملات امروز 428 نماد صف فروش داشتند که بیش از 80 درصد بازار را تشکیل می‌دهند. ارزش صف‌های فروش نسبت به دیروز 26 درصد افزایش یافت و 5 هزار و 585 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به روز گذشته 17 درصد کاهش  یافت و به رقم 250 میلیارد تومان رسید.

عرضه و تقاضای بورس

امروز شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) بیشترین صف خرید را داشت و با صف‌ خرید 111 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از اپال،  رافزا (رایان هم افزا) و غگیلا (پگاه گیلان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به برکت (شرکت دارویی برکت) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 177 میلیارد تومانی داشت. پس از برکت، فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) و خساپا (سایپا) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 64 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 36 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 81 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 19 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت قیمت 66 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز یکشنبه، 28 نماد رشد قیمت داشتند که 16 نماد بورسی و 12 نماد فرابورسی بودند. همچنین 332 نماد کاهش قیمت داشتند که 213 نماد بورسی و 119 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 6 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 66 درصد بازار افت قیمت داشتند. همچنین امروز قیمت سهام 28 درصد بازار بدون تغییر باقی ماند.

بورس 10 اسفند

لیدرهای بازار

در معاملات امروز فولاد (شرکت فولاد مبارکه)، شستا (شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی) و فارس (صنایع پتروشیمی خلیج فارس) بزرگان قرمزپوش بازار بودند که بیشترین تاثیر را در افت شاخص داشتند. در مقابل نماد اپال (شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس) که به تازگی در بازار عرضه شده برای دومین روز پیاپی بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس داشت و به تنهایی 389 واحد شاخص را بالا کشید. 

ارزش معاملات خرد در قعر یک ساله

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 699 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌شنبه 1.44 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز 28 درصد کاهش یافت و به رقم هزار و 905 میلیارد تومان رسید که پایین ترین رقم در سال جاری است. 

اپال در صدر جدول معاملات

در معاملات روز یکشنبه اپال (شرکت فراوری معدنی اپال کانی پارس) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 440 میلیارد تومان بود.

پس از اپال، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن داروسازی سبحان و شستا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز اپال با تعداد 316 میلیون و 172 هزار و 698 سهم در صدر قرار گرفته است. هتل پارسیان کوثر اصفهان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک اقتصادنوین تعلق داشت. فولاد و بانک ملت نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید