صعود گسترده شاخص های بورسی جهان؛

واکنش شدید بورس های جهانی به تصویب بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری دولت بایدن

کدخبر: ۳۹۸۹۱۱
بیشتر شاخص های مهم بورسی جهان صعود گسترده ای داشتند.
واکنش شدید بورس های جهانی به تصویب بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری دولت بایدن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا به نقل از بلومبرگ، پس از تصویب بسته محرک ۱.۹ تریلیون دلاری پیشنهادی دولت بایدن برای حمایت از بخش های مختلف اقتصاد این کشور در برابر پیامدهای کرونا در مجلس سنا و کنگره، جو بایدن این مصوبه را امضا کرد تا بزرگ ترین بسته محرک مقابله با کرونا در این کشور رسما اجرایی شود. این بسته شامل پرداخت یارانه نقدی ۱۴۰۰ دلاری به خانوارهای آمریکایی و هم چنین وام های کم بهره برای کسب و کارهای کوچک و متوسط نیز می شود. دموکرات ها در تلاش هستند تا سطح حداقل دستمزد را به ۱۵ دلار در هر ساعت افزایش دهند.  

چین و آمریکا که در روزهای اخیر در مسیر افزایش تنش ها قرار داشتند بر سر برگزاری یک نشست مشترک بین مقامات ارشد دو کشور در آلاسکا به توافق رسیدند. این نخستین ملاقات حضوری دو طرف پس از روی کار آمدن دولت بایدن خواهد بود و پس از آن انجام می شود که بسیاری از مقامات دولت بایدن بار دیگر روی مواضع ضد چینی این کشور تاکید کرده بودند. دو دوره ریاست جمهوری ترامپ جنگ تجاری بین دو طرف از اصلی ترین دلایل ریزش شدید بازارهای بورس و کاهش رشد اقتصاد جهانی بود که در نهایت به فاز نخست توافق تجاری ختم شد.  

داده های منتشر شده جدید نشان می دهد که بانک مرکزی اروپا به نحو قابل توجهی از شدت حضور خود در بازار اوراق و میزان خرید اوراق بدهی کاسته است. اگرچه احتمال توقف کامل سیاست های محرک بانک مرکزی در مقطع کنونی بعید به نظر می رسد اما با توجه به اوج گیری تورم در بسیاری از کشورهای اروپایی این احتمال مطرح است که به تدریج از ابعاد این برنامه کاسته شود. برخلاف بانک مرکزی اروپا، بانک مرکزی آمریکا به سیاست های حمایتی خود ادامه می دهد و رییس این بانک نیز صراحتا گفته است شرایط فعلا تا بازگشت به قبل کرونا فاصله دارد.  

با توقف روند کاهشی نرخ بیکاری در قاره سبز، تا پایان ژانویه ۲۰۲۱ نرخ بیکاری در منطقه یورو با ۰.۷  درصد افزایش نسبت به مدت مشابه ماه قبل به ۸.۱ درصد رسید اما این نرخ در سطح اتحادیه اروپا با ۰.۱ درصد کاهش نسبت به ماه قبل در سطح ۷.۳ درصد باقی ماند. این نرخ بیکاری بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده در کشورهای عضو منطقه یورو در سه ماه اخیر بوده است. در مقایسه با ماه قبل، شمار افراد بیکار در اتحادیه اروپا ۲۹ هزار نفر و در سطح منطقه یورو ۸۰۰۰ نفر افزایش یافته است.

نگرانی از افزایش شدید تورم پس از انتظار آمار تورم در سطح اتحادیه اروپا و منطقه یورو بار دیگر احتیاط معامله گران را افزایش داده است. طبق اعلام مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ ماه منتهی به ژانویه با ۱.۲ درصد افزایش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به ۰.۹ درصد رسیده است. در سطح اتحادیه اروپا این نرخ به طور متوسط ۱.۲ درصد بوده که از ماه قبل ۰.۹ درصد بیشتر شده است. نرخ بهره در سطح منطقه یورو اکنون در محدوده منفی قرار دارد و کاهش بیشتر آن بعید به نظر می رسد.   

انتظارات معامله گران برای افزایش نرخ تورم پس از صحبت های رییس بانک مرکزی آمریکا افزایش یافته است. جروم پاول گفته بازگشایی کسب و کارها که به تدریج در حال انجام شدن است منجر به افزایش نرخ تورم در کوتاه مدت خواهد شد. در اروپا هم نگرانی از وضعیت اقتصادی پس از انتظار آمار رشد بخش خرده فروشی بیشتر شده است. در ماه ژانویه متوسط رشد بخش خرده فروشی در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو منفی ۵.۹ درصد بوده که این رقم بزرگ ترین رشد منفی از ماه آوریل سال قبل تاکنون بوده است. فعالان بازار انتظار داشتند که این رشد حداکثر منفی ۱.۱ درصد اعلام شود.  

با پیشبرد روند واکسیناسیون انتظار می رود تا سه ماه آینده بخش قابل توجهی از جمعیت آمریکا واکسینه شوند. در روزهای اخیر شمار مبتلایان و همچنین قربانیان کرونا در بسیاری از کشورها به طور چشمگیری کاهش یافته است و با تداوم این روند امید می رود تا پایان امسال ریسک های کرونا بر روی اقتصاد جهانی به حداقل برسد. به گفته بانک جهانی، در سال ۲۰۲۰ شیوع کرونا باعث شد متوسط رشد اقتصادی جهان به منفی ۴.۳ رسید که بدترین عملکرد ثبت شده در قرن بیست و یکم بوده است. 

وال استریت

بورس آمریکا

در وال استریت همه شاخص ها صعودی بودند؛ تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالا تری از روز قبل خود بسته شدند.

شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۵۸ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۲ هزار و ۴۸۵.۵۲ واحد بسته شد. شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۰۴ درصد جهش تا سطح ۳۹۳۹.۳۴ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۲.۵۲ درصد افزایش در سطح ۱۳ هزار و ۳۹۸.۶۷ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۱۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۷۳۶.۹۶ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۰.۲ درصدی و ایستادن در سطح ۱۴ هزار و ۵۶۹.۳۹ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با پیشروی ۰.۷۲ درصدی در سطح ۶۰۳۳.۷۶ض واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۰.۸ درصد بالا رفت و به ۸۵۹۳ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با صعود ۱.۷۳ درصدی تا سطح ۲۹ هزار و ۷۱۷.۸۳ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ‌کنگ ۰.۹۵ درصد پایین رفت و در سطح ۲۹ هزار و ۱۰۵.۸۰ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افزایش ۰.۰۶ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۱۲۵.۳۴ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۷۹ درصد صعود و ایستادن در سطح ۶۷۶۶.۸۱ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است.)

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها صعودی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۰.۳۷ درصد افزایش به ۶۵.۵۸ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با صعود ۰.۶۱ درصدی به ازای ۶۹.۲۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با کاهش ۰.۶۳ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۱۱.۷۴ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۴ درصدی به ازای ۲۵.۸۴ دلار مبادله شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید