صف‌های فروش جمع می شود

5 نکته مهم بورس پایان سال/ پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۳۹۹۲۴۱
اقتصادنیوز: با قرینه‌های موجود در بازار، بورس بازان نسبت به جمع آوری صف‌های فروش در هفته پایانی سال امیدوار شدند.
5 نکته مهم بورس پایان سال/ پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز، چهار کارشناس روند امروز بورس را پیش بینی کرده اند در معاملات دیروز اگرچه حدود 60 درصد نمادها همچنان با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کنند، اما نمادهای شاخص‌ساز  توانستند سبزپوشی خود را حفظ کنند. کارشناسان اعتقاد دارند بشرطی که رشد ارزش معاملات تداوم یابد، میتوان امیدوار بود که به زودی با حذف قانون دامنه نوسان نامتقارن، روند معاملات سایر سهم ها در سال جدید نیز به شرایط عادی بازگردد.

بازار فردا متعادل می‌شود؟

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

دیروز بازار در حالی به استقبال آخرین هفته سال رفت که برای چندمین روز متوالی شاهد بهبود ارزش معاملات، مخصوصا در سهام شاخص ساز بودیم. شاخص کل با رشد حدود 22000 واحدی به عدد 1،230،000 واحد رسید. اگرچه این رشد شاخص به لطف سهم های شاخص ساز رقم خورده است ولی رفته رفته با تداوم این شرایط شاهد بهبود روند معاملات در سایر سهم ها نیز هستیم.

همانطور که در روزهای گذشته اشاره شد، بشرطی که رشد ارزش معاملات تداوم یابد، میتوان امیدوار بود که به زودی با حذف قانون دامنه نوسان نامتقارن، روند معاملات سایر سهم ها در سال جدید نیز به شرایط عادی بازگردد. باتوجه به روند معاملات دیروز، پیش بینی می شود امروز شاهد بازاری متعادل باشیم.

13950114151415544_PhotoL

صف فروش ها جمع می‌شود؟

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

بعد از مدت‌ها، نمادهای سبز در بازار خودنمایی کردند تا نقشه بازار از قرمز پررنگ به سمت سبزشدن متمایل شود. اگرچه حدود 60 درصد نمادها همچنان با صف فروش دست و پنجه نرم می‌کنند، اما نمادهای شاخص‌ساز  توانستند سبزپوشی خود را حفظ کنند. به این ترتیب نماگر بازار رشد 22 هزار واحدی را ثبت کرد تا هم از کف کانال 1.2 میلیون واحد فاصله بگیرد و هم با تثبیت جایگاه خود بالاتر از خط روند نزولی، بتواند امید را در دل تکنیکالیست‌ها بنشاند.

با این حال بورس همچنان اسیر سردرگمی و بی تصمیمی سهامداران است. در واقع برخی از سهامداران دلایلی همچون پایان فروش اوراق بدهی دولتی، پایان تسویه اعتباری کارگزاری‌ها، تزریق نقدینگی از سوی حقیقی‌ها و ... را به عنوان معیاری برای بهبود شرایط بازار در نظر گرفته بودند. با این حال سبزپوشی این روزهای اخیر را نمی‌توان به این دلایل نسبت داد.

می‌توان متصور بود که فروکش کردن هیجان فروش در بین سهامداران، رکود بازارهای موازی، موقعیت مناسب تکنیکالی و در نهایت بهبود جو روانی حاکم بر بازار، از جمله دلایل رشد 1.8 درصدی شاخص‌کل در معاملات امروز بوده است.

 با توجه به شرایط فوق  اگر چه انتظار می‌رود نماگر بازار همچنان در محدوده کانال 1.2 میلیون واحد باقی بماند اما از سوی دیگر باید منتظر افزایش ارزش معاملات خرد روزانه و همچنین جمع‌آوری بخش بیشتری از صف فروش‌ها باشیم تا آن زمان بتوان از پایان روند نزولی شاخص‌کل صحبت کرد.

جیب های مبارک و سفره های نامبارک |  حق میزبانی چرا از سهامدار خرد گرفته شده است؟

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

در معاملات دیروز باز هم آثار گشت تصادفی در قیمت سهام را شاهد بودیم.  واضح و مبرهن است که بازار ایران مدتی است مشروط به بدل کاری ها در نمادهای دولتی و خصوصا در صنعت خودرو شده است؛ که البته این موضوع مرهون تبلیغات و پروپاگاندای بی حد و اندازه در نمادهای دولتی آن هم در مقطع ابتدای سال و تعیین ساعات معاملاتی غیر معمول برای تعدادی است نمادهاست.

در روزهای قبل شاهد این بودیم که برخی مسوولین اشاره به سایه عده ای حقیقی در بازار نمودند که در مقاطعی با اهداف و رانت مشخص وارد بازار شده و در زمان دیگری نیز خارج شده اند. هم اکنون بسیاری از سهام در کف قیمتی خود در حال معامله هستند و البته امروز شاهد بودیم که در بعضی نمادها با وجود اینکه یک بار صف فروش جمع شد، در دفعات بعدی صف فروش های سنگین توسط حقیقی ها جمع آوری گردید.

پر واضح است که این حرکات در بازارشناسی و معامله گری سهامداران خرد جایی ندارد. سوال اینجاست که آیا پول های بزرگ مجددا وارد بازار شده اند؟به هر صورت تمامی نشانه های موج صعودی هویدا هستند. اما سوال اینجاست که در این مقطع باید جیب عده ای را مبارک شمرد و سفره سهامداران خرد را نامبارک تلقی کرد؟

سهامداران بازار باید به این نکات توجه داشته باشند و قبل از اینکه دست به فروش سهام خود آن هم در این قیمت ها بزنند قدری برای آینده و نتیجه معاملات خود تامل و صبر داشته باشند

1396080915011989812369924

5 نکته مهم | راهنمای سهامداران

احمد بزرگی | کارشناس بازار سرمایه

هفته گذشته با تمام  فراز و نشیب خود تمام شد اما برای هفته پیش رو چند نکته جالب توجه وجود دارد:

اول اینکه هفته ای که گذشت حقوقی ها بیشتر در نقش خریدار بودند و این نشانه مثبتی بود که نشان داد سهام در این قیمت ارزنده هستند.

دوم اینکه سهام دولتی حجم های خوبی ثبت کردند که برای تثبیت و کف سازی سهام مناسب ارزیابی میشود

سوم اینکه اوراق دولتی در این هفته اثر منفی روی سهام ایجاد کردند

چهارم اینکه فعلا باید به مثابه دولت به دنبال نوسان بود.

پنجم اینکه هفته قبل بازار را بیشتر حقیقی ها در سهام لیدر خریدند

یک اهمیت هم باید در نظر گرفته شود  و آن اینکه از آنجایی که دولت میخواهد اوراق را بفروشد،پس به صف فروش خودرویی ها کمتر اهمیت میدهد، چون تقاضا در این سهم ها باعث میشود بازار پرتقاضا شود، اگر هم دقت کرده باشید در هفته گذشته حقوقی های خودرو حمایت قابل توجهی نداشتند.

اما در هفته پیش‌رو که هفته آخر سال هست انتظار می‌رود که میانگین هفتگی حجم معاملات از هفته قبل بیشتر باشد و سهام دولتی نوسانات مثبت بیشتری را با توجه به حمایت حقوقی ها  تجربه کنند

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید