دورنمای بازار سهام در 1400

برداشت بورس بازان از جلسه مهم سه شنبه

کدخبر: ۳۹۹۷۱۷
اقتصادنیوز: سه شنبه شورای عالی بورس ممکن است اقدامات مهمی را به تصویب برساند. دورنمای احتمالی رفتار بازار در سال 1400 را بهتر است با این جلسه پیوند داد.
برداشت بورس بازان از جلسه مهم سه شنبه

به گزارش اقتصادنیوز، بازار در روزهای آخر خود کاری خود در سال 99 همچنان درگیر و دار صف‌های فروش است. اگرچه بازار سهام همچنان سیکل دو روز قبل خود را تکرار می‌کند اما بورس بازان منتظر جلسه روز سه‌شنبه درباره بورس هستند، زیرا که شنیده‌هایی حاکی از تصمیم مهم شورای عالی بورس درباره اقدامات اخیر سیاست‌گذار هستند. هر گونه تغییر در ریل سیاست‌گذار که منجر به عدم دخالت او شود، می‌تواند پیامدهای مثبتی را به دنبال داشته باشد و البته در رفتار بعدی بورس بازان تعیین کننده خواهد بود.

در غیاب تحلیل، به عنوان گوهر فراموش شده بازار، همچنان هیجان افسار بازیگران را در دست دارد و روند کنونی رفتار بازار را می‌توان در همین مختصات مورد کنکاش قرار داد. البته دو روز پایانی کاری سال 99 را باید همچنان با اقبال بازار به سهامداران همسو دانست، چرا که در هفته کاری آخر بازار با وجود فشار عرضه‌ها برای نقدکردن سهام و استراتژی مدیریت بازار توسط بورس بازان، همچنان متقاضیانی برای خرید وجود دارند. خارج از بررسی روند بازار، برخی شائبه‌ها نیز در بازار شنیده می‌شوند که بر مبنای آن‌ها حقوقی‌ها به صورت دستوری در هفته آخر سال مبادرت به خرید سهام می‌کنند. بررسی یکساله گذشته روند بازار سهام که بیشتر متاثر از جای‌گیری جریان پول بوده تا وضعیت بنیادی شرکت‌ها، خود گویای ناقص بودن فهم بازار در ارزش‌گذاری سهام (اگر قیمت سهام را حاصل و برآیند میزان نقدینگی در جریان تولید بدانیم) است.

حالا اما این دو روز پایانی بازار را باید در انتظار نشست که آیا شاخص می‌تواند به کانال بعدی برود یا اینکه در همین سطح فعلی باقی می‌ماند، فعلاَ که خطر ریزش بازار و 6 رقمی شدن شاخص در سال 99 رفع شده است. در سال 1400 هم بازار چشم انتظار اقدامات احتمالی سیاست‌گذار و مختصات اقتصاد ایران متاثر از پارامترهای سیاست خارجه با توجه به انتخابات ریاست جمهوری 1400 خواهد بود.

ادامه روند نوسانی در بورس

علیرضا عزیزالهی | کارشناس بازار سرمایه

افزایش ارزش معاملات در چند روز گذشته، دیروز نیز تداوم داشت و باعث شد شاخص کل که در ابتدا وارد فاز منفی شده بود در نهایت با رشد حدود 9هزار واحدی به کار خود پایان دهد.

اگرچه همچنان تعداد زیادی از سهم‌های بازار درگیر صفوف فروش هستند، ولی باتوجه به بهبود روند معاملات و کاهش هیجان در کلیت بازار، قرار بر این است که سه شنبه جلسه‌ای توسط شورای عالی بورس در خصوص بررسی نتایج حاصل از اجرای قانون دامنه نوسان نامتقارن و تداوم یا عدم تداوم آن برگزار گردد.

به نظر می‌رسد با حذف این قانون و برگشتن به شرایط قبل، سایر سهم‌های بازار نیز بتوانند زودتر به تعادل برسند. پیش‌بینی می‌شود امروز نیز مانند چند روز گذشته، شاهد روندی نوسانی و متعادل در بازار باشیم.

اتمام تسویه اعتباری

احمد بزرگی | کارشناس بازار سرمایه

دیروز بازار کار خود را  با منفی آغاز کرد و کسانی که باید تسویه میکردند و یا پول برای عید میخواستند، دیروز آخرین روز برای فروش بود. انتظار میرود، دیروز تعداد فروشنده ها کمتر شود و بازار مثبت تر از دیروز باشد.

مهمترین نکته بازار

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

فروش بیش از 40 هزار میلیارد تومان اوراق بدهی دولتی، مهم‌ترین نکته بازار دیروز بود. این میزان فروش اوراق دولتی  را با  ارزش 7 هزار میلیارد تومانی معاملات خرد که مقایسه کنیم متوجه می‌شویم بورس همچنان در سایه فروش  اوراق بدهی قرار دارد. این میزان فروش اوراق از یک سو حساسیت سهامداران و از سوی دیگر نگرانی‌ها بابت رشد نقدینگی در سال‌های آتی را تشدید کرده است.

در کنار این موضوع از آنجایی که دیروز آخرین مهلت سهامداران برای فروش سهم و دریافت مبلغ آن قبل از تعطیلات نوروزی بود، حجم عرضه‌ها در بازار افزایش قابل توجهی داشت. در مقابل، سبزپوشی نمادهای شاخص ساز به خصوص در گروه محصولات شیمیایی، بار دیگر سبزپوشی شاخص‌کل را تداوم بخشید.

در هر حال اکنون بازار سرمایه در یک سیکلی گرفتار شده است و تنها در شرایطی از این سیکل خارج خواهد شد که یا فروش اوراق دولتی پایان یابد و یا دامنه نوسان به حالت قبل باز گردد. باید دید سه شنبه در جلسه شورای عالی بورس، تصمیمی گرفته خواهد شد که بازار را از این حالت خارج کند؟

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید