پاسخ رئیس سازمان بورس به ادعای دست کاری دولت در بورس

کدخبر: ۳۹۹۷۸۸
رئیس سازمان بورس در خصوص امکان دست کاری دولت در بورس گفت: دست‌کاری کردن در بازار سرمایه معنی نمی دهد و مکانیزم بازار سرمایه عرضه و تقاضا است. وظیفه ما نظارت بر بازار است تا تخلفی صورت نگیرد و بازار از شفافیت و کارایی لازم برخوردار باشد.
پاسخ رئیس سازمان بورس به ادعای دست کاری دولت در بورس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از سنا، محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس روز گذشته ۲۵ اسفندماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی وضعیت بازار سرمایه پرداخت.

دهقان دهنوی با اشاره به اینکه هر تصمیمی در بازار سرمایه هزینه و فایده ای دارد گفت: تلاش کرده‌ایم تا هزینه‌ها را تا حد امکان کاهش دهیم، ما برای شرایط موقت تصمیم موقت می‌گیریم، قرارمان این بود که هر ماه گزارشی از روند های که اتفاق می افتد ارائه شود و در نهایت در شورای عالی تصمیم‌گیری لازم صورت گیرد.

او با اشاره به اینکه چشم انداز نهایی حذف دامنه نوسان است اظهار کرد: ما پیشنهاد مان را به شورای عالی بورس می دهیم لذا چند ملاحظه مهم وجود دارد، تصمیم دامنه نامتقارن آرامشی را که می خواستیم تا حدی ایجاد کرد، فضای اقتصادی به سمت روشن شدن رفته است و الان می توان گفت که انتظارات به سمتی شکل گرفته که تا حد قابل قبولی آینده اقتصاد را می‌توانیم ترسیم کنیم.

بورس تهران

رئیس سازمان بورس ادامه داد: شرایط اقتصاد خوشبختانه خوب شده است و دو فصل متوالی رشد اقتصادی مثبت داشتیم، ما تصمیم موقت در شرایط خاص گرفته‌ایم ،تغییرات متعدد خودش هزینه و فایده دارد، وقتی فضا تغییر پیدا می‌کند در فضای جدید تصمیم جدیدی اتخاذ می‌شود.

دهقان دهنوی در خصوص امکان دست کاری دولت در بورس گفت: دست‌کاری کردن در بازار سرمایه معنی نمی دهد و مکانیزم بازار سرمایه عرضه و تقاضا است.

او افزود: وظیفه ما نظارت بر بازار است تا تخلفی صورت نگیرد و بازار از شفافیت و کارایی لازم برخوردار باشد.

در اکوایران ببینید: این بورس‌بازان به چه معترض‌اند؟

چرا دولت مردم را به سرمایه گذاری در بورس تشویق کرد؟

دهقان دهنوی با اشاره به صندوق پالایش یکم اظهار کرد: نمی توان با اطلاعات امروز راجع به تصمیمات دیروز قضاوت کرد ، نباید راجع به دولت به گونه ای صحبت کرد که گویی دولت از صندوق پالایش یکم قصد کسب سود دارد، لذا باید نوع اظهارنظر و قضاوت خود را بر اساس منطق و واقعیت صورت دهیم.

او افزود: دولت ۲۰ درصد زیر قیمت سهام خود را فروخته است، اما بعد از آن اتفاقاتی رخ داده و بر اساس تغییر شرایط اقتصادی قیمت بازار سهام نزول کرده است، این در حالی است که دولت دارایکم را ۲۰ درصد زیر قیمت فروخت و اکنون بالای ۳۰ تا ۴۰ درصد سود دارد.

دهقان دهنوی با بیان اینکه ما قانونی در بازار سرمایه داریم که از ناشر می خواهیم حداقل یکسال قیمت زیر عرضه اولیه نیاید افزود: پس جایی دولت به خاطر بازار سرمایه ای که کانال تامین مالی در اقتصاد است از بازار سرمایه حمایت می کند و یک جا هم دستگاه های دولتی اقدام به عرضه اموال و دارایی های خود می کند، دولت این جا نقش ناشر دارد لذا از دولت انتظار داریم که در نقش ناشر به وظایف خود عمل کند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: این فرضیه که دولت و سازمان بورس بازار سرمایه را صعود و رشد زیاد داده اند، پس الان هم باید آن را نزولی کنند، غلط است لذا انتظارات فعالان اقتصادی و عوامل اقتصادی را هم نباید در تحلیل ها نادیده گرفت، چرا وقتی یک بازار بازدهی خوب داشته و منبعی برای تامین مالی وجود دارد، دولتمردان مردم را تشویق به حضور در بازار نکنند.

دهقان دهنوی در خصوص فعالیت حقیقی ها و حقوقی ها در بورس گفت: حتما در بین حقیقی ها و حقوقی ها افرادی وجود دارند که تخلف کرده اند و وظیفه سازمان بورس نیز این است که تخلفات آنها را شناسایی کنند. اگر حقوقی ها بخواهند منافع سهامداران خرد را تامین نکند، با آن برخورد می شود، اکنون بخش عمده ای از خرید و فروش ها از سوی حقیقی ها صورت می گیرد.

سیاستمداران باید از تنش ها دوری کنند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه بازار سرمایه نیاز به آرامش دارد گفت: سیاستمداران باید از تنش ها دوری کنند و حرف هایی نزنند که به شایعات دامن بزنند، نباید فکر کرد که سازمان بورس وضعیت سهامداران متضرر را نمی فهمد.

او با اشاره به اینکه باید همه دست به دست دهند تا بازار سرمایه که مورد استقبال قرار گرفته برای اقتصاد و بلندمدت گسترش یابد افزود: حقوقی ها در بازار حضور دارند لذا باید مسئولیت پذیری لازم را داشته باشند و از حقوقی ها می خواهیم نسبت به مسئولیت های خود پایبند باشند.

دستورالعمل کارگزاری ها بازنگری خواهد شد

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه دستورالعمل کارگزاری ها بازنگری خواهد شد و تا فروردین و اردیبهشت کار بازنگری انجام می شود اظهار کرد: امیدواریم از اردیبهشت ۱۴۰۰ بتوانیم مجوز کارگزاری های جدید را صادر کنیم.

او با اشاره به اینکه بازدهی بازار سرمایه در همه بازارها طی سنوات گذشته بسیار بالا بوده است افزود: سرمایه گذاری غیرمستقیم سودآوری بسیار بالایی دارد. مردم با نگاه بلندمدت به استفاده از صندوق های سرمایه گذاری توجه و خود را از دغدغه های روزانه بورس رها کنند.

دهقان دهنوی گفت: ماینینگ و استخراج رمزارز قانونی است ولی استفاده از رمزارز در خرید و فروش و راه اندازی سایت ها برای خرید و فروش غیرقانونی است، درخواست ما این است که مراجع نظارتی با تخلفات برخورد کنند.

آینده بورس چه می شود؟

او ادامه داد: بورس تلاطم زیادی را طی  امسال تجربه کرده است، به طوری که رشد تند و تیز و یک نزول قابل توجه را تجربه کرده است. واقعیت آن است که انتظارات نسبت به آینده اقتصادی ابتدا به یک شکل بوده و پس از آن تغییر شکل داده است، ضمن اینکه تحولات اقتصادی نیز در بورس اثرگذار است.

این مقام مسئول افزود: فروش سهام عدالت با توجه به شرایط بازار است و البته بر روی روش های غیرمستقیم نیز بهره برداری می کنیم تا سهامداران عدالت سهامداری خود را ادامه دهند؛ البته در حال کار کردن بر روی ابعاد آن هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید