جریان پول حقیقی در نیمه اول و دوم سال؛

دو روی سکه بازدهی بورس /پایانِ خوش بازار سهام

کدخبر: ۴۰۰۱۴۸
در دو فصل ابتدایی سال که شاخص تا سقف تاریخی 2 میلیون واحدی نیز بالا رفت بازدهی بورس مثبت بود، اما نیمه دوم سال برای سهام‌داران شیرینی نیمه اول را نداشت.
دو روی سکه بازدهی بورس /پایانِ خوش بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، بورس در سال 99 دو نیمه متفاوت داشت. نیمه اول سال با هجوم سرمایه‌گذاران حقیقی همراه بود و در نیمه دوم سال شاهد موج خروج حقیقی‌ها از بازار سهام بودیم. شاخص کل بورس در پایان معاملات آخرین روز اسفند ماه در رقم یک میلیون و 370 هزار واحد ایستاد تا 857 هزار واحد نسبت به آخرین روز کاری سال گذشته بالاتر بایستد.

در حالی که ارزش بازار در ابتدای سال در محدوده 1800 هزار میلیارد تومان قرار داشت با رشد حدود 3 برابری به بیش از 7000 میلیارد تومان رسید و تعداد کدهای بورسی -خصوصا در 4 ماه ابتدایی سال- هر روز قله‌های تازه‌ای را فتح می‌کرد. 

بازدهی بورس در سال 99

با ایستادن شاخص بورس در سطح یک میلیون و 370 هزار واحد بازدهی بورس در پایان سال 99 نسبت به سال گذشته به مثبت 155 درصد رسید که نسبت به رشد 187 درصدی سال 98 کاهش یافته است.

در سال جاری بازدهی بورس در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر، آذر، بهمن و اسفند مثبت بوده است و در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر، آبان و دی بازدهی منفی را ثبت کرد.

بورسبورس

رشد ارزش معاملات در سال 99

در سال گذشته تعداد 2 تریلیون و 314 میلیارد سهم در بورس تهران خرید و فروش شد و ارزش معاملات کل سال به رقم 2 هزار و 688 تریلیون تومان (2688000 میلیارد تومان) رسید که نسبت به سال 98 رشد 475 درصدی داشت. 

جریان پول حقیقی در نیمه اول سال

از ابتدای سال جاری موج ورود سهام‌داران خرد و حقیقی به بورس آغاز شد. اقشار مختلف مردم در شعب کارگزاری‌ها و دفاتر خدمات دولت برای دریافت کد بورسی صف کشیدند و تب ورود به بورس بالا گرفت. سیگنال خرید سهام نقل محافل شد و حتی برخی‌ها با سودای کسب درآمد در بورس از مشاغل خود کناره‌گیری کردند. در حالی که تعداد کدهای بورسی در پایان سال 98 تنها 900 هزار کد بود در سه ماهه ابتدای سال 99 تعداد کدهای معاملاتی بورس به تعداد 4 میلیون رسید. در فرایند صعود شاخص بورس تا قله 2 میلیونی در بازه زمانی ابتدای سال تا نیمه مرداد حدود 103 هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به بازار تزریق شد که 70 درصد آن در 50 روز ابتدای تابستان وارد بورس شد.

جریان پول حقیقی در نیمه دوم سال

پس از شروع روند نزولی شاخص بورس از هفته سوم مرداد ماه موج خروج سهام‌داران حقیقی از بورس آغاز شد به طوری که در شهریورماه 18 هزار میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد.

در نیمه دوم سال رقم خروج پول حقیقی در مجموع 58 هزار و248 میلیارد تومان بود که به طور میانگین ماهانه 9 هزار و 708 میلیارد تومان و روزانه 477 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

بورس

دی؛ سردترین ماه سال

با افول شاخص بورس به سطح یک میلیون و 186 هزار واحد، بازدهی بورس در دی ماه به منفی 17.7 درصد رسید که این رقم پایین‌ترین رقم تغییرات ماهانه در سال 1399 است. در سال جاری بازدهی بورس در ماه‌های فروردین، اردیبهشت، خرداد، تیر و آذر مثبت بوده است و در ماه‌های مرداد، شهریور، مهر، آبان و دی بازدهی منفی را ثبت کرد.

در 19 روز معاملاتی دی ماه، مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی 13 هزار و 983 میلیارد تومان بوده است که بالاترین رقم خروج ماهانه در تاریخ معاملات بازار سهام ایران است. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 736 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

پایانِ خوش

در آخرین روز کاری اسفندماه شاخص کل بورس به سطح یک میلیون و 307 هزار واحد رسید تا سال را در کانال 1.3 میلیونی به پایان ببرد و بازدهی ماه اسفند مثبت 5.6 درصد شود. 

بورس

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید