آخرین تحولات بورس پایتخت

حقیقی‌های بورس در صف فروش + نمودار

کدخبر: ۴۰۳۳۸۲
اقتصادنیوز: امروز 16 فروردین 1400 ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 494 میلیارد تومان بود.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس 6 هزار و 733 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 262 هزار واحد رسید.  

ریزش بورس و رشد فرابورس

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس نزولی شد و در نیم ساعت ابتدایی 6 هزار واحد ریزش کرد. با این حال در یک ساعت پایانی سمت تقاضای بازار تقویت شد و شاخص کل کمی بالا آمد ولی در پایان معاملات امروز شاخص کل نسبت به روز یکشنبه 6 هزار و 733 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 262 هزار و 744 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 945 واحد نسبت به دیروز پایین آمد و در رقم 438 هزار و 974 واحد ایستاد. اما شاخص کل فرابورس 12 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 919 واحد رسید.

در فرابورس رشد نماد بپاس (بیمه پاسارگاد) به تنهایی 52 واحد شاخص کل فرابورس را بالا کشید و موجب سبزپوشی این شاخص شد. 

افت قیمت 67 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 40 نماد رشد قیمت داشتند که 29 نماد بورسی و 11 نماد فرابورسی بودند. همچنین 325 نماد کاهش قیمت داشتند که 217 نماد بورسی و 108 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 8 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 67 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج پول حقیقی 

در روز ‌‌دوشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی کل بازار سهام 494 میلیارد تومان بود. هرچند شاهد تداوم خروج نقدینگی حقیقی از بورس بودیم اما نسبت به روز گذشته 22 درصد کاهش یافته است.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی را بانک تجارت (وتجارت) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 68 میلیارد تومان بود. پس از وتجارت، وبملت (بانک ملت) و وبصادر (بانک صادرات) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

گروه‌های سبز و قرمز بازار

در روز نزول شاخص بورس، قیمت سهام اغلب نمادهای سیمانی مانند سمازن، سدشت، سشرق، سخوز، سیتا و سبزوا افزایش یافت. نمادهای بزرگ فولادی فایرا، فولاد، فخوز و کاوه نیز رشد قیمت داشتند. اما در مقابل نمادهای بزرگ بانکی مانند وبملت، وتجارت و وبصادر با افت قیمت مواجه بودند. 

لیدرهای بازار

امروز «فولاد»، «فملی» و «فارس» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس شستا صدرنشین است و شپنا و اپال در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ساوه، بپیوند و آریا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

افت ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز یکشنبه 21 درصد کاهش یافت و به رقم 82 میلیارد تومان رسید. ارزش صف‌های فروش نیز 21 درصد کاهش یافت و 2 هزار و 880 میلیارد تومان شد.

امروز شرکت صنعتی دوده فام (با نماد معاملاتی شصدف) با صف‌ خرید 17 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شصدف، سدشت (صنایع سیمان دشتستان) و سیمرغ (سیمرغ) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به حساپا (خودروسازی سایپا) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 71 میلیارد تومانی داشت. پس از خساپا، خزر (فنرسازی زر) و سنیر (سیمان سفید نیریز) بیشترین صف فروش را داشتند.

امروز در سمت تقاضا، 77 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 23 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 90 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 10 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد نسبی ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 40 هزار و 101 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 138 درصد افزایش یافته است. البته بیش از 35 هزار میلیارد تومان ارزش معاملات به اوراق مشارکت اختصاص داشت. ارزش معاملات خرد نیز 72 درصد افزایش یافت و به رقم 3 هزار و 56 میلیارد تومان رسید. 

پالایشی‌ها و بانک‌ها در صدر جدول معاملات

در معاملات امروز  شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 305 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، شتران بیشترین ارزش معاملات را داشت و فملی رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن فولاد و بانک ملت در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز بانک تجارت با تعداد 343 میلیون و 360 هزار و 640 سهم در صدر قرار گرفته است. بانک ملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به شپنا تعلق داشت. شتران و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید