گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

خروج بورس تهران از اغمای 11 روزه + نمودار

کدخبر: ۴۰۵۳۱۸
اقتصادنیوز: امروز 24 فروردین ماه 1400شاخص بورس صعود کرد و ورود پول حقیقی روندی مثبت را تجربه کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات امروز سه‌شنبه تابلوی بورس سبز‌پوش شد و شاخص کل بورس 18 هزار و 457 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 244 هزار واحد رسید.  

رشد شاخص پس از 11 روز

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی 12 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 18 هزار و 457 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 244 هزار و 616 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 509 واحد نسبت به روز دوشنبه بالا آمد و در رقم 435 هزار و 231 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 143 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 940 واحد رسید.

افت قیمت 57 درصد بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 95 نماد رشد قیمت داشتند که 71 نماد بورسی و 24 نماد فرابورسی بودند. همچنین 281 نماد کاهش قیمت داشتند که 181 نماد بورسی و 100 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 19 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 57 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود پول حقیقی 

در روز سه‌شنبه پس از 13 روز کاری متوالی خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی مثبت شد و ارزش آن به 85 میلیارد تومان رسید.  در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی را سهام فولاد (شرکت فولاد مبارکه اصفهان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 108 میلیارد تومان بود. پس از فولاد، تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین) و شستا (شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

گروه‌های سبز

در روز صعود 18 هزار واحدی شاخص بورس، قیمت سهام اغلب شرکت‌های گروه‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری (مانند نمادهای ونوین، وبملت، وپارس و وتجارت) و فلزات اساسی (مانند نمادهای فولاد، فملی، هرمز، کاوه، فنورد و فخوز) افزایش یافت.

لیدرهای بازار

امروز «فولاد»، «شستا» و «فملی» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و شپنا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز ذوب، آریا و بپیوند پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند. 

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به روز گذشته 139 درصد افزایش یافت و در رقم 194 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 10 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 162 میلیارد تومان شد.

امروز شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (با نماد معاملاتی شستا) با صف‌ خرید 64 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شستا، غگیلا (پگاه گیلان) و برکت (داروسازی برکت) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به سنیر (سیمان سفید نی ریز) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 63 میلیارد تومانی داشت. پس از سنیر، خزر (فنرسازی زر) و ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) بیشترین صف فروش را داشتند.

 امروز در سمت تقاضا، 62 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 38 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 85 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 15 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

رشد ارزش معاملات سهام

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 7 هزار و 380 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 83 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با افزایش 76 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم 4 هزار و 977 میلیارد تومان رسید.

سایپا در صدر جدول معاملات

در معاملات امروز خساپا (خودروسازی سایپا) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 326 میلیارد تومان بود.

پس از سایپا، فولاد بیشترین ارزش معاملات را داشت و شپنا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن بانک تجارت و خودرو در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سایپا با تعداد یک میلیارد و 460 میلیون و 875 هزار و 386 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک تجارت تعلق داشت. نمادهای خگستر و بانک صادرات نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید