پیش بینی بازار سهام 6 اردیبهشت 1400

بورس بی تفاوت به همه چیز!/جلسات بورسی نتیجه می‌دهد؟

کدخبر: ۴۰۸۱۷۴
اقتصادنیوز: شاخص بورس بی توجه به اخبار و تحولات بیرون از بازار، همچنان در حال از دست دادن سطوحی است که قبلا به راحتی آن ها را بدست آورده بود.
بورس بی تفاوت به همه چیز!/جلسات بورسی نتیجه می‌دهد؟

به گزارش اقتصادنیوز، بورس بازان همچنان در انتظارند اما برآیند کلی معاملات کاری به انتظار آنان ندارد و ناامیدوارکننده تر از قبل گام بر میدارد. سیاست‌گذاران البته در سوی دیگر این وضعیت تنها تاکید دارند بازار سهام دوباره به اوج میرسد و سهامداران باید صبوری کنند!. شاخص بورس دیروز بیش از 11 هزار واحد ریزش کرد تا شایعه 6 رقمی شدن شاخص دوباره به گوش برسد.

گرچه همچنان بسیاری از فعالان بازار سرمایه بدون دلیل قانع کننده ای هفته آینده را برای بازار سهام پُربار و روبه رشد میدانند، اما فعلا همه چیز به حالت انتظار ایستاده است و نمیتوان پیش بینی قطعی از روند بازار داشت. با این وصف از دید تحلیلگران جلسه دیروز بورسی ها با دولت و جلسه امروز با سران سه قوه میتواند اهمیت مسئله را نزد سیاست‌گذار گوشزد کند و البته نشانه هایی در رابطه با تغییر اوضاع فعلی باشد.

همچنان که قبلاً بارها در این خصوص گفته ایم، سیاست‌گذار در مسیری گام بر نمیدارد که محدودیت ها را از سر راه بردارد، ترس از ورود دوباره هیجان و انتظار نسبت به رویدادها و تحولات خارج از بازار، سیاست‌گذار را در حالت صبر نگه داشته اما به نظر میرسد اشتباه سیاست‌گذار همین جا باشد که به جای اینکه شرایط کنونی را غنیمت بشمارد و سعی در رفع موانع و محدودیت های بازار برآید، قصد دارد این فرصت را هم به مثابه دیگر فرصت ها از کف دهد.

دورنمای اقتصاد ایران در مختصات انتخابات ریاست جمهوری و مذاکرات احیای برجام بازارها را همچنان منتظر نگه داشته و این در حالی است که بازار سهام بی توجه به رویدادهای داخل و بیرون در یک کانال ریزشی قرار گرفته و هر روز از روز قبل به دلیل آنچه که باید از آن به عنوان بی اعتمادی نام برد، بی رمق تر میشود.

با توجه به مختصات کنونی، بعید است سیاستهای سران قوا در سمت بنیادی کمکی به بازار سرمایه در بلندمدت کند و بیشتر سعی دارد در یک روند کوتاه مدت با شوک به بازار، مسیر فعلی را متوقف و آن را برگرداند. تجربه سیاست‌های از این دست در اقتصاد ایران گویای این مسئله است که این نوع از اقدامات و تصمیمات تنها بحران و مسئله را به زمان بعد موکول میکند و در زمان بعد آن را در شکل و حجم و دامنه گستره بزرگ تری خود را نشان میدهد که پیامدهایش نامطلوب تر خواهد بود.

اساسا تزریق پول از سوی سیاست‌گذار در منافات با مسئله تعادل بخشی در عرضه و تقاضاها و بازارها خواهد بود و میتواند واقعیت بازارها را کج‌دار یا معیوب کند و سیگنال های اشتباه برای سرمایه گذار ارسال کند، از این بابت سیاست‌گذار در ارایه سیاست‌ها باید بسیار محتاط و همه جانبه نگر باشد.

دورنمای بازارها در این مختصات و بستر میتواند با تغییرات نرخ ارز، قیمت کالاهای جهانی (بازگشایی بازارهای جهانی) و سرنوشت برخی از رویدادها و تحولات سیستماتیک همچون احیای برجام و تصویب لوایح FATF در پیوند باشد.

بازار بورس

تصمیم امروز برای بورس میتواند مهم باشد

امیر حسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

روند بازار در این چند روز تغییری نداشته است، با تغییر دامنه نوسان از ابتدای اردیبهشت، حالا به جای صف فروش‌های 2 درصدی، افت سه درصدی سهام را شاهد هستیم. ارزش و حجم معاملات همچنان پایین است و با افت چند هزار واحدی شاخص‌کل در هر روز، اکنون نماگر بازار به سمت قعر کانال 1.1 میلیون واحد در حرکت است.

تنها اتفاق تازه‌ای که در بازار رخ داده است، افزایش تعداد جلسات مسئولان با محوریت بورس است. دیروز جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت با موضوع بورس با حضور دهقان دهنوی برگزار شد  و رئیس جمهور نیز بر حمایت از بورس تاکید کرد.

در اکوایران ببینید:راه مقابله با فساد در بورس ایران چیست؟

طبق شنیده‌ها دوشنبه نیز جلسه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با محوریت تصمیم‌گیری درباره بورس برگزار می‌شود. روی کاغذ این جلسات و تاکید بر حمایت از بورس برای سهامداران آب و نان نمی‌شود. سهامداران اقدامی و تصمیمی را حمایت واقعی می‌دانند که روی تابلوی معاملات خودنمایی کند. در هر حال باید دید فردا تصمیمی برای حمایت عملی از بورس گرفته می شود یا نه؟

گفتار درمانی برای بورس

احمد بزرگی | کارشناس بازار سرمایه

این روزها در کنار حجم معاملات بسیار پایین که نتیجه عملکرد دولت هست، بازار به دنبال نقدینگی میگردد اما هر وقت نقدینگی وارد میشود توسط حقوقی های دولتی سرکوب میشود. از طرف دیگر، رئیس جمهور در اوج بازار، مردم را دعوت به بورس میکرد جلسه میگذارد و با افتخار در مورد بورس صحبت میکند و فقط حرف های خوب میزند.

مشکل از آنجایی نشات میگیرد که از حرف تا عمل چه بسیار فاصله است و تنها با حرف های خوب نمی توان سعی در آرام کردن سهامداران داشت. علی ای حال طبق تحلیل بنده اواخر این هفته و هفته بعد باید شاهد بازار بهتر و پر حجم تری باشیم

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید