پیش بینی بورس چهار‌شنبه 8 اردیبهشت

تغییر انتظارات در بورس/ واکنش بازار به 4 مطالبه

کدخبر: ۴۰۸۵۴۹
ناظران عمده‌ترین دلیل رشد قابل توجه شاخص را مصوبات هیئت دولت برای حمایت از بازار و در نتیجه تغییر انتظارات سهام داران می‌دانند. چهار خواسته بورسی ها نیز در جلسه های روز گذشته مقام های دولتی به تصویب رسید.
تغییر انتظارات در بورس/ واکنش بازار به 4 مطالبه

به گزارش اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز –چهار‌شنبه 8 اردیبهشت- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 15 هزار و 729 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 202 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 169 واحد بالا آمد و در رقم 427 هزار و 451 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 32 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 636 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 87 نماد رشد قیمت و 257 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 18 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 53 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز سه‌شنبه در بورس نورد آلومینیوم (فنوال)، آلومینیوم ایران (فایرا) و شرکت ملی صنایع مس ایران (فملی) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های پتروشیمی تندگویان (شگویا)، فولاد هرمزگان (هرمز) و فولاد ارفع (ارفع) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای غسالم (سالمین)، فخاس (فولاد خراسان) و کروی (توسعه معادن روی ایران) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پالایش نفت لاوان (شاوان)، سنگ آهن گهر زمین (کگهر) و مدیرت انرژی امید تابان هور (وهور) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهارشنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه 3 هزار و 974 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

کاهش ارزش صف‌های بازار

در پایان معاملات سه‌شنبه 342 نماد صف فروش و تنها 7 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گذشته 11 درصد کاهش یافت و در رقم 48 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 10 درصد کاهش یافت و 4 هزار و 22 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز سه‌شنبه  شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 23 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، شصدف (صنعتی دوده فام) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین صف خرید را داشتند. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به کویر (فولاد کویر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 188 میلیارد تومانی داشت. پس از کویر، بنو (بیمه تجارت نو) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته شاخص کل پس از 4 روز رشد کرد و بیشترین رشد را در 10 روز کاری گذشته ثبت کرد. ناظران عمده‌ترین دلیل رشد قابل توجه شاخص را مصوبات هیئت دولت برای حمایت از بازار و وعده تزریق نقدینگی از محل صندوق توسعه ملی می‌دانند. به نظر می‌رسد اراده سیاسی برای رشد شاخص و تقویت سمت تقاضای بازار انتظارات سهام‌داران را نیز تغییر داده به طوری که 61 درصد نمادهای بازار ورود پول حقیقی داشتند و 39 درصد بازار با خروج پول حقیقی مواجه بودند. رقم خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار نیز با کاهش 45 درصدی نسبت به روز قبل به 179 میلیارد تومان رسید. علاوه بر این رقم ارزش معاملات خرد بورس نیز نسبت به روز دوشنبه 50 درصد افزایش یافت و به 4 هزار و 264 میلیارد تومان رسید که بالاترین رقم در 10 روز کاری گذشته از 24 فروردین به این سو رسید. دیگر علامت مثبت بورس دیروز به کاهش رقم مازاد عرضه بازار برمی‌گردد. ارزش مازاد عرضه بازار به 3 هزار و 974 میلیارد تومان رسید که کمترین رقم در یک هفته اخیر است. با این اوصاف به نظر می‌رسد معاملات امروز نیز با رشد قیمت نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز همراه باشد و تابلوی بورس سبزرنگ باقی بماند. شب گذشته عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی از موافقت بانک مرکزی با چهار پیشنهاد خبر داد.

یک: مجاز بودن بانکها در اعطای تسهیلات به کارگزاری ها و شرکتهای سرمایه گذاری،

دو: مستثنی شدن بانکها از قانون رفع موانع تولید درخرید سهام بورسی غیر مدیریتی،

سه:فروش ۲۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی و پرداخت معادل ریالی آن به صندوق تثبیت سهام , 

چهار:اصلاح نرخ تسعیر دارایی های ارزی بانکها.

این موارد خواسته های بخشی زیادی از سهامداران قدیمی بورس نیز بود بنابراین موافقت بانک مرکزی با این موارد ممکن است در کوتاه مدت در حکم تنفس مصنوعی به بورس باشد.

پیش بینی بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید