بسته خبری 8 اردیبهشت 1400

نرخ تسعیر دلار 16 هزار تومان می‌شود/ آزادسازی تدریجی ارزهای بلوکه شده

کدخبر: ۴۰۸۶۵۴
اقتصاد نیوز:بانک مرکزی آمادگی خود را برای اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها، اعلام کرد.
نرخ تسعیر دلار 16 هزار تومان می‌شود/ آزادسازی تدریجی ارزهای بلوکه شده

به گزارش اقتصادنیوز، با برگزاری جلسه اول دور سوم مذاکرات وین، فرآیندمذاکرات به نظر سخت تر و طولانی تر از دوره های قبلی دنبال شود. اگرچه برخی از مقامات اروپایی همچون دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس از احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران خبر دادند.

اخبار کلان 8 اردیبهشت 1400

به گزارش اقتصادنیوز،  جلسه اول دور سوم مذاکرات کمیسیون مشترک برجام که سه شنبه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ در وین از سر گرفته شده بود، پایان یافت. در این جلسه حاضران تصمیم به تسریع روند گفت‌وگوها گرفته و توافق شد فعالیت گروه‌های کارشناسی در دو حوزه لغو تحریم‌ها و هسته‌ای به صورت فشرده و سریع ادامه یابد. همچنین تصمیم گرفته شد که گروه کارشناسی سوم با نام «گروه کارشناسی ترتیبات اجرایی» با هدف گفت‌وگو در خصوص ترتیبات عملی مورد نیاز برای اجرایی شدن لغو تحریم‌ها و سپس بازگشت آمریکا به برجام تشکیل شود. پیش از این جلسه، روسای هیات‌های ایران، روسیه و چین اشتراک نظر کامل سه هیات و ضرورت تداوم رایزنی و هماهنگی جدی به صورتی منظم و مستمر میان سه کشور در این مذاکرات را مورد تأکید قرار دادند. همچینن رابرت مالی، مشاوره امنیت ملی امریکا از جلسه امروز با شُرکای عربی و احتمالا اسرائیل در خصوص برجام خبر داد.

عباس عراقچی، درباره نتایج جلسه اول دور سوم مذاکرات سه شنبه وین گفته است: ایران بر لغو همه تحریم‌ها از جمله کاتسا تاکید دارد؛ ایران خواستار لغو همه تحریم‌های بعد از اجرایی شدن برجام است که شامل تحریم‌های آیسا و ویزا نیز می‌شود. مواضع ما هیچ تغییری نکرده است؛ آمریکا ابتدا باید همه تحریم‌ها را لغو کند و ایران تنها پس از راستی آزمایی لغو تحریم‌های آمریکا، به تعهدات برجامی خود بازمی‌گردد. در مسیر درستی حرکت می کنیم هنوز نمی‌توان پیش بینی کرد که آیا می‌شود به پایان مسیر مذاکراتی رسید. در حوزه تحریم‌های بخشی و موضوعی که ابعاد مختلف اقتصاد ‎ایران را در برمی‌گیرد، تفاهمات خوبی بوجود آمد. در مورد ‎تحریم‌ اشخاص حقیقی و حقوقی کار بیشتری لازم است انجام شود.

 انریکه مورا، نماینده اروپا در وین نیز گفته است همه در دور سوم گفت و گوها به دنبال رفع تحریم های امریکا و اجرای کامل معاهده  برجام هستیم. میخاییل اولیانوف، نماینده روسیه در وین نیز گفته است: طرف‌های برجام حل یکی از مهمترین موانع برای دستیابی به توافق را مدیریت کردند. آن‎ها ایده «برجام پلاس» را کنار گذاشتند. دومینیک راب، وزیر خارجه انگلیس نیز از احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران خبر دادند.

 همزمان با برخی شایعات مبنی بر مذاکره ایران و امریکا در بغداد، باربارا اسلاوین، مدیر بخش ایران در شورای آتلانتیک مدعی دیدار نماینده ایران (علی شمخانی) با رئیس سازمان سیا (برنز) در بغداد عراق شد. سخنگوی وزارت خارجه البته خبر دیدار با مقامات امریکایی در بغداد را از اساس تکذیب کرده و آن را «خبرسازی زرد» نامید. همسو با تحولات اجیای برجام، امریکا محدودیت‌های سفر برای دانشجویان از کشورهای چین، ایران، برزیل، آفریقای جنوبی، انگلیس و ایرلند و همچنین منطقه «شنگن» را لغو کرد. این در حالی است که سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به عمان در روز چهارشنبه خبر داد.

در اخبار مهم داخلی، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در جلسه روز سه شنبه خود تصمیمات مهمی در خصوص بازار سرمایه اتخاذ کرد که موارد مربوطه جهت تصویب به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه میشود. محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما درباره بسته حمایتی این ستاد با عنوان بسته 3+7 گفت: شورای عالی بورس شنبه  یک جلسه مقدماتی دارد و انشاله دوشنبه جلسه شورای سران قوا بحث و بررسی است، انجام  شود. این بسته 10 بند است که 3 بند آن به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی دولت رسید و 7 بند آن منتظر تصمیم شورای سران سه قوه است.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی درباره بسته حمایتی بورس گفته است بانک مرکزی با این بسته موافق است. حتی گفته بانک مرکزی نیز آمادگی خود درخصوص حمایت از بازار و کنترل سود را در جلسه اعلام کرده است. رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین عنوان کرده: بانک مرکزی آماده اصلاح نرخ تسعیر دارایی‌های ارزی بانک‌ها، متناسب با نرخ تسعیر متناسب با شرایط غیرتحریمی است.

محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در خصوص مصوبات جلسه روز سه شنبه مجلس که با حضور رئیس کل بانک مرکزی و وزیر اقتصاد برگزار شد، اظهار کرد: مقرر شد تصمیمات سازمانی برای تغییر در دامنه نوسان و حجم مبنا اتخاذ شود. علاوه بر این، شورای عالی بورس با مسئولیت وزیر اقتصاد مکلف شد مصوبات قبلی را اجرایی کند.

همچنین در اخبار مربوط به بورسی ها، مقرر شد، از روز یک‌شنبه هفته بعد، حداقل تغییر قیمت هر سفارش برای نمادهای کمتر از ۵۰۰ تومان از ۱۰ ریال به یک ریال کاهش می‌یابد. در همین حال خبر رسیده ماشااله عظیمی و شاهین چراغی از شورای عالی بورس خداحافظی کردند. عظیمی به دلیل اتمام دوره و چراغی به دلایل شخصی از پارلمان بازار سرمایه جدا شدند.

اخبار صنایع 8 اردیبهشت 1400

در بحث بانک‌ها، برخی منابع خبری از افزایش نرخ از ۱۱ به ۱۶ خبر می‌دهند. به گفته قربان‌زاده مشاور رییس مجلس، نرخ تسعیر ارز بانک‌ها به 16 هزار تومان افزایش خواهد یافت.

تسعیر ارزی در واقع نوعی تجدید ارزیابی در دارایی‌های ارزی است. بدین صورت که ارزش ریالی دارایی‌های ارزی با نرخ‌های جدید محاسبه می‌شود؛ برخی سهامداران انتظار این را دارند که تغییر نرخ سود مضاعفی را عاید بانک‌ها و شزکت های صادرات محور کند. با وجود این، تاثیر مثبت تسعیر ارزی در سمت چپ ترازنامه و حقوق صاحبان سهام و در نتیجه تقویت کفایت سرمایه بانک نمایان می‌شود. مطابق اطلاعیه بانک مرکزی نرخ تسعیر ارزی برای گزارشگری مالی منتهی مبلغ ۱۲ هزار ۹۰۰ تومان برای هر یورو و ۱۱ هزار تومان برای هر دلار خواهد بود. این ارقام در مقایسه با نرخ‌های پایان سال ۹۸ افزایش ۲۶ درصدی برای یورو و ۲۲ درصدی برای دلار را نشان می‌دهد؛ بنابراین اهمیت تسعیر ارزی از این جهت است که مستقیما در صورت‌های مالی شرکت بازتاب می‌یابد. سهامداران با اشاره به قیمت یورو و دلار خواهان تغییر نرخ تسعیر هستند.

همچنین درحالی دیروز بانک مرکزی در گزارش تحولات بازار مسکن پرداخته و از کاهش قیمت ها در فروردین نسبت به اسفند خبر داده اما فعالان بازار ملک معتقدند این کاهش قیمت بازتاب فضای واقعی بازار  نیست. گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی نشان از رشد 90 درصدی قیمت ها در فروردین امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته و از کاهش سه درصدی قیمت در مقایسه با ماه اسفند حکایت دارد.

یحیی آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق از آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در عراق به صورت تدریجی و روزانه خبر داد. هم اکنون حجم پول‌های بلوکه شده و منابع ارزی ایرانی در کشور عراق بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار است که  آل اسحاق گقته نگرانی زیادی برای آزادسازی آن نداریم.

در پتروشیمی ها، میرهاشمی مدیر کنترل تولید شرکت ملی صنایع پتروشیمی از افزایش هفت درصدی تولید انواع محصولات پتروشیمی در نخستین ماه از سال 1400 نسبت به مدت مشابه در سال 99 خبر داد. مجموع تولید مجتمع‌های پتروشیمی در فروردین‌ماه امسال حدود 5.5 میلیون تن بود. احمد محمدی مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از آمادگی این شرکت برای افزایش تولید نفت تا رقمی فراتر از مقدار تولید پیش از تحریم‌ها در سال 1397 خبر داد. اوپک و متحدانش به جای جلسه ۲۸ آوریل که قبلاً برنامه ریزی شده بود، دیروز (27 آوریل) جلسه نظارتی برگزار می کنند. حاضران در نشست فنی روز دوشنبه (26 آوریل) در مورد افزایش موارد ابتلای COVID-۱۹ ابراز نگرانی کردند. اگرچه پیش بینی تقاضای نفت ۲۰۲۱ خود را بدون تغییر نگه داشت.

مجلس و بورس

اخبار شرکت ها 8 اردیبهشت 1400

در اخبار شرکت ها، موافقتنامه همکاری بانک تجارت (#وتجارت) با شرکت های گروه ایمیدرو #فولاد، #فملی،#کچاد و #کگل به امضا رسید. بازرگانی و تولید مرجان کار (#کمرجان) از خرید  75هزار متر زمین خریداری شده در کنار معدن کارخانه دارای خاک مرغوب جهت مواد اولیه شرکت خبر داد. پتروشیمی شهید تندگویان (#شگویا) از تولید گرید جدید محصولات خبر داد. سرمایه گذاری تامین اجتماعی (#شستا) نیز از هدف گذاری عرضه ۲۰ هزار میلیارد تومان محصول در بورس کالا خبر داد. پتروشیمی پارس (#پارس) نیز از رأی منصفانه و به نتیجه رسیدن مطالبات ارزی خود از شرکت بازرگانی پتروشیمی خبر داد.

همچنین تولیدی محور خودرو (#خمحور) از دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات خبر داد. زغال سنگ پروده طبس (#کزغال) از برنده شدن و ابلاغ موضوع مزایده به این شرکت خبر داد.

محمدرضا انصاری، رئیس هیئت مدیره کیسون (#کیسون) نیز در گفت‌وگویی تاکید کرده: رفع کرونا و تحریم قطعا به سود شرکت های پیمانکاری و این  شرکت میشود. به دنبال عرضه برخی شرکت های زیر مجموعه در بازار هستیم .این شرکت ها 3 شرکت هستند .

سازمان خصوصی سازی در نظر دارد 76 درصد از سهام مجتمع صنعتی اسفراین (سهامی خاص) متعلق به سازمان گسترش و نوسازی ایران را با قیمت پایه هر سهم 7188.3 تومان در بازار سوم فرابورس در تاریخ 8 خرداد به فروش برساند.

دوره معاملاتی قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش روی سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس (#فارس) و پالایش نفت تهران (#شتران) در سررسید آبان 1400، از روز یکشنبه 12 اردیبهشت در بازار مشتقه بورس اوراق بهادار تهران آغاز می شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید