بسته خبری 30 فروردین 1400

اوج حساسیت‌ها درباره رفع تحریم ها/ جلسه تعیین کننده امروز مجلس درباره بورس

کدخبر: ۴۰۶۶۴۹
اقتصادنیوز: گمانه زنی ها از سازنده بودن مذاکرات وین و احتمال قری الوقوع رفع تحریم‌ها همسو با شایعات تایید نشده مذاکرات ایران و عربستان همگی نشان میدهد دیپلماسی در این دو ماه پایان کار دولت سعی دارد از تمامی ظرفیت‌های خود استفاده کند.
اوج حساسیت‌ها درباره رفع تحریم ها/ جلسه تعیین کننده امروز مجلس درباره بورس

به گزارش اقتصادنیوز، مذاکرات وین همچنان ادامه دارد و به گفته نماینده روسیه در وین، فعالیت کارگروه‌های کمیسیون مشترک برجام در راستای احیای توافق هسته‌ای تداوم دارد، از دید اولیانوف، روند در جریان است اما کار آنها آسان نیست. یکشنبه شب جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا نیز در گفت‌وگویی با فاکس نیوز گفته، مذاکرات وین سازنده بوده است.  وی در این گفت‌وگو تاکید کرده اگر ایران کاملاً به برجام متعهد شود، امریکا تحریم‌ها را لغو می‌کند. پیش‌تر ایلان گلدنبرگ، مشاور ویژه خاورمیانه در دولت اوباما و مسئول پرونده ایران در تیم انتقالی جو بایدن، نیز در یادداشتی با تأکید اینکه بازگشت متقابل ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای یک ضرورت جدی برای واشنگتن است، استدلال می‌کند که چرا استفاده از تحریم‌های ترامپ توسط دولت بایدن منطقی نیست. در همین حال کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده ایران در سازمان های بین‌الملل نیز عنوان کرده آنچه در وین در حال پیگیری و گفتگوست، ایجاد یک تصویر واضح و شفاف درخصوص لغو تحریم هاست.

منابع غربی می‌گویند مذاکرات میان امریکا و سایر قدرتهای جهانی با ایران برای توافق هسته ای جدید هنوز به نتیجه نرسیده اما آمار نشان می دهد که تولید نفت ایران تقریبا به بالاترین میزان دو سال اخیر رشد کرده و معامله گران نمی توانند میزان نفتی که ایران می تواند به عرضه جهانی اضافه کند را نادیده بگیرند. همسو با این اتفاقات، گرچه فایننشیال تایمز در گزارشی از مذاکرات ایران و عربستان پرده برداشته اما الجزیره به نقل از یک مقام سعودی گزارش فایننشال‌تایمز در خصوص مذاکره ایران و عربستان را تکذیب کرد. شبکه خبری المیادین هم از قول یک منبع ایرانی ادعای روزنامه فایننشال تایمز درباره مذاکرات مستقیم مقامات ایران و عربستان را تکذیب کرده بود. با این وصف گمانه زنی ها بالاست.

همچنین در خبر مهم دیگری که دیشب روابط عمومی کل سپاه اعلام کرد: سردار حجازی جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه بر اثر عارضه قلبی خبر داد. البته برخی نیز مطلع داده بوده که او بر اثر کرونا در گذشته است که البته به طور رسمی این موضوع تایید نشده است.

در کنار تحولات مربوط به احیای برجام و رویدادهای سیاسی، گپ‌های مجازی در شبکه‌های مجازی درباره بورس بسیار بالاگرفته است. همسو با حاشیه‌ها و واکنش‌های فعالان بخش خصوصی نسبت به بازار سهام، مجتبی توانگر، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از بررسی وضعیت بازار سرمایه در جلسه امروز این کمیسیون با حضور محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد. امیرحسین قاضی زاده هاشمی، نماینده مجلس روز یکشنبه در توییتی نوشته بود: طبق تحقیقات صورت گرفته بیش از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان توسط ۲۰۰ کد حقوقی در اوج شاخص بورس از بازار خارج شده است. البته در رویدادهای مهم دیگر مربوط به بازار سهام، هیئت مدیره سازمان بورس اعلام کرد: اجرای مصوبه اصلاح دستورالعمل رفع گره معاملاتی هیئت مدیره سازمان به منظوربهبود نقدشوندگی توآم با رفع و دغدغه های سهامداران متوقف شد. پیش تر از صبح شایعه ای در بازار می‌چرخید که بورس مصوبه شب قبل خود را لغو کرده است. میثم فدائی، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار هم گفته بود: تسهیل در صدور مجوزها پتانسیل مدیران صندوق های سرمایه گذاری را بالا خواهد برد.

در اکوایران ببینید:افت آرام شاخص ادامه دارد

در حالی که آمار مربوط به مبتلایان کرونا در ایران همچنان بالای 20 هزار نفر در روز گزارش می‌شود که آمار قربانیان نیز به عدد 400 رسید تا در موج چهارم برای نخستین بار آمار قربانیان بالای 400 نفر باشد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا روز یکشنبه در اظهاراتی جنجالی گفته بود کسانی که نمی‌خواهند منتظر بمانند، پول بدهند و واکسن بزنند! همه مردم تا پایان سال رایگان واکسینه خواهند شد. اگر فردی می‌خواهد زودتر از موعد مقرر که در سند ملی واکسیناسیون درج شده واکسن بزند باید هزینه آن را بپردازد! این صحبت ها با واکنش های متعددی در فضای مجازی روبه‌رو شد.

اخبار صنایع 30 فروردین 1400

در مهمترین اخبار مربوط به صنایع، در جلسه روز یکشنبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، پیشنهاد حمایت مالیاتی از بنگاه‌های اقتصادی» در دوران کرونا این پیشنهادها که در راستای هدف مانع زدایی از تولید طراحی شده است مورد بحث و بررسی و تصمیم‌گیری قرار گرفت و ادامه بررسی آن به جلسه آینده ستاد هماهنگی اقتصادی دولت موکول شد.

روز یکشنبه خبر مهم دیگری در فضای ملتهب و کساد این روزها خودنمایی کرد. طرح قانون بانک مرکزی پس از ۱۲ سال به هیات رئیسه مجلس تحویل داده شد. طرح قانون بانک مرکزی مشتمل بر ۷۹ ماده و ۱۱ فصل به هیات رئیسه مجلس تحویل داده شد. در این طرح سعی شده، رابطه مالی و نقش دولت در سیاست‌گذاری پولی اصلاح شود؛ به‌طوری که بانک مرکزی دیگر موظف به خرید ارز دولت نیست و بنا به تشخیص خود و با رعایت هدف کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی خریداری کند. باید در انتظار تصمیم بورس و چکش کاری ها در متن نهایی آن بود.

امروز زلزله گناوه گرچه با 5.9 ریش‌تر تنها 5 مصدوم به جا گذاشت اما مدیر عامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفته است: بر اثر زمین لرزه یکی از توربین‌ های تلمبه خانه گوره از سرویس خارج شد که نیرو‌های عملیاتی در حال بازگرداندن آن به سرویس هستند.

روز یکشنبه خبر مهم دیگری هم منتشر شد که به نظر با واکنش در بازار مسکن همراه شود، مدیرعامل بانک مسکن در خری اعلام کرد: در تهران و کلانشهرها وام ساخت مسکن تا سقف ۴۵۰ میلیون تومان افزایش یافت‌. پیش‌تر محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی هم از تصویب مجدد اعطای تسهیلات ودیعه مسکن خبر داده بود.

البته خبر مهم دیگری که روز یکشنبه توجه بازارها را به خود جلب کرد، گفته‌های دبیر کل اتاق بازرگانی ایران و عراق از برداشته شدن موانع پول‌های ارزی در عراق خبر داد. حمید حسینی، دبیرکل اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق از انتشار خبرهای خوب در زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه شده در سریع ترین زمان ممکن (تا یک ماه آینده) به میزان 5 میلیارد دلار خبر داده است. 

اخبار شرکت ها 30 فروردین 1400

در مهمترین خبر مربوط به شرکت‌ها، به گفته محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در صورتی که ۳ اپراتور متخلف (اخابر، همراه و ایرانسل) طی ۲۴ ساعت اختلال کلاب هاوس را رفع نکنند ۵۰ میلیارد تومان جریمه می شوند. پیش تر علیرضا معزی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهوری، در توییتر خبر از مصوبه هیئت وزیران برای جریمه سنگین تخلفات اپراتورها (بورسی و غیربورسی) در محدود کردن اینترنت داده بود.

همچنین داروسازی اسوه (داسوه) اعلام کرد: مراسم افتتاح خط ویال تزریقی جهت تولید انواع واکسن با حضور معاون علمی و فن آوری رئیس جمهور در روز یکشنبه 29 فروردین ساعت 14 برگزار شد. همچنین منابع خبری از اعلام تندر پی وی سی پتروشیمی اروند توسط هلدینگ خلیج فارس(فارس) خبر می دهند، گفته می شود حجم پی وی سی اروند برای صادرات به منطقه حدودا ۳ هزار تن است. معامله گران حدود قیمتی پی وی سی برای صادرات به منطقه را 1520 دلار در هر تن به صورت EXW اعلام می کنند

در همین حال روز یکشنبه سازمان بورس و اوراق بهادار موافقت اصولی خود را با تاسیس صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی توسعه معادن و فلزات آرمان اعلام کرد. همچنین مجوز فعالیت شرکت سبدگردان کارآفرینان راه آینده در سازمان بورس و اوراق بهادار صادر شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید