بسته خبری 29 فروردین 1400

چراغ سبز به تغییر نرخ ارز

کدخبر: ۴۰۶۳۸۱
اقتصاد نیوز: با نامه رئیس سازمان بورس به رئیس کل بانک مرکزی برای شفاف کردن نرخ تسعیر بازار سهام اولین چراغ سبز را برای افزایش نرخ محاسباتی رسمی ارز نشان داد.
چراغ سبز به تغییر نرخ ارز

به گزارش اقتصادنیوز، خبر آخر این است که آژانس در روز شنبه اعلام کرد که ایران به غنی سازی 60 درصدی اورانیوم دست یافته و این در حالی است که مذاکرات وین از دید طرفین پیشرفت‌های قال ملاحظه‌ای داشته و توافقات و تفاهم های کلی صورت گرفته اما همچنان قضاوت درباره احیای سریع برجام زود است.

اخبار کلان 29 فروردین 1400

همزمان با جلسه روز گذشته کمیسیون مشترک برجام در وین، خبر آخر این است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شنبه در بیانیه‌ای غنی‌سازی ۶۰ درصدی اورانیوم از سوی ایران را تایید کرد. حاضران در نشست روز شنبه به بررسی روند گفت‌وگوها در روزهای گذشته (جمعه و هفته قبل تر) پرداخته و گزارش گروه‌های کارشناسی در خصوص حوزه‌های تحریم و هسته‌ای را دریافت کردند. حالا روسیه و چین با ابراز خرسندی و نگاه مثبت از روند مذاکرات احیای برجام گفته‌اند همچنان مشغول ادامه کار برای نجات برجام هستند. انریکو مورا، نماینده اروپا در جدیدترین اظهارنظرش در توییتی نوشت: به تفاهم کلی رسیدیم و باید روی جزئیات کار کنیم. عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران و رئیس هیئت نمایندگی ایران در مذاکرات وین نیز گفته است: تفاهم جدیدی در حال شکل گرفتن است و اشتراکی در هدف نهایی بین همه طرف‌ها وجود دارد اما رسیدن به نتیجه هنوز زود است. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، روز جمعه ۲۷ فروردین هم ضمن استقبال از حضور ایران در مذاکرات در وین، پایتخت اتریش برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، گفته بود هنوز برای نتیجه‌گیری درباره این مذاکرات زود است. با تحولات اخیر، نیویورک‌پست هم در گزارشی نوشته است: بایدن در مقابل ایران در حال عقب‌نشینی است.

 البته در اخباری همسو با تحولات جدید احیای برجام، شبکه 12 اسرائیل در گزارشی اعلام کرد: دولت آمریکا به ریاست جو بایدن، خطاب به اسرائیل گفته است که به بیان اظهارنظر‌های بی‌مورد درباره اقدامات و خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران پایان دهد.در همین حال دویچه وله آلمان نیز در توییتی به نقل از یک رسانه اسرائیلی مدعی شده، آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش و یوسی کوهن، رئیس موساد قرار است روز یکشنبه در نشست کابینه امنیتی اسرائیل دو گزینه حملات بیشتر به برنامه هسته‌ای ایران و یا حفظ آرامش را مورد بحث قرار دهند. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در روز 29 فروردین به مناسبت روز ارتش خطاب به دشمنان تاکید کرد: ایران آماده پاسخ هر گونه گستاخی بی مورد از سوی دشمنان است.

مهمترین تحولات در بازارها، این روزها درباره بورس است؛ مصطفی حاجی دلیگانی، عضو هیئت رئیسه مجلس از جلسه رسیدگی به وضعیت بورس در جلسه سران قوا در روز دوشنبه هفته جاری خبر داد. او پیش تر از کلیدخوردن تقاضای تحقیق و تفحص در خصوص نحوه اجرای قانون بازار اوراق بهادار و درآمدهای نجومی اشخاص حقیقی و حقوقی در بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ در مجلس خبر داده بود. البته اخبار بورس در حالی در صدر روایت‌ها قرار گرفته که دیشب هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در راستای تقویت سمت تقاضا، از سه تصمیم جدید خبر داد. براساس این سه تصمیم جدید که از یک اردیبهشت اجرایی میشود: یکم، دامنه نوسان به منفی ۳ و مثبت ۶ تغییر کرد. دوم، درمحاسبات گره مجموع حجم معاملات در ۵ روز از ۵ درصد به ۲۰۰درصد افزایش یافت و سوم، حجم مبنا در روز گره ۱سهم است.

البته تحولات در قوانین بورس از اسفند سال گذشته تاکنون با شتاب بیشتری از سوی سیاست‌گذار در جریان است؛ دیروز هم میثم فدایی مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس  و اوراق بهادار در خصوص موضوع حدنصاب الزامی خرید سهام صندوق های با درآمد ثابت در سال ۱۴۰۰ گفته بود: به طور کلی قرار بر این بود، صندوق هایی که حد نصاب زیر ۱۵ درصد سهام دارند، در اسفند ماه ۳ درصد سهام بخرند و در سال ۱۴۰۰ در هر فصل هم ۳ درصد به صورت پلکانی به حدنصابات سهام اضافه کنند.روزهای قبل تر قوانین مانع زدایی و مقررات زدایی صندوق های سرمایه گذاری و هلدینگ ها به تصویب رسیده بود. سازمان بورس و اوراق بهادار هم در اطلاعیه ای آخرین مهلت اعلام تقاضای اشخاص حقوقی برای نامزدی هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی سهامی عدالت را ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ اعلام کرد.

شرایط وخیم موج چهارم کرونا در ایران، این روزها همچنان قربانی می‌گیرد. در تازه ترین اقدامات برای واکسیناسیون، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته است، تاکنون ۴۲۰ هزار دوز واکسن از روسیه، ۶۵۰ هزار دوز از چین، ۷۰۰ هزار دوز از کره جنوبی و ۱۲۵ هزار دوز از هند وارد کشور شده است. حسن روحانی، رییس جمهور هم تاکید کرده که در دو ماه آینده هر چه می تواند باید واکسن بخرد و گفته تا پایان این هفته، یک میلیون و 400 هزار واکسن تزریق می شود.

اخبار صنایع 29 فروردین 1400

بیشترین و مهمترین اخبار صنایع مربوط به بانک‌ها بود؛ عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی دیروز از هشدار به بانک‌ها درباره نرخ سود خبر داده است. پیش تر فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در خصوص نرخ سودهای ترجیحی به بانک‌های دولتی هشدار داده و اعلام کرده بود که نرخ‌های بالاتر از ۱۶ درصد (برای سپرده بلندمدت یکساله) هزینه قابل قبول مالیاتی نیست و به عبارت دیگر از مقادیر بیشتر مالیات اخذ خواهد شد.

دیروز همچنین محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نوشته است: با توجه به وجود دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی با اهمیت در صورت وضعیت مالی شرکت‌های حاضر در بورس و در صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، موضوع مورد استفاده برای تسعیر نرخ این اقلام در صورت‌های مالی دارای اهمیت برای سهامداران خواهد بود. نرخ تسعیر در سال گذشته برای یورو 12 هزار و نهصد تومان و برای دلار 11 هزار تومان تعیین شد.

در این نامه آمده است:از نظر سازمان بورس با توجه به وظیفه حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار و ارتقای شفافیت شرکت‌های پذیرش شده در بورس مطابق قانون بازار اوراق بهادار، این موضوع موجب عدم شفافیت و کاهش کارایی بازار شده و چنین امری از هیچ مرجعی قابل پذیرش نیست. بنابراین با عنایت به موضوع نرخ ارز در صورت‌های مالی بانک‌ها و لزوم اطلاعات شفاف توسط شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس خواهشمند است جهت جلوگیری از تضییع حقوق سهامداران متعدد حقیقی و حقوقی این شرکت‌ها دستور فرمایند اقدامات مقتضی جهت تسریع در رفع ابهام فوق و فراهم آمدن امکان ارائه صورت‌های مالی بانک‌ها براساس استانداردهای حسابداری صورت گیرد.حالا باید در انتظار تصمیم بانک مرکزی در این خصوص بود. تغییر نرخ تسعیر به شدت می تواند به نفع شرکت و بنگاهایی باشد که دارایی ارزی بیشتری در مقایسه با میزان بدهی دارند.

تسعیر ارزی در واقع نوعی تجدید ارزیابی در دارایی‌های ارزی است. بدین صورت که ارزش ریالی دارایی‌های ارزی با نرخ‌های جدید محاسبه می‌شود؛ برخی سهامداران انتظار این را دارند که تغییر نرخ سود مضاعفی را عاید بانک‌ها و شزکت های صادرات محور کند. با وجود این، تاثیر مثبت تسعیر ارزی در سمت چپ ترازنامه و حقوق صاحبان سهام و در نتیجه تقویت کفایت سرمایه بانک نمایان می‌شود. مطابق اطلاعیه بانک مرکزی نرخ تسعیر ارزی برای گزارشگری مالی منتهی مبلغ ۱۲ هزار ۹۰۰ تومان برای هر یورو و ۱۱ هزار تومان برای هر دلار خواهد بود. این ارقام در مقایسه با نرخ‌های پایان سال ۹۸ افزایش ۲۶ درصدی برای یورو و ۲۲ درصدی برای دلار را نشان می‌دهد؛ بنابراین اهمیت تسعیر ارزی از این جهت است که مستقیما در صورت‌های مالی شرکت بازتاب می‌یابد. سهامداران با اشاره به قیمت یورو و دلار خواهان تغییر نرخ تسعیر هستند.

 

اخبار شرکت ها 29 فروردین 1400

 در مهمترین خبر مربوط به شرکت‌ها، قرار است 47.1 درصد سهام غیرمدیریتی بیمه آرمان (آرمان) با قیمت پایه هر سهم معادل  900 تومان روز دوشنبه 30 فروردین از طریق تابلو زرد بازار پایه فرابورس ایران، عرضه شود. همچنین 47.1 درصد سهام غیرمدیریتی پتروشیمی اصفهان (شصفها) با قیمت پایه کل 313.5 میلیارد تومان روز سه شنبه 31 فروردین از طریق بازار پایه فرابورس ایران، عرضه میشود. همچنین خبر رسید که مجمع عمومی عادی سالیانه کارخانجات کابل سازی ایران (بایکا) لغو و برگزار نشد.

 بانک پارسیان (وپارس) از طرح هایش شفاف سازی کرده و نفت پارس (شنفت) هم راه اندازی پالایشگاه پارسیان سپهر پارس را اعلام کرد و گفته است نفت پارس با سرمایه گذاری 830.2 میلیارد تومان، مالک 20 درصد سهام این شرکت است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید