بسته خبری 22 فروردین 1400

بورس در انتظار خبر مهم نشست باب همایون/ بانکداران برای بازار چه می کنند؟

کدخبر: ۴۰۴۶۶۵
اقتصاد نیوز: دیروز در ساختمان وزارت اقتصاد در باب همایون نشست مهمی بین رئیس سازمان و بانکداران برگزار شده است. بورس در انتظار اخبار این نشست است.
بورس در انتظار خبر مهم نشست باب همایون/ بانکداران برای بازار چه می کنند؟

اقتصادنیوز: همسو با تحولات احیای برجام، بورس بازان حالا به‌صورت جدی اخبار مربوط به جلسات ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار در وزارت اقتصاد را دنبال می‌کنند. نشستی که بین رئیس سازمان بورس و بانکداران برگزار شده و ظاهرا تفاهمی برای حمایت از بورس و تزریق نقدینگی شده است.

اخبار کلان 22 فروردین 1400

به گزارش اقتصادنیوز، به نظر مارسد هم ایران و امریکا میخواهند تا قبل از انتخابات برجام احیا شود. امریکا مدعی است به ایران پیشنهاد جدی داده و منتظر پاسخ ایران است و ایران تاکید دارد با ارایه طرح آخر بازی خود، به دنبال رفع کامل تحریم هاست و جز این راهی نخواهد بود. به نظر مارسد همچنان موانعی در این زمینه مشهود است که دیوار بی اعتماد مهم‌ترین چاشل در این زمینه است. در کنار این مسئله، اظهارنظر عجیب سفیر فرانسه در تهران نیز شنیدنی است: تلاش می‌کنیم برجام قبل از انتخابات ایران احیا شود! ایران البته همچنیان لغو یکباره همه تحریم‌ها را تنها راه حل می‌داند. در تازه‌ترین بررسی ناظران، نشریه جروسالم پست نوشته است: مذاکرات غیرمستقیم بین آمریکا و ایران با میانجیگری انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه در حقیقت تلاش و مذاکره سه رئیس دولت در مسیرهای مختلف است. گرچه ایران و امریکا نسبت به روند مذاکرات وین ابراز خوش بینی کرده اند اما دو طرف منتظر واکنش طرف مقابل هستند. به نظر مارسد همچنان دیوار بی اعتماد بین ایران و امریکا پابرجاست.

رئیس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا گفت: ورود ویروس جهش یافته انگلیسی از عراق مهم‌ترین عامل مواجه شدن با موج چهارم بیماری بود. حسن  روحانی همچنین در پانزدهمین سال روز ملی فناوری هسته‌ای دستور آغاز بهره‌برداری و رونمایی از ۱۳۳ دستاورد و پروژه ملی هسته‌ای را صادر کرد.

مهم‌ترین رویداد دیروز مربوط به جلسه اعضای شورای عالی بورس با بانک‌ها در وزارت اقتصاد بوده است؛ دیروز پس از نشست مربوط به محمدعلی دهقان دهنوی، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار و جلسه هفته گذشته شورای عالی بورس، خبر رسیده که قرار است تصمیمات در دو ماه باقی مانده به انتخابات ریاست جمهوری 1400 در خصوص بانک و بورس ها اتخاذ شود که از دید ناظران می‌تواند تعیین کننده باشد. گفته می شود قرار است اوراقی منتشر شود و پول خرید این اوراق صرف حمایت از بازار سهام شود. در فاز اول 8.5 هزار میلیارد تومان هدف گذاری شده است. البته این گمانه هنوز تایید نشده است. به نظر می رسد اتخاذ تصمیماتی از این دست که با شائبه سیاسی و در پیوند با انتخابات صورت گیرد، نمی‌تواند گره از مشکلی بگشاید و تنها به مثابه مُسکنی برای فراموشی وضعیت کنونی است. چرا که با توجه به نفس و ماهیت بازار سرمایه در تامین مالی بنگاه‌ها هر گونه تصمیم سیاست‌گذار باید در نهایت به تخصیص درست منابع بینجامد، در غیر اینصورت این گونه راه حل‌ها تنها اثرات کوتاه مدتی به دنبال دارد و بعد از آن پیامدهای بلندمدت گریبانگیر کلیات بازار خواهد شد.

با تمام این اوصاف باید در انتظار تصمیمات جدید سیاست گذار بود که میتواند هم در خود بازار سهام محدود می‌شود و هم میتواند همسو با جهت دهی با بازار سرمایه، بازار پول را تعیین تکلیف کند. همه این گمانه زنی ها بعد از جلسه محمدعلی دهقان دهنوی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار بود که اعلام کرد: نخستین انتخابات شرکت‌ها ۱۸ اردیبهشت برگزار می‌شود. در این تاریخ انتخابات حداقل شش شرکت برگزار می شود. دهنوی با بیان اینکه از افراد متقاضی دعوت کرده ایم که تا ۲۸ فروردین فرآیند ثبت نام را طی کنند، افزود: بعد از ۲۸ فروردین هیچ ثبت نام جدیدی انجام نخواهد شد. از هم اکنون کار احراز صلاحیت افرادی که فرآیند ثبت نام آنها به پایان رسیده، آغاز شده است.

ساختمان+وزارت+اقتصاد

اخبار صنایع 22 فروردین 1400

وزارت صمت با توجه به تغییر مبنای نرخ ارز برای محاسبه ورودی و سود بازرگانی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و نیز با توجه به تاثیر تغییر ایجاد شده در فضای کسب و کار کشور، پیشنهاد اصلاح آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موضوع مصوبه مربوط به تغییر نرخ ارز برای محاسبه ورودی و سود بازرگانی در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ را جهت بررسی و تصویب، به هیئت دولت ارایه کرد. پیشنهاد یاد شده هم اکنون در کمیسیون اقتصاد دولت مراحل بررسی و تصمیم گیری را طی می کند. پیش تر رسانه ها اعلام کرده بودند جنجال مصوبه حقوق ورودی کالا بالا گرفته است. در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مبنای محاسبه حقوق ورودی کالا به کشور نرخ ارز حاشیه بازار اعلام شده است. حال آنکه معاون امور فنی گمرک ایران طی نامه‌ای به وزارت صمت، عنوان کرده است این مصوبه با اعمال سود بازرگانی فعلی، بازار داخلی را از تعادل خارج می‌کند و قیمت کالاهای تولید را به شدت افزایش خواهد داد. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد این مصوبه می‌تواند درآمد دولت را تا ۴۰ هزار میلیارد تومان افزایش دهد.

از سیمانی‌ها هم خبر مهمی منتشر شد، عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در خصوص درخواست شرکت‌های سیمانی از وزارت صمت برای فرمول جدید تعیین قیمت سیمان اعلام کرد: تا کنون توافقی بین تولیدکنندگان و وزارت صمت برای افزایش نرخ سیمان خاکستری یا تغییر فرمول نرخ گذاری انجام نشده است. به گفته او در حال رایزنی با نمایندگان وزارت صمت هستیم تا بتوانیم هرچه سریعتر این مشکل را برطرف کنیم. شرکت‌های سیمانی از وزارت صمت خواسته‌اند، قیمت سیمان بر اساس قیمت سبد میلگرد که در بورس کالا کشف می‌شود ، به نسبت یک به 30 (نرخ جهانی یک به 7 است) موافقت شود.  همچنین در ادامه این درخواست آمده که از تاریخ 21 فروردین (امروز) قیمت هر تن سیمان فله تیپ دو تحویل درب کارخانه (بدون ارزش افزوده) به مبلغ 360 هزار تومان افزایش یابد.

پتروشیمی‌ها درگیر خبری در رابطه با مالیات بودند؛ برابر تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور، درآمد حاصل از صادرات مواد معدنی فلزی - غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی به‌صورت خام و نیمه‌خام در تمام نقاط کشور مشمول مالیات می‌شود.

از خودرویی‌ها هم خبر رسیده که وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیراً یک بسته سیاستی را به ستاد اقتصادی دولت ارسال کرده و این در حالی است که هنوز سرنوشت بسته قبلی این وزارتخانه مشخص نیست. وزارت صمت دربسته جدید به دنبال جهش ۵۰ درصدی تولید خودرو به‌واسطه اعطای تسهیلات و همچنین تغییر شیوه قیمت‌گذاری است.

اخبار شرکت‌ها 22 فروردین 1400

در مهم‌ترین خبر شرکت‌ها همسو با اعلام تازه‌ترین وضعیت افزایش سرمایه شرکت‌ها، واگذاری شرکت فرآوری اپال کانی پارس (اپال) به فولاد مبارکه (فولاد) و چادرملو  (کچاد) منتفی شد. البته فعلاً خبر رسمی دراین‌باره منتشرنشده است. حداکثر سهامی که اپال در بورس عرضه می‌کند، معادل ۲۰  درصد خواهد بود که تاکنون ۷ درصد آن به‌عنوان عرضه اولیه در بورس انجام‌شده است.

از ایران‌خودرو (خودرو) خبر می‌رسد که این شرکت به دنبال رونمایی از کراس اوور است. طبق نقشه راه ایران‌خودرو، هر سال یک محصول جدید وارد بازار می‌شود. مدیرعامل ایران‌خودرو گفته است: درصدد هستیم با تداوم روند طراحی و توسعه محصولات جدید، سهم سایر برندها را در سبد محصولات کاهش داده و سهم برند ایران‌خودرو را از 27 درصد به 40 درصد افزایش دهیم. این عدد بر اساس نقشه راه ترسیم‌شده، در سال‌های آینده به 80 درصد خواهد رسید.

پتروشیمی جم (جم) امروز دوباره فعالیتش را از سر گرفت. با پایان یافتن تعمیرات اضطراری واحد پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی جم، تولید این واحد از امروز آغاز شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید