بسته خبری 17 فروردین 1400

اختلاف حساب شدید دولت با بانک ها/ افزایش قیمت ها در راه است

کدخبر: ۴۰۳۵۲۰
اقتصادنیوز: بورس بازان امروز را به انتظار مهمترین رویداد خواهند نشست که از دید ناظران می‌تواند از لبه تیز تحریم‌های علیه ایران بکاهد و یا اینکه تحریم‌ها را در یک فرآیند چند مرحله‌ای به تدریج رفع کند.
اختلاف حساب شدید دولت با بانک ها/ افزایش قیمت ها در راه است

به گزارش اقتصادنیوز، مهمترین خبری که امروز بورس کانون توجه خود را روی آن متمرکز کرده، نشست کمیسیون مشترک برجام در وین است که به صورت حضوری و با حضور نماینده امریکا و ایران برگزار می‌شود. در این نشست قرار است چگونگی بازگشت امریکا به برجام  و رفع تحریم‌های ایران مورد بررسی قرار گیرد. عباس عراقچی امشب وارد وین شد و البته تاکید کرد ایران رفع تحریم‌ها به صورت تدریجی را نمی‌پذیرد و تا زمانی که تحریم‌ها به صورت کامل رفع نشود و امریکا به برجام برنگردد، ضرورتی نمی‌بیند با امریکا به مذاکره بنشیند.

با این وصف روسیه امروز ابراز امیدواری کرده است که ایران و امریکا به صورت غیرمستقیم مذاکرات خود را بعد از نشست روز سه شنبه دنبال کنند. امریکا هم اعلام کرده درباره تسهیل برخی تحریم‌های ایران در روز سه شنبه بحث می‌کند. با این حال نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه‌ای با شبکه خبری پی‌بی‌اس مدعی شد در صورتی که ایران به برجام بازگردد بیش از 500 تحریمی که دولت ترامپ پس از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرد،‌ برداشته خواهد شد.

به غیر از تحولات امروز احیای برجام، حالا جلسه روز چهارشنبه هفته جاری مجمع تشخیص مصلحت نظام به دلیل تصمیم گیری بر سر تعیین تکلیف لوایح FATF اهمیت یافته است؛ مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت البته گفته خبری از این جلسه ندارد اما محمد شبستری و احمد توکلی دیگر اعضای مجمع تشخیص این خبر را تایید و گفته‌اند بعید می‌دانند این لوایح رأی بیاورند. علی ربیعی، سخنگوی دولت اما می‌گوید تمام ابهامات را برای اعضای مجمع تشریح کرده و در این باره ابهام زدایی کرده است. بورس بازان با درک اهمیت این موضوع، جلسه روز چهارشنبه را به دقت رصد می‌کنند.

روز دوشنبه همچنین جلسه روسای بانک های مرکزی گروه 24 به ریاست ایران برگزار شد، رئیس کل بانک مرکزی در جلسه خود با گروه 24 کشورهای در حال توسعه که با حضور رئیس صندوق پول به ریاست ایران برگزار شد، از صندوق پول درخواست کرد بدون در نظر گرفتن اغراض سیاسی، شرایط پرداخت وام حمایتی کرونا به ایران را فراهم کند.

عبدالناصر همتی اوایل فروردین امسال در مورد مسئله تورم گفته بود: در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمد‌های تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است. حالا فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد مدعی است: دولت یک ریال برای اجرای بودجه سال ۹۹ از بانک مرکزی استقراض نکرده و بانک مرکزی تنها برای ایفای تعهدات برخی از اجزای بودجه، ارز را خریداری کرده و در مقابل پول تزریق کرده است. از دید او موضوع کاملا متفاوت از این است که بگوییم دولت برای تامین مالی خود از بانک مرکزی استقراض کرده است. اگر بتوانیم هرچه زودتر آن وجوه را به داخل کشور منتقل یا قابل حواله و معامله کنیم، همان مقدار ارز قابل معامله و مبادله شده و به تاجر ما حواله داده می‌شود و متناسب با آن هم ریال جمع خواهد شد بنابراین استقراض از بانک مرکزی صحیح نیست.

خارج از تحولات بازار سهام، افزایش تعداد مبتلایان به نزدیک 14 هزار نفر و افزایش تعداد بستری ها به رقم 2048 نفر خود گویای جهش بالای پیک جدید کرونا در ایران است. تعداد مبتلایان در یک روز 2210 نفر و تعداد بستری در یک روز 476 نفر اضافه شدند. پس از آنکه از روزهای قبل مسئولان وزارت بهداشت نسبت به موج چهارم کرونا هشدار داده بودند، حالا به نظر می‌رسد که ایران در آستانه موج چهارم کرونا قرار گرفته است.  در صورت تداوم این وضعیت و عدم توجه به پروتکل‌های بهداشتی و محدودیت‌ها، ناظران و تحلیلگران حوزه بهداشت و درمان از بروز حتی فاجعه کرونا در سراسر کشور خبر داده اند. همچنین خبر رسیده که امشب نخستین محموله واکسن کرونا کوواکس وارد ایران شد.

اخبار صنایع 17 فروردین 1400

اگرچه بانک های بورسی در ماه‌های پایانی سال گذشته بحث تسعیر نرخ ارز را طرح کرده بودند و با نرخ اعلامی 11 هزار تومان بانک مرکزی اقدام به تسعیر نرخ ارز دارایی‌های خود کردند، حالا سازمان امور مالیاتی اعلام کرده، نرخ ارز اعلامی بانک مرکزی هیچ‌گونه مبنای معاملاتی ندارد و فاقد وجاهت قانونی است. براین اساس، بانک ها باید دارایی‌های ارزی خود را براساس نرخ آزاد تسعیر کرده و براساس ارز آزاد، مالیات تسعیر ارز بپردازند. این درحالی است که نرخ  دلار در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۴ هزار تومان و نرخ  دلار اعلامی بانک مرکزی ۱۱ هزار تومان بود.

خبر تاثیرگذار دیگر در حوزه بانک‌ها این است؛ در حالی میزان بدهی معوق دولت به بانک‌های کشور حدود ۲۰۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، که یک مقام بانکی از اختلاف نظر سازمان حسابرسی و بانک‌ها بر سر نحوه شناسایی سود این مطالبات خبر داد. براساس آمار اعلام شده دولت، تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۸ به هفت بانک کشور بدهکار بوده که این بدهی تا آن مقطع بیش از ۱۱۱هزار میلیارد تومان برآورد شده است. این اختلاف فاحش میان میزان مطالبات به نظر بر سر نحوه شناسایی سود این مطالبات بر می‌گردد که اعداد را بسیار متفاوت کرده است.

خبر مهم دیگری که شرکت‌های سیمانی را به جنب و جوش واداشته بود؛ مربوط به اصلاح قیمت سیمان بود. بورس بازان با انتشار این خبر که روی سایت کدال قرار گرفت، در پشت برخی از شرکت‌های سیمانی شروع به خرید سهام کردند؛ به طوریکه سیمان سفید نی‌ریز از افزایش 35 درصدی سیمان فله داخلی و انواع سیمان داخلی پاکتی نسبت به قیمت اعلامی انجمن در آبان ماه 1399 خبر داد. در همین حال محمدرضا احسانفر ، عضو هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان پس از اعلام نهایی افزایش نرخ سیمان سفید اعلام کرد: افزایش نرخ سیمان خاکستری نیز در دست اقدام است و بدیهی است که افزایش نرخ سیمان خاکستری هم اتفاق خواهد افتاد.

از دید ناظران این افزایش نرخ‌ها در همه صنعت‌ها همچون لاستیکی‌ها، قندی‌ها و غذایی‌ها به چشم میخورد به نظر همه صنایع بورسی مشمول این دور از افزایش قیمت ها شوند. در همین حال تراکتورسازی ایران (تایرا) هم از مجوز افزایش نرخ خبر داد که نشان می‌دهد افزایش قیمت لاستیکی‌های دیگر هم در راه است. همچنین در صنعت قندی ها نیز، فرآورده های غذایی و قند چهارمحال اعلام کرد: نرخ دستمزد تصفیه شکر خام به ازای هر کیلو گرم از 217 تومان به 400 تومان افزایش یافت. افزایش نرخ کارمزد در بین شرکت های تولید کننده قند و شکر بیشترین تاثیر را بر قند اصفهان (قصفها) خواهد داشت.  به نظر می‌رسد تا زمانی که چاپ پول و تزریق نقدینگی بی‌مهابا در یک سیکل نامشخص در اقتصاد بازتولید شود، تورم نیز در پی آن در موج‌های بعدی سوار می‌شود والبته شدت آن ممکن است با رویدادهای پیش بینی شده و یا پیش بینی نشده تغییر یابد.

در حوزه فولادی ها، عباس قبادی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت و دبیر کارگروه تنظیم بازار در نامه‌ای به بورس کالا (کالا) درخواست کرده است سهمیه خرید شمش فولادی آن دسته از واحدهایی که نسبت به ثبت اطلاعات خود در سامانه جامع تجارت اقدام نکرده‌اند از ابتدای اردیبهشت تعلیق شود و به این واحدها اجازه خرید شمش فولادی داده نشود.  این مسئول همچنین در نامه‌ای به مسوولان سازمان حمایت، وزارت جهاد کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاونت امور صنایع وزارت صمت درباره سیاست‌گذاری عرضه و توزیع روغن خوراکی در سال ۱۴۰۰، اعلام کرده میزان روغن خام مورد نیاز برای تولید و توزیع روغن نباتی برای شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ معادل یک میلیون و ۵۰ هزار تن(۷۹۰ هزار تن روغن خام و ۲۶۰ هزار تن روغن از محل استحصال دانه روغنی وارداتی) مصوب شده است.

اخار شرکت ها 17 فروردین 1400

در اخبار مربوط به شرکت‌های بورسی، پتروشیمی جم از تعمیرات اساسی (اورهال) چهار روزه خبر داد. در همین حال، سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم) در نظر دارد واحد تجاری خود در پروژه رولکس تاور (واقع در تهران، خیابان نیاوران) با قیمت پایه فروش 54 میلیارد تومان بفروش برساند.

صنعتی و معدنی چادرملو (کچاد) اعلام کرده بهره‌برداری از  معدن D۱۹ با همراهی و مشارکت شرکت سنگ‌آهن مرکز ایران (بافق) - طرح احداث دو واحد نیروگاه خورشیدی هر یک با ظرفیت  ۱۰ مگاوات و توسعه نیروگاه‌های مشابه تا میزان ۱۰۰ مگاوات، با سرمایه‌گذاری ۵۰میلیون یورو، بهره‌برداری از کارخانه تولید فروآلیاژها (فرومنگنز پرکربن و فروسیلیکو منگنز) با ظرفیت ۵۰هزار تن در سال و با سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورو، ایجاد شرکت حمل‌و نقل ریلی برای تامین زیرساخت‌های حمل مواداولیه و محصولات و احداث کارخانه‌های کنسانتره و گندله به ظرفیت ۴ میلیون تن در سال از برنامه‌های آتی این شرکت به شمار می‌رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید