بسته خبری 14 فروردین 1400 بازار سهام

بورس بازان گوش‌به‌زنگ شدند/ آخرین تصمیم برای دامنه نوسان

کدخبر: ۴۰۲۷۶۲
اقتصاد نیوز: بورس بازان شتاب تحولات احیای برجام هم‌زمان با داغ شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری در ایران را پیگیری و روی نتیجه این دو رویداد حساب ویژه‌ای بازکرده و استراتژی‌های متفاوتی را تبیین و ترسیم کرده‌اند.
بورس بازان گوش‌به‌زنگ شدند/ آخرین تصمیم برای دامنه نوسان

 معامله گران بازار سهام در انتظار تصمیمات جدید سیاست‌گذار در خصوص تعیین دامنه نوسان هستند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در روزهای گذشته تأکید کرده‌اند در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار روی افزایش دامنه نوسان به اجماع رسیده‌اند و دامنه نوسان به حالت قبلی (5 درصد) برنمی‌گردد.

اخبار کلان 14 فروردین 1400

به گزارش اقتصاد نیوز، بورس بازان از امروز تا روز سه‌شنبه با جدیت بیشتری تحولات احیای برجام را دنبال می‌کنند. پس از کش‌وقوس‌های فراوان پس‌ازآنکه خبر رسید ایران و امریکا نسبت به بازگشت به برجام به‌صورت جدی در تلاش‌اند، حالا به نظر می‌رسد طرف‌های اروپایی با میانجیگری روسیه می‌خواهند ایران و امریکا را به‌صورت هم‌زمان به بازگشت به معاهده برجام ترغیب کنند. هرچند که از دید ناظران پیچیدگی‌ها در نقشه راه بازگشت به برجام کاملاً مشهود است.

امروز در جلسه کمیسیون مشترک برجام، طرف‌های اروپایی و ایران در خصوص بازگشت امریکا به برجام به بحث و نظر نشستند و در پایان تصمیم گرفتند جلسه بعدی را (احتمالاً با حضور امریکا) در روز سه‌شنبه هفته پیش رو در وین برگزار کنند. برخی منابع خبری پیش‌تر گفته بودند که ایران باواسطه اروپایی‌ها به‌طور غیرمستقیم با امریکا در تماس‌اند و به‌احتمال بسیار زیاد در روزها و هفته‌های آینده باید در انتظار اخبار و تحولات جدید در خصوص احیای برجام بود. این در حالی است که وزیر امور خارجه روسیه قرار است 24 فروردین با سفر به تهران، با مقامات ایرانی در خصوص بازگشت به برجام به گفت‌وگو بنشینند.

حالا که بیشترین کانون توجهات به اخبار احیای برجام اختصاص دارد، معامله گران بازار سهام در انتظار تصمیمات جدید سیاست‌گذار در خصوص تعیین دامنه نوسان هستند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در روزهای گذشته تأکید کرده‌اند در هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار روی افزایش دامنه نوسان به اجماع رسیده‌اند و دامنه نوسان به حالت قبلی (5 درصد) برنمی‌گردد. البته تصمیمات جدیدی در ادامه اقدامات قبلی سیاست‌گذار بر سر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز در انتظار بازار سهام (بورس و فرابورس) است.

از سوی دیگر، توییت چند روز پیش روابط عمومی بانک مرکزی مبنی بر الزام تبدیل ریالی ارز صندوق توسعه ملی به معنا و مصداق چاپ پول به دلیل قانون مجلس و دستور دولت، جنجال فراوانی به پا کرده است؛ منتقدان تأکید دارند هرگونه چاپ پول با خود اثرات تورمی به دنبال دارد، این در حالی است که بانک مرکزی یکی از اولویت‌های خود را مهار تورم اعلام کرده، اما گفته نمی تواند از قانون هم تمرد نمی‌کند (!). رئیس‌کل بانک مرکزی هم در سخنان خود با مضمون هشدار نسبت به فشار برای چاپ پول در آستانه انتخابات سال 1400، سیگنال‌های جدیدی از مسیر احتمالی تورم در شش‌ماهه ابتدای امسال ترسیم کرد. اگرچه دولت و سیاست‌گذار امیدوارند با کاهش انتظارات تورمی و شکست فشار حداکثری بتوانند از دامن زدن التهابات بکاهند اما به نظر می‌رسد سیاست‌های متناقض  و وابسته سیاست‌گذار پولی در آستانه انتخابات همچنان بازارها را حساس نگه دارد. با این وصف، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از دورنمای مثبت بازار سهام (بورس و فرابورس) در سال 1400 با مختصات مشابه سال گذشته خبر داده‌اند.

در حاشیه اخبار مربوط به بازار سهام، افزایش تعداد مبتلایان و تعداد بستری‌های کرونا، موج چهارم کرونا در کشور را قطعی کرده است. بر اساس یک گزارش رسمی از وزارت بهداشت، افزایش دوباره تعداد مبتلایان از 7 تا 10 روز آینده بعد از تعطیلات نوروز قطعی است. در روزهای گذشته تعداد مبتلایان کرونا به مرز 12 هزار نفر نزدیک شده و تعداد بستری‌ها هم مسیر افزایشی را دنبال کرده است. البته ستاد مقابله ملی با کرونا ابراز امیدواری کرده تا شهریور 5 نوع واکسن کرونا آماده و به‌احتمال بسیار زیاد در پایان اسفند امسال، همه‌گیری کرونا در ایران پایان یابد.

اخبار صنایع 14 فروردین 1400

حاشیه‌ها بر سر افزایش نرخ سود بانکی، همچنان اهرم مؤثر و تعیین‌کننده در جهت‌دهی بازارها ازجمله بازار سهام است. سیاست‌گذار تأکید دارد کاهش نرخ سود بانکی را در دستور کار دارد و این در حالی است که منتقدان معتقدند جهت‌دهی نرخ سود بانکی (نرخ بهره) باید متناسب و همسو با نرخ تورم باشد و از این حیث بازارها خود را با این مختصات تطبیق دهند. بورس بازان دورنمای مثبت را با تداوم مسیر کاهش نرخ سود بانکی گره‌زده‌اند اما به نظر می‌رسد همچنان اهرم تعیین‌کننده در بازارها باشد.

وزیر نیرو در حاشیه بعد از جلسه هیات دولت، خبر از افزایش 7 درصدی تعرفه آب و برق مصرف‌کنندگان از ابتدای اردیبهشت خبر داد. حالا به نظر می‌رسد بازتاب تأثیر این تصمیم را در صورت‌های مالی شرکت‌ها در ماه‌های بعد جستجو کرد. پیش‌تر البته این خبر مطرح‌شده و بازار از ناحیه این خبر، تأثیرش را دیده است. دو روز پیش، گزارشی از سوی شورای عالی انرژی منتشرشده که نشان می‌دهد تراز گاز کشور از سال 1400 به مدت 4 سال منفی خواهد شد. با این مختصات باید منتظر قطعی گاز در زمستان امسال تا 4 سال دیگر باشیم.

همچنین با تصمیم جدید اوپک پلاس، با افزایش تدریجی تولید (عرضه) برای ماه‌های مه (350 هزار بشکه‌ای)، ژوئن (350 هزار بشکه‌ای) و ژوئیه (450 هزار بشکه‌ای) سال 2021 میلادی موافقت شد.

بورس دو

 اخبار شرکت‌ها 14 فروردین 1400

اخبار مربوط به شرکت‌ها در دو هفته ابتدایی فروردین به دلیل تعطیلات نوروز ترغیب‌کننده نبود. برخی شرکت‌ها همچون‌های وب، همکاران سیستم و صنعتی و معدنی گل گهر تازه‌ترین وضعیت افزایش سرمایه خود را اعلام کردند. همچنین در دو روز اخیر سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی از هزینه – فایده احتمالی سرمایه‌گذاری شرکت‌های تابعه خود در استان کردستان (مریوان) خبر داده است.     

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید