بسته خبری بورسی 25 اسفند 99

سه سناریو از تصمیم مهم برای بورس/ مصوبه مجلس درباره سهام دولتی‌ها

کدخبر: ۳۹۹۷۲۲
اقتصادنیوز: جلسه مهم شورای عالی بورس امروز درباره دامنه نوسان نامتقارن تصمیم گیری میکند.
سه سناریو از  تصمیم مهم برای بورس/ مصوبه مجلس درباره سهام دولتی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز، درحالی که بیشترین توجه بازار به تصمیم امروز شورای عالی بورس دوخته شده است که مجلس با موافقت مصوبه مهمی در رابطه با اختصاص 5 درصد از سهام دولت در عرضه اولیه به بازارگردانی خبر داد.

اخبار کلان | کدام اخبار را پیگیری کنیم؟

اسکای نیوز عربی به نقل از یک مقام آمریکایی مدعی شد که دولت بایدن قصد ندارد مانع آزدسازی منابع مالی ایران در کره جنوبی و ژاپن شود. در همین حال وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با «مرکز سیاست‌ اروپا» گفته است: ما آمادگی داریم تا پس از بازگشت ایالات متحده به اجرای برجام، فوراً به اجرای کامل برجام بازگردیم. به همین سادگی. ما نیازی به مذاکرات بیشتر نداریم. سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری دوشنبه گفته بود: زمان برگزاری آن هنوز نهایی نشده و به محض اینکه نهایی شود اطلاع رسانی می‌کنم.  الکاظمی، نخست وزیر عراق از تکمیل توافق اتصال خطوط ریلی ایران و عراق خبر داد؛ با اینن اتفاق عراق به چین‌ متصل می شود. در خبر مهم دیگری آمده است، واردات نفت چین از ایران افزایش یافته و انتظار می رود در ماه مارس سال جاری به طور متوسط به 856 هزار بشکه در روز برسد. به گزارش عصرایران، پایگاه خبری اویل پرایس با انتشار گزارشی از افزایش 129 درصدی واردات نفت چین از ایران در ماه مارس 2021 در مقایسه با ماه فوریه خبر داده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، از بررسی نتایج اجرای دامنه نامتقارن در جلسه سه شنبه (امروز) شورای عالی بورس خبر داد. فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم در این باره گفته است: قرار است در جلسه فردای شورای عالی بورس تصمیم‌گیری شود. براساس مصوبه قرار شد یک ماه پس از اجرای دامنه فعلی، ارزیابی و بررسی صورت بگیرد و در مورد آن تصمیم گیری شود. تصمیم گیری در مورد دامنه سه حالت دارد؛ یا دامنه نوسان نامتقارن یک ماه دیگر تمدید می‌شود، یا به حالت قبل برمی‌گردد و یا حالت جدید مثبت و منفی بالاتر در نظر گرفته خواهد شد.

 پیش‌تر محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس طی تذکری در صحن علنی بهارستان گفت: با توجه به اقدامات و تصمیماتی که در کمیسیون اقتصادی انجام گرفته این تصمیمات باید در شورای عالی بورس اجرایی شود تا شاهد ساماندهی در این حوزه باشیم. محمدباقر قالیباف نیز که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت در پاسخ به تذکر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما در رابطه با بورس در آخرین جلسه شورای عالی اقتصادی با حضور سران قوا موضوع را مطرح کردیم و درباره مصوبات مجلس و مجوزهایی که برای نظارت به شورای عالی بورس داده شده بحث و بررسی انجام گرفت. در مصوبه مهم روز دوشنبه، نمایندگان مجلس با اختصاص ۵ درصد از سهام دولتی در عرضه اولیه به بازارگردانی موافقت کردند.

پورابراهیمی

در خصوص اخبار مربوط به کرونا، سخنگوی وزارت بهداشت گفته است: تا پایان سال جاری گروه‌های هدف یک میلیون و ۲۶۰ هزار دوز واکسن دریافت می‌کنند که پس از آن واکسن‌های دیگری از طریق سبد کووکس "واکسن آسترانزکا " اوایل فروردین ۱۴۰۰ وارد کشور می‌شود. امروز سه کشور فرانسه، ایتالیا و انگلیس از ورود واکسن آسترانزکا ممانعت کردند. امروز البته اسامی شهرهای نارنجی و قرمز اعلام شد. مدیر نظارت بر مطالعات بالینی اولین واکسن ایرانی کرونا همچنین از اثر بخشی بیش از ۹۰ درصدی واکسن ایرانی کرونای کوو ایران برکت خبر داد.

اخبار صنایع | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در خبر مهمی که البته به صورت رسمی تایید نشده، اعلام شده نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی‌های ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی برای گزارشگری مالی پایان سال مالی 1399 برابر با نرخ تسعیر مقرر برای گزارشگری مالی میان دوره ای منتهی به شهریور سال 1399 معادل 12900 تومان برای هر یورو (11 هزار تومان برای هر دلار امریکا) و سایر اسعار بر مبنای نرخ برابری آن به یورو در پایان اسفند امسال تعیین میشود. برخی هم از تایید خبر و ابلاغ آن توسط هیات عامل بانک مرکزی به بانکها خبر میدهند. در خبر دیگر برای بانک‌ها هم آمده است که عملیات بازار باز امکان هدایت نرخ سود بازار بین بانکی را فراهم کرد. در این خصوص معاون اداره عملیات بازار باز بانک مرکزی تاکید کرد فروش اوراق بدهی اقدامی در حوزه سیاست‌گذاری بودجه‌ای است و نباید آن را با سیاست‌گذاری پولی و عملیات بازار باز یکسان دانست.

آئین امضای تفاهم‌نامه برای اجرای طرح اقتصاد مقاومتی با شرکت‌‌های برتر به امضا رسید. وزیر صمت در این باره گفته است: شرکت های برتر با امضای موافقتنامه، 152هزار میلیارد تومان در 62 طرح جدید  سرمایه گذاری کردند. طبق اعلام بانک مرکزی 3میلیون و 600 هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور داریم. با تفاهم نامه هایی که امروز منعقد شد سرمایه های داخلی در زمینه زنجیره تأمین در صنعت فولاد، صنعت پتروشیمی، صنعت آلومینیوم، صنایع خودروسازی، صنعت غذایی، نساجی پوشاک و همچنین شیرینی و شکلات هدایت می شود.

اخبار شرکت ها | کدام اخبار را پیگیری کنیم؟

سرنوشت پرداخت سود سهام عدالت حالا درگیر بازیگر دیگری شده است؛ ظاهرا شرکت‌های بورسی سهام عدالت یا همان ناشران تاکنون نسبت به پرداخت سود سهام عدالت اقدام نکرده‌اند، از این رو ممکن است تا پایان سال سودی به حساب مشمولان واریز نشود.

در اخبار مربوط به افزایش سرمایه ها، نیرو سرمایه (نیرو) از پیشنهاد افزایش سرمایه 300 درصدی هیئت مدیره به مجمع فوق العاده خبر داد. در این میان مجوز افزایش سرمایه  100 درصدی سرمایه گذاری ساختمانی اعتماد گستر (ثعتما) از محل سود انباشته صادر شد. افزایش سرمایه 167 درصدی داروسازی فارابی (دفارا) مورد تایید حسابرس قرار گرفت. همچنین افزایش سرمایه 88 درصدی واسپاری ملت (ولملت) مورد تایید حسابرس قرار گرفت. افزایش سرمایه 528 درصدی نیرو ترانس (بنیرو) نیز مورد تایید حسابرس قرار گرفت. توسعه و عمران شهرستان نائین (خعمرا) و توسعه معدنی و صنعتی صبانور (کنور) نیز از ارسال گزارش توجیهی افزایش سرمایه به حسابرس و بازرس قانونی خبر داد. سهامداران عمده سرمایه گذاری  خوارزمی (وخارزم) با افزایش سرمایه 300 درصدی این شرکت در جلسه مجمع موافقت کردند. بیمه تجارت نو (بنو) هم از ثبت افزایش سرمایه در اداره ثبت شرکت ها خبر داد.

در مجمع فوق العاده فولاد مبارکه (فولاد) با دستورکار افزایش سرمایه اعلام شد: افزایش سرمایه به اندازه 44.6 میلیارد تومان از محل سایر اندوخته ها و 8.4 هزار میلیارد تومان از محل سود انباشته خواهد بود که برای پروژه نورد گرم مصرف خواهد شد. مجوز افزایش سرمایه فولاد 40 درصد از محل سود انباشته صادر شد.

سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران (شیران) از برگزاری جلسه مجمع عمومی شرکت در تهران (دفتر شرکت) در ساعت 10 روز چهارشنبه 18 فروردین سال 1400 خبر داد. همچنین مجمع توکا رنگ فولاد سپاهان (شتوکا) و سرمایه گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) به حد نصاب قانونی نرسید. سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) در مجمع خود اعلام کرد: در پایان 1402 عمده پروژه های سرمایه گذاری غدیر به پایان خواهد رسید و تا آن زمان وغدیر به ارزش بیش از دو برابری خواهد رسید. 6 پروژه در سال 99 به بهره برداری رسیده است و در کل 44 پروژه به ارزش بیش از 20 هزار میلیارد تومان است.

بسکویت گرجی (غگرجی) ازاصلاح خطوط تولیدی در رابطه با کیفیت پخت محصولات (فر تونلی) و همچنین رفع گلوگاه باند تولیدی ، جلوگیری از توقفات بابت فرسوده بودن ماشین الات خبر داد. شرکت صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا) جهت تفکیک و تمرکز فعالیتها و تخصیص منابع لازم برای فعالیت های صوتی و تصویری ، لوازم خانگی و پشتیبانی و سرویس خدماتی قصد دارد اموال و مواد اولیه شرکت را به شرکتهای زیر مجموعه برای جداسازی تولید، فروش و پشتیبانی آنها منتقل کند. تجارت الکترونیک پارسیان (رتاپ) هم از خرید 2,100 رول جامبو حرارتی در چهار مرحله خبر داد.

ایران ارقام (مرقام) هم از انعقاد یک قرارداد مهم با بانک تجارت در زمینه پشتیبانی، نگهداری و راهبری سامانه ها و خودپردازها، جایگزینی خودپرداز، مهاجرت سامانه ها و داده های سوئیچ شرکت بانک تجارت با ارزش 110 میلیارد تومان خبر داد. همچنین بانک تجارت (وتجارت) درباره آگهی مزایده واگذاری سهام اعلام کرد: با توجه به اینکه قیمت اعلامی از سوی متقاضیان، حد نصاب قیمت پایه مزایده را رعایت نکرده است مزایده فاقد برنده می باشد. همچنین موسسه ملل (وملل) در ادامه واگذاری و فروش پروژه مروارید (تهران خیابان شریعتی خیابان مهنا) تاکنون از مجموع 68 واحد این پروژه تعداد 21 واحد دیگر از این پروژه را به بهای تمام شده 98.5 میلیارد تومان به مبلغ 142.8 میلیارد تومان به فروش رسانده و 44.3 میلیارد تومان سود در دفاتر این موسسه شناسایی شد. بانک آینده (وآیند) نیز از عدم موافقت بانک مرکزی با اعلام نتیجه برنده مزایده مذکور، علی رغم ارائه مستندات و مذاکرات مقتضی خبر داد.

سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی ایران (وپترو) در یک شفاف سازی اعلام کرد: شرح رویداد اعلام نظر هیات کارشناسی پنج نفره حداقل به 480.4 میلیارد تومان و حداکثر 584.4 میلیارد تومان است. ذخیره مربوط به بدهی فوق الذکر در دفاتر این شرکت مبلغ 325 میلیارد تومان است. این شرکت اعلام کرده مراتب اعتراض خود را به نظریات کارشناسی مزبور اعلام می‌کند. همچنین سرمایه گذاری اتیه دماوند (واتی) نیز اعلام کرد: با پیگیری ها و حمایت های صورت گرفته، حکم بدوی مبنی بر تنفید فسخ قرارداد واگذاری شرکت صنایع پوشش ایران به نفع شرکت گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند صادر شد. 

همچنین صنایع و کاشی سرامیک سینا (کساوه) از دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات خبر داد. حفاری شمال (حفاری) جهت استقرار نیروهای عملیاتی، انبارها و تجمیع پایگاه های پشتیبانی مستقر در اهواز اقدام به خرید یک قطعه زمین به مساحت 15 هکتار در مجموع به مبلغ 35 میلیارد تومان واقع در شهرک صنعتی شماره 5 شهرستان اهواز نموده است. صنعتی بهپاک (بهپاک) هم از فروش 151 میلیون سهم بانک اقتصاد نوین به قیمت تابلو و شناسایی 58.7 میلیارد تومان سود خالص خبر داد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید