بسته خبری بورسی 20 اسفند سال 99

فرصت طلایی در بورس/خبرهای مهم برای سهامداران

کدخبر: ۳۹۸۴۵۱
اقتصادنیوز: مهمترین اخبار سه شنبه مربوط به گمانه زنی‌ها بر سر تصمیمات جدید دولت درباره وضعیت بورس خواهد بود.
فرصت طلایی در بورس/خبرهای مهم برای سهامداران

به گزارش اقتصادنیوز، اگرچه در روزهای پایانی سال، بورس بازان به دنبال مدیریت پرتفوی خود هستند اما به نظر می‌رسد همچنان تصمیمات جدی سیاست‌گذار در بازار و اخبار سیاسی احیای برجام، آزادسازی پو‌ل‌های بلوکه شده و سرنوشت پرونده FATF مورد توجه بازار است.

اخبار کلان 20 اردبیهشت | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در تازه ترین رویدادها پیرامون احیای معاهده برجام، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: صبر امریکا در مقابل اقدامات ایران نامحدود نیست. منتظر پیشنهاد سازنده تهران هستیم. تد پرایس در نشست خبری خود اظهار کرده است: ما پیشنهادی ارائه داده‌ایم که در زمینه تعامل گسترده، با حسن نیت در مباحث گروه ۱ + ۵ شرکت کنیم. در همین حال آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده مدعی شد: ایران در مورد مامور مفقود شده FBI پاسخ روشن دهد. وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای مدعی شد: ما از دولت ایران می‌خواهیم درباره اتفاقاتی که برای باب لوینسون افتاده پاسخ روشن ارائه کرده و فوراً همه شهروندان آمریکایی را که ناعادلانه در ایران به اسارت گرفته شده‌اند آزاد کنند. اقدام شنیع بازداشت‌های ناعادلانه به منظور دستیابی به دستاوردهای سیاسی باید فوراً متوقف شود. همچنین ۱۴۰ نماینده کنگره آمریکا از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای به وزیر خارجه کشورشان از او خواستند به توافق جامعی با ایران دست پیدا کند که علاوه بر مسئله هسته‌ای سایر حوزه‌های اختلاف با ایران را نیز پوشش می‌دهد. سایمون کاوونی، وزیر خارجه ایرلند که دوشنبه با رئیس جمهور کشورمان دیدار کرده بود ، در گفت وگویی گفته است:  ایرلند مصمم به بازگشایی سفارت خود در تهران است، در کوتاه‌مدت، قصد داریم یک کاردار منصوب کنیم که در سفارت آلمان مستقر خواهد بود. اهمیت نقش ایران را در منطقه درک کرده‌ایم و قصد داریم به شکلی سازنده با ایران تعامل داشته باشیم. به گفته او بی‌اعتمادی چالش اصلی در راه احیای برجام است.  علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز سه شنبه در گفت‌وگوی مطبوعاتی خود گفته بود: به کاخ سفید توصیه می‌کنیم بی قید و شرط به برجام بازگردند و بیش از این راه دیپلماسی را دشوار نکنند. حاضریم همه زندانیان بین ایران و آمریکا را تبادل کنیم.

در اخبار دیگری در خصوص آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده، همچنین پیگیری‌ها از مقامات مسئول نشان می‌دهد که وضعیت پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی هنوز تغییری نکرده است. طبق آخرین توافق‌ها قرار شد پول بلوکه شده ایران در کره‌ به صورت حواله واردات کالاهای اساسی آزاد شود اما تا این لحظه طرف کره‌ای اقدامی در جهت اجرای توافق انجام نداده است. در همین حال مسئولان عراقی گفته اند: مشکلی با پرداخت بدهی ایران با دینار نداریم. برخی مسئولان عراقی در گفت‌وگو با شبکه قطری الجزیره مدعی شده‌اند که مشکل بغداد در پرداخت مطالبات ایران این است که طرف ایرانی دلار می خواهد و اگر با دینار عراقی باشد آنها می‌توانند این طلب را پرداخت کنند.

در یکی از مهمترین رویدادها، رهبر انقلاب به مناسبت مبعث پیامبر اعظم (ص) در روز پنجشنبه ۲۱ اسفند در ساعت ۱۰:۳۰ از شبکه خبر به صورت زنده سخنرانی می‌کند. حسن روحانی، رئیس جمهور از شورای نگهبان در خصوص بررسی لایحه بودجه 1400 درخواست جدیدی کرد. رییس جمهور در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت: قانون بودجه یک سند مالی یکساله است و اعمال تغییر در قوانین عادی و دائمی در قانون بودجه برخلاف قانون اساسی و به صلاح ساختارمندی نظام اقتصادی و اداری کشور نیست. مطمئنا شورای نگهبان طبق روال معمول در اینگونه موارد اقدام خواهد کرد. رئیس جمهور همچنین گفته است: گرانی کالاها از عوارض تحریم است. به گفته او سال ۹۹ بسیار سخت گذشت. خیلی از حقایق و وقایعی که در این سه سال بر ما گذشت، هیچ کجا بیان نشده، اما در آینده حقایق روشن خواهد شد. امروز خود تحریم کنندگان به صراحت اعتراف می‎کنند که فشار حداکثری جواب نداده است. به ما پیشنهاد دادند توزیع کالاهای اساسی را کوپنی کنیم اما خدا توفیق داد و نه تنها سیستم توزیع کوپنی برقرار نشد، بلکه وفور کالا نیز وجود داشت. در سال گذشته به دلیل کرونا حتی کشورهای توسعه‎ یافته در تامین و توزیع کالا دچار مشکل شدند. در جلسه سه شنبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت وزیر اقتصاد نیز گزارشی از اقدامات انجام شده درخصوص انتشار اسناد مالی اسلامی در چارچوب بودجه سال 1399 ارائه کرد و تصمیمات لازم در این زمینه اتخاذ شد.

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد نیز در سخنان مهمی درباره بازار سهام، از ظرفیت طلایی بازار سرمایه و درآمد ۳۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بازار سهام خبر داد. به گفته دژپسند، به واسطه تحریم‌های مالی که از سال ۹۱ و ۹۲ شروع شد و همچنین اعمال تحریم‌های جدی‌تر بعد از سال ۹۷، بودجه غیرنفتی شکل عملیاتی گرفت؛ به‌طوری که در ۱۱ ماه سال جاری درآمد حاصل از فروش نفت بسیار کم‌تر از مقدار مشابه در سال گذشته و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان بود. وی تاکید کرد: امسال ۵۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد اما باید به صراحت بگویم که برخی به غلط این موضوع را منعکس کردند که دولت ۵۰۰ هزارمیلیارد تومان از بازار سرمایه تامین مالی کرده که هرگز چنین چیزی درست نیست. این تجهیز مالی برای اقتصاد کشور از طریق بازار بدهی و بازار سهام برای همه بخش های دولتی، خصوصی و نهادهای عمومی مانند شهرداری ها صورت پذیرفت.

دژپسند

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: از سوی دیگر وقتی در بازار سهام از افزایش سرمایه صحبت می‌کنیم بلافاصله اذهان را به سمت تجدید ارزیابی‌ها هدایت می‌کنند که از این محل نمی‌توان تامین مالی جدید انجام داد اما مگر افزایش سرمایه فقط از طریق تجدید ارزیابی صورت می‌گیرد؟ خوشبختانه توانستیم افزایش سرمایه از سایر روش ها را تسهیل کنیم تا شاهد افزایش سرمایه غیر از تجدید ارزیابی‌ها باشیم. دژپسند با بیان اینکه در بازار سهام هم عرضه اولیه، هم افزایش شناوری، افزایش سرمایه غیر تجدید ارزیابی و… انجام شد، گفت:در بازار بدهی هم متاسفانه اذهان را به غلط به سمتی هدایت می‌کنند که فقط دولت اوراق فروخته که چنین چیزی هم درست نیست چراکه هم دولت هم نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها و هم بخش خصوصی اوراق فروختند که اتفاقا این یکی از افتخارات است که بخش خصوصی توانست از بازار بدهی به خوبی استفاده کند. چنانکه در برخی از موارد شاهد آن بودیم که در طول فقط سه ساعت ۱۰۰۰ میلیاردتومان اوراق توسط بخش خصوصی عرضه شد که البته از این موارد کم نبوده است.

در همین حال علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست مطبوعاتی خود در خصوص سهم بورس از درآمدهای دولت در سال جاری:گفته است: دولت از بورس کسری درآمد خود را تأمین نکرده است. همانگونه که در متن سوال شماست این یک شائبه ای بیش نیست که دولت کسری درآمد خود را این چنین تامین کرده است. منابع بودجه دولت از سه بخش اصلی درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه گذاری و واگذاری دارایی مالی تشکیل می شود. بررسی منابع مالی دولت در یازده ماهه سال جاری بیانگر آن است که بیش از ۸۹ درصد از منابع قانون بودجه سال ۱۳۹۹ محقق شده است که بخشی از این عدم تحقق مربوط به مشکلات ناشی از تحریم نفتی کشور است.

در همین حال دبیر کل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران و عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه «تغییر دامنه نوسان کوتاه‌مدت بود» گفت در این تصمیم پس از یک ماه بازنگری می‌شود. سعید اسلامی بیدگلی تاکید کرد در آخرین جلسه شورا در سال ۹۹، بازنگری دامنه نامتقارن در دستور کار قرار می‌گیرد. روز سه شنبه شاهد خروج 44 میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق های قابل معامله با درآمد ثابت در بازار بوده ایم.

همچنین تغییرات مدیریتی در بورس، به صورت رسمی اعلام شد: محمدحسن ابراهیمی سروعلیا معاون سابق نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار به سمت معاونت نظارت بر نهادهای مالی، محمدرضا معتمد، معاون سابق نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به سمت رییس کمیته ریسک، محسن خدابخش مدیر سابق نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به عنوان سرپرست معاونت نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، میثم فدایی واحد، به سمت نظارت بر نهاد های مالی و سارا علیاری به عنوان مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس و اوراق بهادار منصوب شدند. همچنین سیاوش وکیلی، مدیر سابق روابط عمومی و امور بین الملل به عنوان مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور روابط عمومی و راضیه صباغیان، مدیر سابق نظارت بر نهاد های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مشاور رییس سازمان بورس در امور نظارت بر نهاد های مالی منصوب شدند.

در اخبار مربوط به واکسن کرونا، مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام گفته است: نتایج فاز یک تزریق واکسن ایرانی کرونا فوق تصور ما بود. تا دو ماه آینده دغدغه واکسن در کشور نخواهیم داشت. در همین حال، وزیر بهداشت در سخنانی گفت: به‌زودی ۴۰۰ هزار دوز واکسن کرونا از هند وارد کشور می‌شود. همچنین یونهاپ خبرگزاری رسمی کره جنوبی در گزارشی نوشت که ایران بیش از سه میلیون دوز واکسن آسترازنکا ساخت کره وارد می کند.

همچنین در بازارهای جهانی، قیمت نفت روز سه شنبه به دلیل افزایش امید به بهبود اقتصاد جهانی پس از تصویب بسته محرک 1.9 تریلیون دلاری توسط سنای آمریکا و کاهش احتمالی موجودی نفت خام در ایالات متحده افزایش یافت. اما افزایش ارزش دلار و حمله به تاسیسات نفتی عربستان این افزایش را محدود کرد.

اخبار صنایع 20 اردبیهشت | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در مهمترین خبرها، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با بیا‌ن اینکه قیمت روغن نباتی افزایش نمی‌یا‌بد، گفت: ذخایر روغن خام مکفی است و ۶ ماه ذخیره داریم.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور آیین‌نامه اجرایی ایجاد سامانه سجل محکومیت‌های مالی را که با هدف شفاف‌سازی فعالیت‌های اقتصادی، تسهیل در فرآیند استعلام محکومیت‌های مالی و ایجاد زمینه اعتبارسنجی اشخاص به تصویب رسیده، برای اجرا به وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، دادگستری و ارتباطات و فناوری اطلاعات و بانک مرکزی ابلاغ کرد. هیات وزیران در جلسه سیزدهم اسفند ۱۳۹۹ به پیشنهاد قوه قضائیه (با همکاری وزارتخانه‌های دادگستری و امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی) و به استناد تبصره بند (پ) ماده (۱۱۶) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، آیین‌نامه اجرایی بند مذکور درخصوص ایجاد سامانه سجل محکومیت‌های مالی را به تصویب رساند.

روز سه شنبه همچنین عرضه ۲۰،۰۰۰ تن شمش بلوم کاوه جنوب کیش در بورس کالا در نهایت با تقاضای ۲،۰۰۰ تنی روی نرخ پایه مچ و معامله شد.عرضه ۲۰،۰۰۰ تن شمش بلوم فولاد خوزستان در بورس کالا با تقاضای اولیه ۲۴،۰۰۰ تنی روی نرخ پایه مواجه و در نهایت با نرخ رقابتی میانگین موزون ۱۰۶،۰۸۶ ریال توام با ۰.۳۷ درصد رقابت نسبت به نرخ پایه معامله شد .

اخبار شرکت‌ها 20 اردبیهشت| کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در حالی که عرضه اولیه سهام شرکت ریل پرداز نوآفرین(حآفرین1) سه شنبه و تخصیص آن در چهارشنبه لغو شد، اما همچنان افزایش سرمایه ها در صدر اخبار بورس بازان است؛  نیرو ترانس (بنیرو) هم از تجدید ارزیابی خبر داد؛ گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 150 میلیارد تومان به 941 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها به منظور اصلاح ساختارمالی به تصویب هیئت مدیره رسید و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد. واسپاری ملت (ولملت) نیز از افزایش سرمایه خبر داد؛  گزارش توجیهی هیئت مدیر به منظور پیشنهادافزایش سرمایه از 80 میلیون تومان به 150 میلیون تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی به منظور اصلاح ساختار مالی و تسویه بخشی از بدهی سهامداران ، افزایش سقف اخذ تسهیلات دریافتی و بهبود و افزایش حجم تسهیلات اعطایی به منظور بالا بردن میزان سود آوری شرکت به تصویب هیئت مدیره رسیده و جهت اظهارنظر به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد. صنایع تجهیزات نفت (فنفت) از پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت صنایع تجهیزات نفت به میزان 173 درصد از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی خبر داد؛ سرمایه شرکت از 44میلیارد تومان به 120 میلیار تومان می‌رسد.

لیزینگ ایران (ولیز) نیز به سراغ سلب حق تقدم رفت. پیشنهاد هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده در خصوص افزایش سرمایه شرکت لیزینگ ایران به میزان 567 درصد از محل آورده نقدی با سلب حق تقدم نهایی شد. سرمایه شرکت از 60 میلیارد تومان به 400 میلیارد تومان می‌رسد. افزایش سرمایه 300 درصدی واسپاری گسترش و سرمایه ایرانیان (ولتجار) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی مورد تایید حسابرس قرار گرفت؛ سرمایه شرکت از 60 میلیارد تومان به 240 میلیارد تومان می‌رسد. 

سرمایه گذاری سبحان (وسبحان) از ثبت افزایش سرمایه جدید در اداره ثبت شرکت‌ها خبر داد؛ سرمایه شرکت از 130 میلیارد تومان به 390 میلیارد تومان رسید. نفت سپاهان (شسپا) نیز از ثبت افزایش سرمایه جدید در اداره ثبت شرکت‌ها خبر داد؛ سرمایه شرکت از 60 میلیارد تومان به 950 میلیارد تومان رسید.

در اخبار مربوط به عرضه‌های بلوکی، بانک گردشگری (وگردش) خبر داده معاملات عمده 9.83 درصد (245 میلیون سهم) از سهام بیمه آرمان را با قیمت پایه هر سهم 1465.5 تومان در روز شنبه 28 فروردین سال 1400 واگذار کند.  همچنین قرار است ٢/٢٨ درصد سهام سرمایه گذاری پارس آریان به قیمت پایه هر سهم ، قیمت پایانی سهم در روز قبل از عرضه یا انتشار اطلاعیه(هر یک بالاتر بود) به علاوه ٣٠ درصد به شرط آنکه قیمت از 1899.3 تومان کمتر نباشد.

در اخبار دیگری، اجرای حکم بدوی محکومیت پتروشیمی فارابی در پرونده شرکت دریا خدمات آلوارس در دادگاه بدوی مقرر شد تا پایان مراحل بررسی تجویز ماده 477 به صورت موقت اجرای حکم مذکور متوقف شود. همچنین سرمایه گذاری خوارزمی (وخارزم) از ابلاغ رای هیات تجدید نظر مالیاتی شرکت توسعه برق و انرژی سپهر خبر داد. در همین حل

بانک شهر (وشهر) از تصمیم گیری در خصوص شمولیت مفاد ماده 141 قانون تجارت براساس مجمع برگزار شده خبر داد؛ مجمع با توجه به گزارش هیأت مدیره بانک و نتایج حاصل از عملکرد که نشان دهنده روند رو به رشد فعالیت های عملیاتی و غیر عملیاتی بانک است ، رأی به عدم انحلال و تداوم فعالیت بانک در راستای ماده 20 اساسنامه داد. ضمناً مجمع طبق مفاد اساسنامه هیأت مدیره را مکلف نمود تا کلیه راهکارهای موجود به منظور خروج از مشمولیت ماده 141 قانون تجارت را بررسی و اقدامات لازم جهت برگزاری مجمع فوق العاده در خصوص کاهش زیان انباشته و افزایش سرمایه را پس از تأیید مراجع ذیصلاح به عمل آورد. در مجمع سالانه پاکسان هم 5 نکته اساسی مطرح شد: درآمد خالص سال مالی منتهی به 1399/09/30، 43 درصد افزایش یافته است. در این مدت سود عملیاتی 52 درصد و سود خالص  33 درصد افزایش داشته است. سود پایه هر سهم 248 تومان بوده است که سود پیشنهادی تقسیمی  248 ریال  است. سود تقسیمی سال گذشته 100 تومان بوده است. برنامه های آتی؛ خلق برند، پاکسان صنعتی، بازنگری فرمولاسیون محصولات، سرمایه گذاری برای بهبود بسته بندی محصولات و... است. صنایع لاستیک سهند(پسهند) نیز در گزارش شفاف سازی اعلام کرد: پیرو تصمیمات مجمع عمومی عادی صاحبان سهام سرمایه گذاری صنایع لاستیکی سهند (سهامی خاص) – در حال تصفیه برای دوره 9 ماه و 9 روز منتهی به 9 مهر ماه 1399 مقرر شد از سود انباشته (سود قابل تقسیم) به مبلغ 12.7 میلیارد تومان ، 12.7 میلیارد تومان به صورت خالص (به ازای هر سهم 1,018 ریال خالص) به عنوان سود سهام با رعایت مفاد اصلاحیه قانون تجارت ، تقسیم و در وجه سهامداران پرداخت د. لذا با توجه به اینکه شرکت صنایع لاستیکی سهند تعداد 124 میلیون از سهام شرکت سرمایه گذاری صنایع لاستیکی سهند (سهامی خاص) - در حال تصفیه را در اختیار دارد ، 12.6 میلیارد تومان در دفاتر خود درآمد غیر عملیاتی - سود سهام شناسایی کرد.

همچنین گروه فن آوا (فن آوا) از افتتاح و بهره برداری مرکز داده شرکت داده پردازی فن آوا (یکی از شرکت های زیرمجموعه گروه فن آوا) خبر داد. سیمان باقر (سباقر) هم از بهره برداری از طرح آسیاب سیمان شماره 2 با ۲۴۰۰ تن ظرفیت در روز خبر داد.

تامین سرمایه نوین (تنوین) از پذیرش جدید خبر داد، پذیرش تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی اوراق سلف موازی استاندارد بر پایه نفت خام سنگین صادراتی به یک هزار میلیارد تومان در بازار بورس انرژی- تاریخ سررسید 30 ماهه - نرخ سود حداکثر 19 درصد و حداقل 18.5 درصد سالانه - درآمد تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی 1.000.000 میلیون ریال - درآمد بازارگردانی طی 30 ماه شناسایی می‎شود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید