بسته خبری 11 اسفند 99

اخبار دوگانه از نشست شورای حکام/ حذف یک اجبار برای سهامداران

کدخبر: ۳۹۶۵۲۰
اقتصادنیوز: مهمترین اخباری که بورس بازان باید به پیگیری آن‌ها مصر باشند، کدامند؟ در شورای حکام قرار است چه اتفاقی رخ دهد
اخبار دوگانه از نشست شورای حکام/ حذف یک اجبار برای سهامداران

به گزارش اقتصادنیوز، اخبار دوگانه از نشست فصلی شورای حکام، نگاه بورس بازان را همچنان متوجه این حوزه کرده است . موج انتشار افزایش سرمایه در روزهای آخر سال، بورس بازان را به استراتژی‌های جدید واداشت.

اخبار کلان | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

نتایج ابتدایی و اخبار دوگانه از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با حضور 35 کشور عضو درباره ایران و برجام، کانون توجه بورس بازان را به خود جلب کرد.  یک مقام کاخ سفید مدعی شد: واشنگتن از مخالفت ایران با برگزاری نشست درباره برجام با حضور آمریکا مأیوس شده است. این مقام کاخ سفید در عین حال از آمادگی آمریکا برای «مذاکرات هدفمند» با ایران درباره برجام خبر داد.  

محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه در این خصوص به اروپا و آمریکا هشدار داد. وزیر امور خارجه تاکید کرده، آمریکا تا تعهداتش را انجام ندهد، حق بازگشت به برجام ندارد. ظریف گفته است: حرکت غلطی را اروپایی‌ها با حمایت از آمریکا در شورای حکام شروع کرده‌اند، فکر می‌کنیم این حرکت باعث بهم ریخته شدن شرایط خواهد شد.  او تاکید کرده بهم ریختگی شرایط کنونی را از طریق سفیر ایران در وین به همه اعضای شورای حکام شرایط توضیح داده‌ایم، امیدواریم عقل غلبه کند و اگر چنین نشود راهکار‌هایی داریم.

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه هم هر گونه تلاش برای تصویب قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را غیرسازنده و تهدیدکننده فضای ایجاد شده برای دیپلماسی، به ویژه بعد از توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارزیابی کرد. حسن روحانی، رئیس جمهور نیز در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت نفت اعلام کرد: آمریکا ناچار به برداشتن تحریم‌هاست.  

البته در نشست شورای فصلی شورای حکام، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: بحث و گفتگو با طرف های برجام و آمریکا همچنان ادامه دارد. بر مبنای این بیانیه، برای دستیابی به اجرای کامل توافق هسته ای به زمان بیشتری برای کارهای دیپلماتیک نیاز هست.

رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست مزبور اعلام کرده، ذرات متعدد اورانیوم در محلی که توسط ایران اعلام نشده، وجود داشته است. ایران به هیچ یک از پرسش‌های آژانس انرژی هسته ای در رابطه با احتمال حضور مواد هسته ای در سه مکان دیگر پاسخ نداده است. مدیر کل آژانس نیز امروز در سخنانی مدعی شد: پروتکل الحاقی به ما توانایی عمیقی برای دیدن آنچه در ایران رخ می‌دهد، داده بود، اما اکنون آن را از دست دادیم. از ژانویه ۲۰۱۶ (تاکنون) آژانس ۱۷۰ بار از تأسیسات اتمی ایران بازدید کرده اما به‌دلیل توقف (اجرای داوطلبانه) پروتکل الحاقی، اقدامات شفاف‌سازی مرتبط با توافق هسته‌ای دیگر وجود ندارد.

رویترز نیز در گزارشی در این خصوص نوشته انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست دوشنبه شورای حکام آژانس، پیش‌نویس یک قطعنامه را در میان اعضا پخش کرده‌اند که در آن نگرانی شدید نسبت به «کاهش شفافیت از سوی ایران» ابراز و از ایران خواسته شده اقدامات خود را به عقب برگرداند.

الجزیره در گزارشی از پیش نویس قطعنامه آژانس انرژی هسته‌ای خبر داد. بر مبنای این پیش نویس، بدون اجرای پروتکل الحاقی، نمی توان صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تأیید کرد. الجزیره در این گزارش نوشته است: ما نگران تصمیم ایران برای جلوگیری از فعالیت بازرسان آژانس برای راستی آزمایی اجرای مفاد توافق هسته ای هستیم.

در پیش نویس قطعنامه آژانس انرژی اتمی آمده است: ما از ایران می خواهیم فوراً مفاد پروتکل الحاقی را اجرا کند. الجزیره همچنین از آمادگی آمریکا برای «بازگشت مشترک» به برجام دارد. کاخ سفید در این باره نوشته است: ما آماده بازگشت به دیپلماسی با ایران به منظور «بازگشت مشترک» به توافق هسته‌ای هستیم.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، فرانسه و آلمان) علی‌رغم هشدارهای ایران و روسیه قصد دارند قطعنامه ضد ایرانی خود که از حمایت آمریکا نیز برخوردار است را در پایان هفته جاری در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رأی بگذارند.

در خبر دیگری که در بازارهای رقیب به چشم می آید و بورس بازان به دقت آن را رصد می‌کنند؛ تحولات مربوط به بازار ارز است؛ براساس آمار رسمی بانک مرکزی، ۲۳۴ میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه شد.  روز گذشته ۲۳۴ میلیون دلار ارز در سامانه نیما عرضه که از این میزان ۷۹ میلیون دلار با نرخ هر دلار ۲۳ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی هم درباره بازار رمز ارز گفته است: تولیدکنندگان رمز ارز به شکل قانونی می‌توانند، برای واردات از آن استفاده کنند. به زودی چند صرافی را برای این مهم معرفی می‌کنیم. استفاده از آن تنها برای تامین مالی واردات خواهد بود. خرید و فروش برای تولید کننده‌های غیررسمی آزاد نمی‌شود.

در کنار مصوبه مهم یک شنبه شب سازمان بورس و اوراق بهادار درباره حد نصاب صندوق‌های سرمایه گذاری،  حالا خبر رسیده که اجبار به تسویه حساب توسط کارگزاری‌ها تخلف است. از سازمان بورس و اوراق بهادار خبر رسیده که هیچ کارگزاری اجازه ندارد به دلیل پایان سال مالی، سهامدار را مجبور به تسویه اعتبار کند. در همین حال ‌دبیر کل کانون کارگزاران بورس گفته است: الزامی برای تسویه اعتبارات تا پایان سال نیست. دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار از نبود الزام برای تسویه اعتبارات مشتریان کارگزاری ها تا پایان سال خبر داد و عنوان کرد نه در قوانین وضع شده توسط سازمان بورس اوراق بهادار و نه در قراردادها و ضوابط کانون کارگزاران، الزامی برای تسویه اعتبارات کارگزاری های فعال در بازار سرمایه تا پایان سال مالی وجود ندارد.

دوشنبه ها پس از هفته‌ها مرگ و میر مبتلایان ناشی از کرونا در ایران به بالای 100 نفر رسید. تعداد مبتلایان نیز در محدوده 8500 نفر بود. حالا نگرانی‌ها درباره ورود کشور به موج چهارم کرونا شدت یافته است اما سخنگوی ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا در جدیدترین اظهار نظر گفته است: در مرحله دوم افراد بالای ۸۰، ۷۵، ۷۰ و ۶۵ سال و افراد ۱۶ تا ۶۴ سال دارای بیماری زمینه‌ای از اواخر فروردین تا تیر سال۱۴۰۰ با واکسن کرونای ایرانی و خارجی واکسیناسیون می‌شوند.

شورای حکام

اخبار صنایع | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

در بخش صنایع در روز دوشنبه، مجلس، دولت را مکلف کرد هر سه‌ماه یک‌بار نسبت به ثبت و به‌روزرسانی همه اطلاعات شرکتهای دولتی و بانک‌ها نظیر اطلاعات نیروی انسانی، بودجه و صورت‌های مالی در سامانه یکپارچه اطلاعات شرکتهای دولتی و نهادهای عمومی غیر‌دولتی مستقر در وزارت امور اقتصاد اقدام کنند. در همین حال در خبری اعلام شد برگزاری جلسه فوق العاده کمیسیون اقتصادی مجلس برای جلوگیری از دولتی کردن سهام عدالت  در جریان است. احتمال دارد نشست مشترکی با رئیس قوه قضائیه برگزار شود تا این موضوع از جنبه قضایی و حقوقی هم پیگیری شود.

براساس مصوبه جدید مجلس که روز یکشنبه نهایی شد، قیمت برق از ٨٠ به ٣٠٠ تومان افزایش می‌یابد.  در روزهای گذشته گمانه زنی ها از افزایش بهای برق صنایع به محدوده 500 تومان حکایت داشت اما کاهش نرخ انتظاری به  300 تومان، موجب رشد سودهای انتظاریِ تحلیلگران به نسبت برآوردهای گذشته خواهد بود. اقتصادنیوز پیشتر درباره افزایش هزینه سوخت و قیمت برق صنایع به بررسی و تحلیل پرداخت و به این نتیجه رسیده بود که دامنه محدوده اثرگذاری این هزینه‌ها روی برق و سوخت شرکت‌های بورسی حاضر در صنایع مختلف محدود و مشخص خواهد بود. به نظر می‌رسد افزایش قیمت برق به 300 تومان تاثیر چشم گیری بر سودآوری شرکت های معدنی ندارد. فملی و شرکت های فعال در صنعت سرب و روی نیز همان طور که انتظار می رفت اثر چندانی از این مصوبه نخواهند دید.

در دیگر اخبار مربوط به صنایع، طرح توسعه میدان نفتی آذر ایلام با ظرفیت تولید روزانه ۶۵ هزار بشکه نفت خام، بهره برداری از پترو پالایش کنگان و شروع عملیات اجرایی پتروشیمی کیان عسلویه طرح‌هایی است که امروز با فرمان رئیس جمهور افتتاح ‌شد. پتروشیمی کیان در دو فاز طراحی شده که فاز نخست واحد‌های الفینی و پلی‌اتیلن سنگین خواهد بود و فاز دوم واحد‌های پروپیلن اکساید، اتیل بنزن و استایرن‌مونومر و واحد اکسوالکل‌هاست.

در بخش خودرویی نیز، رئیس هیئت عامل ایدور از احتمال آزادسازی قیمت خودرو از ابتدای سال 1400 خبر داد. در خبر مهم دیگر در بخش روغنی‌ها نیز آمده است حلب مورد نیاز کارخانه های روغن تأمین شده است. عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار گفته است: سهمیه ورق برای کارخانه های روغن در نظر گرفته شده است، کل نیاز حلب روغن تأمین شده و در اختیار کارخانه‌ها قرار خواهد گرفت.

در اخبار منتشره از بازارهای جهانی، برخی منابع آگاه مطلع از اعضای اوپک اعلام کرده اند در نشست این هفته اوپک+ تصمیم گیری خواهد شد تا از ابتدای آوریل، 1.6 میلیون بشکه  نفت در روز به تولید اضافه شود. اخبار دیگری حکایت از این دارد که قیمت مواد غذائى در جهان به بالاترین سطح در شش سال اخیر رسید.

اخبار شرکت‌ها | کدام خبرها را پیگیری کنیم؟

موج افزایش سرمایه‌ها امروز دوباره نبض بازار را در دست گرفت؛ سرمایه گذاری بیمه (وبیمه) از مجوز افزایش سرمایه به شیوه پذیره نویسی از 14 اسفند تا 11 فروردین سال 1400 خبر داد. سرمایه شرکت از 200 میلیارد تومان تا 500 میلیارد تومان خبر داد. کشت و صنعت پیاذر (غاذر) از ثبت افزایش سرمایه در مرجع اداره ثبت شرکت‌ها خبر داد؛ سرمایه شرکت از 7.5 میلیارد تومان به 15.9 میلیارد تومان (سود انباشته) می‌رسد. 

گزارش توجیهی افزایش سرمایه کور تایر (پکویر) به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد. سرمایه شرکت از 218 میلیارد تومان به 654 میلیارد تومان (محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی) در راستای اجرای طرح توسعه افزایش ظرفیت تولید به میزان 15 هزار تن تایر می‌رسد.

گزارش توجیهی افزایش سرمایه جنرال مکانیک (رنیک) از حالت جبران مخارج سرمایه‌ای به اصلاح ساختار مالی تغییر یافت؛ پیشنهاد افزایش سرمایه هیئت مدیره جنرال مکانیک به حسابرس و بازرس قانونی ارسال شد. سرمایه شرکت از 150 میلیارد تومان به 193.6 میلیارد تومان می‌رسد. قرارداد جدید «رنیک» از احداث ساختمان های جنبی و تاسیساتی منطقه 2 آزاد راه تهران - شمال و اجرای اسلب فلزی تونل شرقی البرز به مبلغ قرارداد: 1,525,674 میلیون ریال خبر داد.

گلتاش (شگل) از موافقت سازمان بورس و اوراق بهادار با افزایش سرمایه شرکت به شیوه حق تقدم خرید سهام از 9 اسفند امسال تا 7 اردیبهشت سال 1400 خبر داد. افزایش سرمایهُ شرکت از 100 میلیارد تومان به 260 میلیارد تومان (از محل مطالبات و آورده نقدی و وسد انباشته) می‌رسد. همراه اول (همراه) از تصویب گزارش توجیهی هیئت مدیره به منظور پیشنهاد افزایش سرمایه از 1920 میلیارد تومان به 5529 میلیارد تومان از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها خبر داد.

همچنین مجوز افزایش سرمایه ۵۲۰ درصدی صنعتی بهپاک (بهپاک) از محل تجدید ارزیابی دارایی ها  صادر شد؛ سرمایه شرکت از 50 میلیارد تومان به 309 میلیار تومان می‌رسد. همچنین مجوز افزایش سرمایه ۲۲۳درصدی مدیریت سرمایه گذاری امید (وامید) از محل مطالبات و آورده نقدی و انباشته صادر شد؛ سرمایه شرکت از 3 هزار میلیارد تومان به 9.9 هزار میلیارد تومان می‌رسد. مجوز افزایش سرمایه ۱۱۰۰ درصدی  صنعتی پاکشو (پاکشو) از محل سود انباشته و تجدید ارزیابی دارایی ها صادر شد؛ سرمایه شرکت از 400میلیارد تومان به 4800 میلیارد تومان می‌رسد. همچنین مجوز افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی مجتمع تولیدی نیلی صنعت کرمان (غنیلی) از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی صادر شد؛سرمایه شرکت از 10 میلیارد تومان به 40 میلیارد تومان می‌رسد؛ همچنین مجمع عمومی فوق العاده غنیلی می تواند با انجام افزایش سرمایه از 40 میلیارد تومان به 70 میلیارد تومان از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی  موافقت و اختیار عملی نمودن آن را به مدّت 2 سال به هیئت مدیره تفویض تا هیئت مدیره شرکت پس از أخذ مجوز از سازمان نسبت به عملی نمودن آن اقدام کند.

پتروشیمی کبیر (شکبیر) اعلام کرده، با تمهیدات به عمل آمده و بدون هیچگونه خللی در تولید واحدهای پلیمری واحد الفین این شرکت از یک اسفند به دلیل تعمیرات اساسی کوره های گازی و مایع متوقف گردیده و پیش بینی می گردد در 20 اسفند امسال مجدداً به مدار تولید برگردد.

وکیوم باتوم  پالایش نفت اصفهان (شپنا) هم افزایش نرخ گرفت. امروز در بورس کالا، تقاضای خوب باعث شد فرآورده نفتی وکیوم باتوم پالایش نفت اصفهان با رقابت خریداران مواجه شود؛ بالاترین خریدار با افزایش 5.2 درصدی نسبت به قیمت پایه، 62499 ریال بود. نرخ میانگین معاملات نیز 3.8 درصد بالاتر از پایه بود. در جریان معاملات امروز، 20 هزار تن ورق سرد B فولاد مبارکه اصفهان در قیمت18278.1 تومان عرضه و 700 تن آن تا قیمت 20.100 تومان رقابت شد که 9 درصد بالاتر از قیمت پایانی عرضه قبل در تاریخ 20 بهمن است. همچنین در جریان معاملات امروز 20 هزار تن با میانگین قیمتی 18802.1 تومان مچ شد. پاکدیس (غدیس) هم از دریافت مجوز افزایش نرخ فروش محصولات خبر داد؛ با عنایت به افزایش نرخ مواد اولیه ، کمیسیون معاملات پس از بررسی قیمت بازار و اثر افزایش نرخ مواد اولیه بر بهای تمام شده محصولات ، میزان 11 درصد برای آبمیوه گازدار پت یک لیتری افزایش در قیمت محصولات را تصویب کرد. شرکت ملی مس ایران (فملی) گفته است: رکورد استخراج ماهیانه معدن مس میدوک با 25 درصد افزایش نسبت به رکورد قبلی در دی امسال شکسته شد.

احمد قلعه بانی؛ رئیس هیات مدیره شرکت صنایع آذرآب هم در خبری گفته است: در سال آتی افزایش سرمایه از محل دارایی های ثابت را به ثبت رسانیم. شرکت صنایع آذرآب برنده مناقصات قرارداد راکتورهای دهدشت است که با همکاری بانک کشاورزی و مساعدت بانک مرکزی پیگیر اخذ ضمانتنامه هستیم.  آن بخش از تجدید ارزیابی شرکت که می بایست در افزایش سرمایه گنجانده شود یعنی تجدید ارزیابی از محل زمین و ساختمان نهایی شده و به دلیل این که استهلاک کمتری دارد و بارمالی به همراه ندارد با مصوبه هیات مدیره در این خصوص طرح توجیهی تهیه و به سازمان حسابرسی ارسال شده است که پس از اخذ نظر حسابرس، جهت بررسی و صدور مجوز نهایی به سازمان بورس ارسال شد.

در روزهای آخر سال هم زمان و مکان برگزاری مجامع اعلام شد؛ سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) روزهای اخر سال به مجمع می رود؛ جلسه مجمع عمومی این شرکت در ساعت 09:30 روز دوشنبه 25 اسفند در تهران مجموعه فرهنگی و ورزشی تلاش برگزار می‌شود. پتروشیمی اصفهان از برگزاری جلسه مجمع در ساعت 14 روز یکشنبه 24 اسفند در اصفهان محل دفتر شرکت برگزار می‎شود. مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده گلوکزان (غگل) ساعت 10 روز برگزار و به حد نصاب قانونی نرسید.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید