گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

صعود بورس به مدد بزرگان شاخص‌ساز +نمودار

کدخبر: ۴۰۸۷۹۱
اقتصادنیوز: امروز 8 اردیبهشت 1400 شاخص کل بورس برای دومین روز متوالی رشد کرد تا هفته را صعودی به پایان ببرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس 5 هزار و 72 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 207 هزار واحد رسید.

پایان صعودی هفته

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی بیش از 8 هزار واحد رشد کرد. در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز سه‌شنبه 5 هزار و 72 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 207 هزار و 702 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات 208 واحد نسبت به روز گذشته نزول کرد و در رقم 427 هزار و 254 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 23 واحد رشد کرد و به رقم 17 هزار و 660 واحد رسید.

رشد تقاضای بزرگان بازار

در معاملات آخرین روز کاری هفته قیمت سهام نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بازار سهام رشد کرد و موجب رشد شاخص کل شد. ناظران علت رشد تقاضای نمادهای بزرگ را افزایش تقاضای حقیقی‌های بزرگان می‌دانند. در روزی که خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی بود شاهد ورود 50 میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به نمادهای بزرگ بازار از جمله وبملت، وتجارت، خبهمن و وبصادر بودیم.   

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 75 نماد رشد قیمت داشتند که 58 نماد بورسی و 17 نماد فرابورسی بودند. همچنین 266 نماد کاهش قیمت داشتند که 167 نماد بورسی و 99 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 16 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 57 درصد بازار افت قیمت داشتند.

کاهش خروج پول حقیقی 

در روز ‌چهارشنبه برای دهمین روز متوالی شاهد خروج پول حقیقی از بورس بودیم اما ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار با افت 42 درصدی به 103 میلیارد تومان کاهش یافت.

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام اخابر (مخابرات ایران) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 12 میلیارد تومان بود. پس از اخابر، شتران (پالایش نفت تهران) و وپاسار (بانک پاسارگاد) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

امروز «وبملت»، «فارس» و «فملی» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. وپاسار، وتجارت و فولاد نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص بورس قرار گرفتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خساپا صدرنشین است و خودرو و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز کرمان، ذوب و شگویا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گذشته 104 درصد افزایش یافت و در رقم 98 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 5 درصد کاهش یافت و 3 هزار و 788 میلیارد تومان شد.

شرکت پگاه گیلان (با نماد معاملاتی غگیلا) با صف‌ خرید 28 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از غگیلا، وبملت (بانک ملت) و خبهمن (خودروسازی بهمن) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به کویر (فولاد کویر) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 155 میلیارد تومانی داشت. پس از کویر، بنو (بیمه تجارت نو) و سمگا (سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش را داشتند.

 امروز در سمت تقاضا، 86 درصد خریدها توسط معامله‌گران حقیقی و 14 درصد توسط معامله‌گران حقوقی انجام شد. در سمت عرضه، 89 درصد فروش‌ها توسط معامله‌گران حقیقی و 11 درصد توسط حقوقی‌ها انجام شد.

افت ارزش معاملات 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 416 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌سه‌شنبه 47 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 3.5 درصدی نسبت به روز گذشته به رقم 4 هزار و 113 میلیارد تومان رسید.

وبملت و سایپا صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز وبملت (بانک ملت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 242 میلیارد تومان بود.

پس از وبملت، سایپا بیشترین ارزش معاملات را داشت و ایران خودرو رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن بانک تجارت و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سایپا با تعداد 925 میلیون و 184 هزار و 942 سهم در صدر قرار گرفته است. ایران خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به بانک ملت تعلق داشت. وتجارت (بانک تجارت) و خبهمن (خودروسازی بهمن) در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید