بسته خبری 15 اردیبهشت 1400

بازارها منتظر کاهش قیمت دلار /خودرو گران شد

کدخبر: ۴۱۰۰۷۹
اقتصادنیوز: اثرات روانی محسوس مذاکرات وین و منطقه بر تداوم مسیر کاهشی نرخ ارز، بازارها را به حالت انتظار واداشته که ببیند در نهایت چه اتفاق جدی پس از رویدادها و تحولات مزبور صورت میگیرد.
بازارها منتظر کاهش قیمت دلار /خودرو گران شد

به گزارش اقتصادنیوز، بیشترین اخباری که این روزها در بازارها رصد میشوند حول چند موضوع اصلی در جریان است. پیگیری تحولات احیای برجام، مذاکرات ایران و عربستان را میتوان در صدر پیگیری این اخبار از سوی بازارها دانست. در حوزه صنایع هم موضوع افزایش قیمت ها در برخی صنایع همچون خودرو نگاه بازارها را به خود جلب کرد. در این میان البته اخبار شرکت ها نیز نکات جالبی داشت.

اخبار کلان 15 اردیبهشت 1400

بازارها بیشترین خبری را که این روزها پیگیری می کنند، تحولات مربوط به احیای برجام همسو با مذاکرات وین است. اگرچه آسوشیتدپرس در تازه ترین گزارش ها از نزدیک شدن ایران و امریکا به توافق خبر میدهند اما برخی منابع هم اطلاع میدهند که همچنان برخی شکاف ها وجود است که تفاهم حتمی را ممکن است تضمین نکند. همزمان با آغاز نشست G7 در لندن، آنتونی بلینکن با جوزف بورل، رئیس کمیسیون سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دومینک راب، وزیر خارجه بریتانیا و هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان گفت‌وگوهای برجامی را دنبال کرد. البته کاخ سفید رسما اعلام کرده، مقامات دولت بایدن سفر دوره ای خود را به برای بحث و بررسی با متحدان خود در منطقه پیرامون احیای برجام آغاز کرده اند.

بلینکن در تازه ترین اظهارنظر تاکید کرده مذاکرات وین پیشرفت کرده است. ایران، روسیه و اتحادیه اروپا هم از پیشرفت روند مذاکرات وین استقبال کرده بود. باید در انتظار دور چهارم مذاکرات وین از روز جمعه بود، چرا که طرف‌های حاضر در برجام قصد دارند تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری و توافق ایران و آژانس (22 مه) در 15 مه به تفاهم برسند.

بازارها، دو موضوع روند مذاکرات ایران و عربستان و تبادل زندانیان ایران و امریکا و ایران و انگلیس را هم به صورت جدی دنبال میکنند. از این منظر موفقیت و گشایش در هر یک از این موضوع ها میتواند در کوتاه اثر روانی مثبتی روی بازارها باقی بگذارد، هر چند که در بلندمدت هم میتواند اثرات عملیاتی به جای بگذارد. نیویورک تایمز از برگزاری جلسه دوم مذاکرات ایران و عربستان در ماه مه (اردیبهشت یا خرداد) خبر داده و آسوشیتدپرس هم از فعال بودن موضوع تبادل زندانیان ایران و امریکا خبر داده است.به نظر میرسد این اخبارها در شرایط فعلی تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ایران، وزنه های مثبتی برای آرام کردن بازارها باشند، هر چند که دامنه اثر نهایی را باید در قطعیت هر یک از این رویدادها و تحولات دنبال کرد.

در داخل هم چند روزی است که بازار ارز شاهد عقب گردهای جدی است؛ به طوریکه اکنون قیمت دلار در بازار آزاد در کانال 21 هزار تومان دنبال میشود و حتی پسرفت تا سطح 20 هزار تومان هم پیش بینی شده است. رئیس کل بانک مرکزی البته معتقد است بازارساز دخالتی در بازار ندارد اما با طبیعی خواندن کاهش قیمت ارز تاکید کرده اخبارهای مربوط به گشایش ها و تحولات جدی در احیای برجام اثرات محسوسی در کاهش قیمت ها در بازار ارز داشته است. به نظر میرسد هر چه به نتایج ملموس اخبار مربوط به مذاکرات ایران با عربستان و احیای برجام نزدیک میشویم، اثر کاهش چشمگیرتر و پایدارتر خواهد بود.

در بازار نفت هم به تاثیر از تحولات برجام گزارش ها نشان میدهد که تولید نفت ایران در قیاس با سایر کشورهای تولیدکننده اوپک بسیار بالاتر و معادل 200 هزار بشکه در روز در ماه مارس (2.5 میلیون بشکه در روز) نسبت به رقبا بالاتر بوده است. حالا گزارش ها حکایت از این دارد که غول های نفتی از بازگشت دوباره ایران نگران هستند. اگرچه قیمت نفت در بازارها در محدوده 65 تا 68 دلار به ازای هر بشکه دنبال میشود اما پیش بینی ها حکایت از این دارد که با بهبود دورنمای اقتصاد جهانی ناشی از افزایش ضریب واکسیناسیون در جهان قیمت ها تا سطح 80 دلار به ازای هر بشکه پیش بینی شده است.

البته موضوع حمایت سران قوا از بورس با تصویب بسته حمایتی 3+7 بازار سرمایه این روزها با حاشیه های متعددی همراه شده است. برخی از فعالان بازار سرمایه و سیاست‌گذاران آن را مثبت و به نفع بازار میدانند که نتایج آن در یک ماه آینده ملموس خواهد بود، چرا که میتواند دوباره جریان پول در بازار را قدرتمند کند. برخی دیگر هم از فعالان بازار و اقتصاددانان به این دست از حمایت ها از بازارها نقد جدی دارند و آن را بازتولید سیاست‌های معیوب مداخله گرایانه دولت در بازارها میدانند که در بلندمدت به نفع بازار سرمایه نیست. با این وصف همه سیاست‌مدارها چه به اشتباه و یا به درست به صورت لفظی حمایت خود را از بورس اعلام کرده‌اند اما به نظر میرسد بازار فعلا بی تفاوت به این رفتارها و اقدامات مسیر اصلاحی خود را در پیش گیرد. شاید بهترین تصمیم برای بازگشت بورس، اصلاح و تنظیم گری خودکار باشد تا حضور دولت ها یا تزریق بسته ها و پول‌های حمایتی.

اخبار صنایع 15 اردیبهشت 1400

البته مهمترین اخباری که بازارها به دنبال آن بودند، موضوع افزایش قیمت ها در برخی صنایع بود. در صدر این اخبار، با تصمیم شورای رقابت، ایران خودرو 8.2 درصد و سایپا 8.9 درصد مجوز افزایش قیمت را گرفتند. البته این افزایش قیمت مشول خودروهای ثبت نامی در سال 99 و تحویل در سال 1400 نخواهد بود. همزمان با این افزایش نرخ در خودرویی ها، حالا خبر رسیده که قطعه سازان خودرویی هم مجوز افزایش نرخ گرفتند؛ این افزایش نرخ از 4 تا 239 درصد برآورد میشود. البته این افزایش نرخ قطعه سازان بیشتر برای تولید محصولات پژو و کارخانه های زیر مجموعه ایران خودرو عنوان شده است.افزایش نرخ خودروی درب کارخانه میتواند شکاف قیمتی بین بازار آزاد و کارخانه را کاهش دهد و البته از شدت سفته بازی ها در قالب سود بادآورده حواله خودرویی بکاهد.

البته برای لوازم خانگی ها نیز، فعالان این بازار از افزایش قیمت 25 درصدی خبر میدهند. گزارش مرکز آمار نشان میدهد که در صنعت روغن خوراکی نیز افزایش محسوس بیش از 150 درصدی قابل مشاهده است. البته براساس این گزارش سایر اقلام خوراکی نیز شاهد افزایش نرخ بودند. خبر میرسد که در دارویی ها هم این افزایش قیمت ها در حال انجام است. حتی سیمانی ها هم قرار است دوباره موج دیگری از افزایش قیمت را تجربه کنند.

در بانک ها هم پس از اثر محسوس بخشنامه اخیر نرخ تسعیر ارز بر وضعیت درآمد ارزی بانکها (اقتصادنیوز روزهای آینده گزارش مبسوطی در این باره ارایه میدهد)، حالا گزارش های جسته و گریخته نشان میدهد که رئیس کل بانک مرکزی قصد دارد به زودی گزارش عملکردی جدیدی از بانک ها ارایه دهد. این واکنش بانک مرکزی به انتشار برخی گزارش ها درباره دست اندازی و مانع تراشی برخی بانک ها برای اعطای تسهیلات به بخش تولید و صنعت قرار است رویکرد جدی تری به خود بگیرد.

اخبار شرکت ها 15 اردیبهشت 1400

مهمترین اخبار شرکت ها مربوط به عرضه انتشار اوراق اختیار تبعی فروش است؛ بدین ترتیب از شنبه 18 اردیبهشت برای 13 نماد  #فارس #همراه #فملی #فولاد #وبصادر #وبملت #وتجارت #شپنا #شتران #شبندر #خساپا #خودرو #اخابر اوراق اختیار فروش تبعی، عرضه خواهد شد. البته به نظر می رسد برای سایر نمادهای بازار نیز انتشار و عرضه این اوراق در راه باشد. در واقع نهاد ناظر بازار سرمایه با این کار، به دنبال تحریک تقاضا و ورود نقدینگی و پول تازه نفس به بازار سهام است.

البته همزمان با این خبر، دو عرضه بلوکی جدید در راه است؛ سازمان خصوصی سازی در نظر دارد بلوک 36 درصدی ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس (#زپارس) را به با قیمت هر سهم 20 هزار و 519 توان به صورت یکجا و نقد و یا شرایطی (عمده مدیریتی غیرکنترلی) در روز سه شنبه 11 خرداد به فروش برساند. همچنین صندوق سرمایه گذاری گسترش فردای ایرانیان نیز قصد دارد بلوک 2.43 درصدی نهادهای مالی بورس اوراق بهادار را با قیمت هر سهم 5776 تومان به صورت یکجا و نقد (غیرمدیریتی) 22 خرداد به فروش برساند.

در اخبار دیگری از شرکت ها، محمدرضوانی‌فر، مدیرعامل سرمایه گذاری تامین اجتماعی (#شستا) از فروش تجمیعی 8300 میلیارد تومانی شرکت‌های مدیریتی شستا در فروردین‌ 1400 خبر داد. همچنین فرآورده های تزریقی و دامی ایران (#دفرا) اعلام کرد: با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید و اعلام قیمتهای جدید از سوی سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی ،فروش شرکت نسبت به آخرین پیش بینی 23درصد افزایش نشان میدهد.

در اخبار دیگری، ایران #خودرو از برنامه انتشار اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) تا سقف 6 هزار میلیارد تومان در سال جاری خبر داد. برنامه انتشار این اوراق در سال 99، بیش از 2 هزار میلیارد تومان بود. بازرسی صنعتی و مهندسی ایران (#خبازرس) هم اعلام کرده است: خدمات بازرسی فنی شخص ثالث تجهیزات و کالا و تضمین کیفیت کارگاهی متعلق به شرکت پتروشیمی بوشهر توسط این شرکت انجام میگیرد.

اخبار شرکت ها در دو بخش افزایش سرمایه ها و مجامع هم حاوی اخبار متعددی در دو روز گذشته بود:

الف) بخش بازار سرمایه:

بیمه حافظ (#وحافظ) از پیشنهاد افزایش سرمایه 1130 درصدی هیئت مدیره به مجمع عمومی فوق العاده از محل آورده نقدی سهامداران خبر داد. سرمایه این شرکت از 12.2 میلیارد تومان به 150 میلیارد تومان میرسد.  کشت و دام قیام اصفهان (#زقیام) اعلام کرد: افزایش سرمایه 886 درصدی این شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مورد تایید حسابرس قرار گرفت. سرمایه شرکت از 70 میلیارد تومان به 690.2 میلیارد تومان میرسد. لیزینگ رازی (ولزار) از ثبت افزایش سرمایه از 2.2 میلیارد تومان به 6.1 میلیارد تومان ( از محل مطالبات و آورده نقدی) در مرجع ثبت شرکت ها خبر داد.

همچنین مجوز افزایش سرمایه  976 درصدی بیمه ملت (#ملت) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد. سرمایه این شرکت قرار است از 285 میلیارد تومان به 3065 میلیارد تومان برسد. مجوز افزایش سرمایه  1403 درصدی تولید محور خودرو (#خمحور) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد. سرمایه این شرکت قرار است از 42 میلیارد تومان به 632 میلیارد تومان برسد. مجوز افزایش سرمایه  528 درصدی نیرو ترانس (#بنیرو) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد. سرمایه این شرکت قرار است از 150 میلیارد تومان به 942 میلیارد تومان برسد. مجوز افزایش سرمایه  1167 درصدی  کارخانه های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان (#قثابت) از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها صادر شد. سرمایه این شرکت قرار است از 51 میلیارد تومان به 646 میلیارد تومان برسد. مجوز افزایش سرمایه دشت مرغاب (#غثابت) از محل تجدید ارزیابی دارایی ها صادر شد. سرمایه این شرکت قرار است از 5.3 میلیارد تومان به 68 میلیارد تومان برسد.

داروسازی شهید قاضی (#دقاضی) هم از مهلت پذیره نویسی افزایش سرمایه از مبلغ 40.5 میلیارد تومان به‌ 85 میلیارد تومان از 16 اردیبهشت تا 30 اردیبهشت خبر داد.

ب) در بخش مجامع:

جلسه مجمع عمومی سرمایه گذاری بوعلی (#وبوعلی) در استان تهران (شهر تهران به آدرس خیابان گاندی جنوبی، کوچه شهید علی شهاب (11)، پلاک 13، طبقه اول) ساعت 10 صبح دوشنبه 27 اردیبهشت برگزار میگردد. جلسه مجمع عمومی پتروشیمی غدیر (#شغدیر) در استان تهران (شهر تهران به آدرس خیابان ولیعصر-بالاتر از خیابان جام جم نرسیده به چهار راه پارک وی- مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش) در ساعت 10 روز شنبه 8 خرداد برگزار میشود

مجمع عمومی عادی سالیانه برای سال مالی منتهی به 1399/12/30 نیروکلر (#شکلر) با حضور 67 درصد از سهامداران برگزار شد. در پایان مجمع  110 تومان سود به ازای هر سهم تقسیم شد. همچنین مجمع عمومی فوق‌العاده فراورده های نسوز آذر (#کاذر) برگزار شد، اما به حد نصاب قانونی نرسید.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید