دو تغییر جدید برای بورس تهران/ روز مهم برای سهامداران بازار سرمایه

کدخبر: ۴۱۲۱۴۱
بازار سرمایه هفته پیش رو را با دو تغییر جدید در دامنه نوسان و حجم مبنا آغاز می کند. تغییراتی که هرچند ممکن است برای کوتاه مدت مسکن بورس شوند، اما تزریق منابع جدید همچنان راه حل قطعی بازار است.
دو تغییر جدید برای بورس تهران/ روز مهم برای سهامداران بازار سرمایه

به گزتارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا ، شورای عالی بورس سرانجام بعد از فراز و نشیب های بسیار دوباره تصمیم گرفت دامنه نوسان را متقارن و مثبت و منفی پنج کند. این درحالی است که دامنه نوسان زمستان سال گذشته به مثبت ۶ و منفی دو و از ابتدای اردیبهشت به منفی سه افزایش یافته بود و انتقادات زیادی را در پی داشت. زیرا هرچند محدود کردن دامنه منفی در روزهایی که بازار سرمایه چراغ قرمز جلو میرود، از کاهش ارزش سهم های بنیادی جلوگیری میکرد اما باعث شده بود نقدشوندگی بازار زیر سوال برود.

زیرا برای مثال، سهمی ۱۵۰۰ تومان قیمت دارد اما عده ای اعتقاد دارند که این سهم ۱۳۰۰ تومان می ارزد؛ بنابراین باید قیمت سهم کاهش یابد تا خریدار پیدا کند. اما محدود کردن دامنه منفی باعث می‌شد سهم روی قیمت ۱۴۰۰ تومان ثابت بماند. در این شرایط نه فروشنده می‌تواند سهم را با قیمت پایین تر بفروشد (حتی اگر اعتقاد داشته باشد سهم با قیمت پایین تر می ارزد) و نه خریدار با قیمت ۱۴۰۰ سهم را می‌خرد. این فرایند باعث کاهش نقدشوندگی بازار می‌شود.

این درحالی بود که بسیاری از صاحب نظران بر این باور بودند که بازار سرمایه تحت تاثیر ابهامات موجود در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور از جمله قیمت دلار، وضعیت مذاکره با آمریکا، انتخابات ریاست جمهوری و... است و به همین دلیل نمی‌توان گفت دامنه نوسان نامتقارن تصمیم ۱۰۰ درصد نادرستی به شمار می آید.

در هر صورت قرار است دامنه نوسان از فردا به مثبت و منفی ٥ تغییر یابد. همچنین حداقل ارزش مبنا در حجم مبنا در تمامی نمادهای معاملاتی بورس اوراق بهادار تهران به ۱۵ میلیارد ریال تغییر خواهد یافت.

این دو تصمیم باعث می شود اصلاح قیمتی سهم ها سریع تر صورت بگیرد و چنانچه سهم ها بخواهند در آینده رشد کنند، با مبالغ کمتری از معامله رشد کنند و قیمت پایانی بخورند و این موضوع به افزایش نقدشوندگی بازار کمک میکند. البته توجه به این نکته ضروری است که این تصمیم هم مانند سایر تصمیم ها مسکن بازار بوده و همچنان راه حل به تعادل رسیدن بورس، تزریق منابع جدید است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید