روز مهم بازار برای سهام‌داران؛

تقابلِ نیروهایِ صعودی و نزولیِ بورس

کدخبر: ۴۲۲۲۶۴
در معاملات دیروز 3 روند نزولی و 3 روند صعودی دیده می‌شود. سمت و سوی بازار در معاملات امروز می‌تواند تعیین کننده روند روزهای آتی باشد. بنابراین دوشنبه روز مهمی برای فعالان بازار سهام است.
 تقابلِ نیروهایِ صعودی و نزولیِ بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، برای پیش بینی بورس امروز –دوشنبه 7 تیر- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز یکشنبه شاخص کل بورس 4 هزار و 747 واحد رشد کرد و به رقم یک میلیون و 238 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هزار و 417 واحد ریزش کرد و در رقم 382 هزار و 326 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 0.09 واحد نزول کرد و در رقم 17 هزار و 767 واحد باقی ماند.

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 214 نماد رشد قیمت و 246 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 45 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 52 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بیشترین افزایش قیمت

روز شنبه در بورس شرکت‌های عمران و توسعه فارس (ثفارس)، معدنی دماوند (کدما) و سیمان فارس (سفارس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های مواد اولیه دارویی البرز بالک (دبالک)، پخش هجرت (هجرت) و بیمه سامان (بساما) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت

در بورس نمادهای سیلام (سیمان ایلام)، کساوه (صنایع کاشی و سرامیک سینا) و غپاک (لبنیات پاک) در روز شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت تهیه و توزیع غذای دنا آفرین فدک (گدنا)، افرا نت (افرا) و صنعتی مینو (غصینو) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز یکشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز دوشنبه است. در پایان معاملات روز یکشنبه بازار با مازاد عرضه 374 میلیارد تومانی بسته شد.

پیش بینی بورس

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات شنبه 79 نماد صف فروش و تنها 59 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز شنبه 12 درصد افزایش یافت و در رقم 698 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 9 درصد کاهش یافت و هزار و 72 میلیارد تومان شد.

بیشترین تقاضاها

در روز یکشنبه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (با نماد معاملاتی شستا) با صف‌ خرید 233 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شستا، لطیف (محصولات کاغذی لطیف) و خزامیا (خودروسازی زامیاد) بیشترین صف خرید را داشت. 

بیشترین عرضه‌ها

روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به بکاب (صنایع جوشکاب یزد) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 61 میلیارد تومانی داشت. پس از بکاب، خزر خزر (فنرسازی زر)  و ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) بیشترین صف فروش را داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

در روز پرنوسان معاملات بورس تهران شاخص کل صعودی ماند و هفتمین روز صعودی متوالی را ثبت کرد. شاخص هم وزن نیز پنجمین روز صعودی را پشت سر گذاشت. با این وجود در میان روندهای درونی بازار سهام علامت‌های مثبت و منفی متضادی دیده شد. 

3 نیروی صعودی

دیروز روندهای درونی مثبت بازار پابرجا ماند و شاهد تداوم ورود پول حقیقی به بازار بودیم. برای چهارمین روز متوالی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت بود. علاوه بر این ارزش معاملات سهام نیز افزایش یافت. ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 449 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 9 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 7 هزار و 181 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 85 روز کاری گذشته از 27 بهمن سال 99 تا به امروز است. در کنار رشد نقدشوندگی بازار، ارزش صف‌های خرید پایانی بازار نیز 12 درصد افزایش یافت و ارزش صف‌های فروش نیز افت 10 درصدی داشت. بدین ترتیب مازاد عرضه بازار به کمترین رقم در 90 روز کاری گذشته از 20 بهمن سال 99 تا به امروز رسید.

3 نیروی نزولی

با آن که روندهای مثبت معاملات دیروز مهم هستند و بر روند معاملات امروز نیز موثر هستند اما 3 نشانه منفی نیز در بازار وجود دارد که می‌تواند موجب توقف روند صعودی بورس شود. دیروز پس از سه روز تعداد سهم‌هایی که کاهش قیمت داشتند از نمادهای سبزپوش بازار بیشتر شد و 52 درصد نمادهای بورس و فرابورس با کاهش قیمت مواجه بودند. علاوه بر این در پایان معاملات دیروز تعداد نمادهایی که صف فروش داشتند بیش از نمادهای با صف خرید بود. 79 نماد صف فروش و 59 نماد صف خرید داشتند. سومین علامت منفی معاملات دیروز کاهش رقم پول حقیقی ورودی بازار بود. نقدینگی ورودی به بورس نسبت به روز شنبه 85 درصد کاهش یافت و به رقم 47 میلیارد تومان رسید. بنابراین معاملات امروز برای سهام داران اهمیت فراوانی دارد، اگر بر تقاضای بازار افزوده شود و شاخص بتواند به روند مثبت خود ادامه دهد می‌توان گفت بورس کاملا از روند نزولی ماه‌های اخیر جدا شده و توان صعود به سطوح بالاتر را دارد.

پیش بینی بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید