گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام

هم‌سویی بورس و دلار

کدخبر: ۴۲۲۷۲۲
اقتصادنیوز: امروز هشت تیر 1400 برای اهالی بورس روز خوشایندی بود، شاخص‌ها رشد کردند و قیمت سهام 50 درصد نمادهای بازار افزایش یافت.

به گزارش اقتصادنیوز ، در روزی که قیمت دلار سقف 25 هزار تومان را شکست و وارد کانال جدید شد شاخص‌های بازار سهام نیز سبزپوش شدند. امروز شاخص کل بورس 4 هزار و 727 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 248 هزار واحد جهش کرد.

بورس

رشد تمام شاخص‌های بازار

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در نیم ساعت ابتدایی حدود 6 هزار واحد رشد کرد. شاخص تا ساعت 10 صبح تا سطح یک میلیون و 250 هزار واحد بالا رفت اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد و از بالاترین رقم روز بیش از 2 هزار واحد پائین‌تر آمد.

 در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز دوشنبه 4 هزار و 727 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 248 هزار و 540 واحد رسید.

روند تغییرات شاخص هم‌وزن نیز مانند شاخص کل بود و پس از رسیدن به سطح 383 هزار واحد روند نزولی پیدا کرد. شاخص هم وزن در پایان معاملات با رشد 277 واحدی نسبت به روز گذشته در رقم 382 هزار و 525 واحد ایستاد.

 همچنین شاخص کل فرابورس 164 واحد بالا آمد و به رقم 17 هزار و 964 واحد رسید.

بورس

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز دوشنبه 6 درصد افزایش یافت و در رقم 443 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 18 درصد کاهش یافت و هزار و 44 میلیارد تومان شد.

شرکت محصولات کاغذی لطیف (با نماد معاملاتی لطیف) با صف‌ خرید 207 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از لطیف، نمادهای اخابر (مخابرات ایران) و اتکای (بیمه اتکایی ایرانیان) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به ثنوسا (نوسازی و ساختمان تهران) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 60 میلیارد تومانی داشت. پس از ثنوسا، بکاب (صنایع جوشکاب یزد)  و خزر (فنرسازی زر) بیشترین صف فروش را داشتند.

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 231 نماد رشد قیمت داشتند که 159 نماد بورسی و 72 نماد فرابورسی بودند. همچنین 213 نماد کاهش قیمت داشتند که 152 نماد بورسی و 61 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 50 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 45 درصد بازار افت قیمت داشتند.

خروج پول حقیقی

روز سه‌شنبه پس از 5 روز کاری ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 43 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد. 

در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام وتجارت (بانک تجارت) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 27 میلیارد تومان بود. پس از وتجارت، برکت (شرکت دارویی برکت) و شتران (پالایش نفت تهران) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

 لیدرهای بازار

امروز نمادهای «وامید»، «ومعادن» و «کگل» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند و سه نماد «شستا»، «فارس» و «شپنا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس ومدیر صدرنشین است و برکت و شستا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز لطیف، چخزر و فتوسا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌‌های  «فلزات اساسی» (مثل کویر، فزرین، فسازان، فپنتا، فنورد، فتوسا، هرمز، ذوب، فملی، فولاد و میدکو)، «استخراج کانه‌های فلزی» مثل (کدما، ومعادن، تاصیکو، کگل، کچاد و کاما) و «مواد و محصولات دارویی» (مثل برکت، دلقما، دیران، دعبید، دکوثر، دشیمی، درهآور، دلر، دارو، والبر و دبالک) افزایش یافتند. 

کاهش نقدشوندگی بازار

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 685 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌دوشنبه 55 درصد کاهش یافته است. همچنین ارزش معاملات خرد با افت 11 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 6 هزار و 252 میلیارد تومان رسید.

 برکت و سایپا صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز برکت (شرکت دارویی برکت) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 558 میلیارد تومان بود.

پس از برکت، شستا بیشترین ارزش معاملات را داشت و خساپا رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن ومدیر و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز سهام شرکت سایپا با تعداد یک میلیارد و 841 میلیون و 595 هزار و 607 سهم در صدر قرار گرفته است. خودرو در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به نماد ومدیر تعلق داشت. دو نماد وتجارت و خپارس نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید