تحولات بازار سهام در آخرین روز کاری هفته؛

حرکت فواره‌ای شاخص بورس

کدخبر: ۴۲۹۳۴۶
در روز چهارشنبه شاخص کل بورس رشد اندکی داشت و شاخص هم وزن افت کرد.

به گزارش اقتصادنیوز ، در معاملات روز چهارشنبه شاخص کل بورس هزار و 606  واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 316 هزار واحد رسید.

بورس

پایان صعودی هفته

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی حدود 6 هزار واحد رشد کرد. اما پس از آن روند نزولی پیدا کرد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز سه‌شنبه تنها هزار و 606 واحد صعود کرد و به سطح یک میلیون و 316 هزار و 511 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز در پایان معاملات هزار و 159 واحد نسبت به روز گذشته پائین آمد و در رقم 396 هزار و 744 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 176 واحد رشد کرد و به رقم 19 هزار و 395 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز چهارشنبه، 169 نماد رشد قیمت داشتند که 128 نماد بورسی و 41 نماد فرابورسی بودند. همچنین 296 نماد کاهش قیمت داشتند که 203 نماد بورسی و 93 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 35 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 62 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ورود پول حقیقی

روز چهارشنبه ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار مثبت شد و 100 میلیون تومان پول حقیقی به بورس وارد شد.

 در معاملات امروز بیشترین ورود پول حقیقی به سهام شاراک (پتروشیمی شازند اراک) تعلق داشت که ارزش تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی آن 74 میلیارد تومان بود. پس از شاراک، شیراز (پتروشیمی شیراز) و فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.

لیدرهای بازار

در روزی که شاخص هم وزن افت کرد، رشد قیمت نمادهای بزرگ بازار توانست شاخص کل را سبزپوش نگه دارد. نمادهای «فملی»، «کگل» و «نوری» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل داشتند. جم، شپدیس، همراه، وصندوق، فولاد، وغدیر و شاراک دیگر نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. 

سه نماد «فارس»، «وبملت» و «ومعادن» نیز نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و ولکار و فملی در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز لطیف، گدنا و فگستر پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

همچنین قیمت سهام اغلب قریب به اتفاق نمادهای گروه سیمان، آهک و گچ افزایش یافت. سپاها، سبزوا، ستران، سفارس، سصفها، سفانو، سصوفی، ساربیل، سهگمت، سبهان، سدور، سخزر، سشرق، ساروم، ساوه، سیدکو، سخوز، سخاش، سکرد، سبجنو، سشمال و سقاین از نمادهای سبزپوش گروه سیمان، آهک و گچ در معاملات امروز بودند.

کاهش ارزش صف‌های پایانی بازار

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز گذشته 8 درصد افت کرد و در رقم 507 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 7 درصد کاهش یافت و 522 میلیارد تومان شد.

شرکت سپید ماکیان (با نماد معاملاتی سپید) با صف‌ خرید 270 میلیارد تومانی برای سومین روز متوالی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از سپید، نمادهای ارفع (شرکت آهن و فولاد ارفع) و شاراک (پتروشیمی شازند اراک) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به غدام (خوراک دام پارس) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 58 میلیارد تومانی داشت. پس از غدام، کتوکا (تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا) و کمرجان (بازرگانی و تولیدی مرجان کار) بیشترین صف فروش را داشتند.

رشد ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 9 هزار و 482 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌سه‌شنبه 32 درصد کاهش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با رشد 0.64 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 5 هزار و 624 میلیارد تومان رسید.

فملی و سایپا صدرنشین جدول معاملات

در معاملات امروز فملی (شرکت ملی صنایع مس ایران) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 311 میلیارد تومان بود.

پس از فملی، شاراک بیشترین ارزش معاملات را داشت و وخاور رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن شستا و شپنا در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

در جدول حجم معاملات امروز نیز خساپا با تعداد 416 میلیون و 605 هزار و 397 سهم در صدر قرار گرفته است. خپارس در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خگستر تعلق داشت. فملی و وسکرمان در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید