تابستان پرهیجان بازار سهام؛

بازدهی بورس در 6 ماه اول سال 1400

کدخبر: ۴۴۳۳۵۸
با اینکه بازدهی بورس تهران در پایان مرداد توانست رکورد بزند و بیشترین بازدهی را در یک سال گذشته ثبت کند، در شهریور بازدهی بورس به شدت سقوط کرد و کمترین بازدهی 8 ماه اخیر را داشت.

به گزارش اقتصادنیوز ، بازدهی بورس تهران در 6 ماه ابتدایی سال جاری به بیش از 6 درصد رسید. این در حالی است که در 2 ماه ابتدایی سال بازدهی بازار منفی بود و بازدهی خرداد ماه نیز تنها مثبت یک درصد شد. اما با شروع تابستان روزهای داغ بورس نیز فرا رسید. بازدهی بازار در تیرماه به 12 درصد بالغ شد و در مرداد ماه شاخص کل رشد 14 درصدی را ثبت کرد. اما شهریور، خزانِ بازار بود.

بورس

تابستان پرهیجان

شاخص کل سال را در کانال 1.3 میلیونی آغاز کرد اما در ادامه تا کانال 1.1 میلیونی نیز سقوط کرد. شاخص کل در پایان فروردین در کانال 1.2 میلیونی بود و در پایان اردیبهشت به کانال 1.1 میلیونی رسید و خرداد را نیز در همین کانال به پایان برد. در تیرماه شاخص بورس به کانال 1.3 میلیونی صعود کرد و در پایان مرداد شاخص به کانال 1.5 میلیونی رسید. اما شهریور ماه سقوط بورس بود و شاخص 2 کانال پائین آمد.

شهریور؛ ماه سقوط

در پایان معاملات روز 24 مرداد بود که شاخص پس از 8 ماه به کانال یک میلیون و 500 هزار واحد بازگشت تا نسبت به آخرین روز کاری اسفند 2 کانال بالاتر بایستد. اما در پایان شهریور ماه شاخص 2 کانال پائین آمد و در محدوده 1.3 میلیونی قرار گرفت تا بازدهی 6 ماهه بورس به 6 درصد برسد. بازدهی ماه شهریور منفی 8.5 درصد بود که کمترین رقم در 8 ماه اخیر است.

بورس

 بدین ترتیب در دوره 6 ماهه ابتدایی سال 1400 شاخص کل 78 هزار و 744 واحد بالاتر از رقم آخرین روز کاری سال 1399 قرار گرفت. 

شاخص کل هم وزن نیز در آخرین روز کاری شهریور نسبت به آخرین روز معاملاتی مرداد 20 هزار و 530 واحد پائین‌تر ایستاد. بنابراین شاخص هم وزن افت 4.7 درصدی را در شهریو پشت سر گذاشت.

همچنین در 23 روز معاملاتی شهریور ماه تنها در 8 روز شاهد ورود پول حقیقی به بازار بودیم و در 15 روز کاری دیگر نیز نقدینگی حقیقی از بازار خارج شد. مجموع تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی در شهریور 8 هزار و 239 میلیارد تومان بود. به عبارت دیگر به طور میانگین روزانه 358 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است که نسبت به خروج روزانه 61 میلیارد تومان پول حقیقی در مردادماه افزایش 486 درصدی را نشان می‌دهد.

بورس

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید