گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام؛

حرکت فواره‌ای شاخص بورس تهران + نمودار

کدخبر: ۴۴۶۵۸۰
اقتصادنیوز: امروز 19 مهر 1400 شاخص کل بورس اندکی صعود کرد و ششمین روز خروج پول حقیقی از بازار سهام ثبت شد.

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز دوشنبه شاخص کل بورس هزار و 869 واحد رشد کرد و در سطح یک میلیون و 457 هزار واحد قرار گرفت.


همچنین بخوانید:

<<< رئیس سازمان بورس رفتنی شد


بورس

دو دمای متفاوت

امروز از ابتدای معاملات روند شاخص کل بورس صعودی شد و در یک ساعت ابتدایی بیش از 5 هزار واحد رشد کرد. اما مانند یک حرکت فواره‌ای پس از آن سقوط کرد و در پایان معاملات شاخص کل نسبت به روز یکشنبه هزار و 869 واحد رشد کرد و به سطح یک میلیون و 457 هزار و 480 واحد رسید.

شاخص هم‌وزن نیز 926 واحد نسبت به روز کاری قبل پائین آمد و در رقم 413 هزار و 760 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس با رشد 51 واحدی به رقم 20 هزار و 834 واحد رسید.

بورس

دو سمت سبز و قرمز بازار

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 194 نماد رشد قیمت داشتند که 128 نماد بورسی و 66 نماد فرابورسی بودند. همچنین 290 نماد کاهش قیمت داشتند که 213 نماد بورسی و 77 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 39 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 59 درصد بازار افت قیمت داشتند.

ششمین روز خروج پول حقیقی 

روز دوشنبه برای ششمین روز پیاپی ارزش خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 324 میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد.

 در معاملات امروز بیشترین خروج پول حقیقی به سهام شپنا (پالایش نفت اصفهان) داشت که ارزش تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی آن 38 میلیارد تومان بود. پس از شپنا، فارس (شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس) و سمگا (شرکت سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. 

لیدرهای بازار

امروز  نمادهای «شپدیس»، «فملی» و «فخوز» بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. 

همچنین سه نماد «فارس»، «شبندر» و «شپنا» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «غصینو»، «فرابورس» و «سمگا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «زاگرس»، «آریا» و «شاوان» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس کیمیاتک صدرنشین است و فسبزوار و برکت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز توسن، فجهان و دی پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش صف‌های خرید

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 117 درصد افت کرد و در رقم 154 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 25 درصد کاهش یافت و 106 میلیارد تومان شد. 

شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس) با صف‌ خرید 43 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از زاگرس، نمادهای ولیز (صنایع شیمیایی لیزینگ ایران) و خنصیر (شرکت مهندسی نصیر ماشین) بیشترین صف خرید را داشتند.  

بیشترین صف فروش نیز به وسرضوی (شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت استان خراسان رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 40 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، کدما (شرکت معدنی دماوند) و غصینو (شرکت صنعتی مینو) بیشترین صف فروش داشتند.

افزایش معاملات درآمد ثابت‌ها

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 33 هزار و 596 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌یکشنبه 120 درصد افزایش یافته است. ارزش معاملات خرد نیز با افت 9 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 4 هزار و 702 میلیارد تومان رسید. 

ارزش معاملات اوراق درآمد ثابت 27 هزار و 171 میلیارد تومان بود که نسبت به روز گذشته رشد 195 درصدی داشته است. 81 درصد از ارزش معاملات بازار به اوراق بدهی اختصاص داشت.

بیشترین ارزش معاملات

در معاملات امروز نماد شپنا (شرکت پالایش نفت اصفهان) بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد. ارزش معاملات شپنا 119 میلیارد تومان بود.

پس از شپنا، برکت بیشترین ارزش معاملات را داشت و شبندر رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن دو نماد وپاسار و فرابورس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند.

بیشترین حجم معاملات

در جدول حجم معاملات امروز نیز دی (بانک دی) با تعداد 521 میلیون و 48 هزار و 10 سهم در صدر قرار گرفته است. وسکرمان در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خودرو تعلق داشت. دو نماد کرمان و خساپا نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

بورس

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید