گزارش اقتصادنیوز از آخرین تحولات بازار سهام پایتخت

فروشندگان بازگشتند/ مقاومت شاخص بورس شکست

کدخبر: ۴۵۱۰۰۲
اقتصادنیوز: امروز 8 آبان 1400 بازار سهام در روز نخست هفته شاهد افزایش دوباره فشار سمت عرضه و عقب روی دوباره شاخص کل بورس بود.
فروشندگان بازگشتند/ مقاومت شاخص بورس شکست

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات امروز بازار سهام شاهد برتری فروشندگان در برابر خریداران بود؛ با افت 1.31 درصدی شاخص کل (نماینده 30 شرکت بزرگ؛ شاخص ساز) و افت 1.61 درصدی شاخص کل هم وزن (نماینده کوچکترهای بورس) عدد شاخص به نقطه یک میلیون و 375 هزار و 734 واحد (1.375 میلیون واحد) نزول کرد. بدین ترتیب در معاملات امروز شیب حرکتی روبه پایین شاخص کل هم وزن تندتر از شیب حرکتی شاخص کل بورس بود.

رالی صعودی بیت کوین و اتریوم/ گاوهای شیبا بازگشتند

البته معاملات امروز با شدت بیشتری (نسبت به روز چهارشنبه هفته گذشته) شاهد خروج 971 میلیارد تومان نقدینگی از سوی حقیقی ها و همزمان شاهد ورود 79 میلیارد تومان ورود پول حقیقی ها به صندوق با درآمد ثابت بود. جهان فولاد سیرجان با 55 میلیارد تومان با بیشترین خروج پول حقیقی ها از بازار مواجه شد. در این میان ملی صنایع مس ایران با 49 میلیارد تومان، فولاد مبارکه با 42 میلیارد تومان، پارس فولاد سبزوار با 27 میلیارد تومان و پالایش نفت اصفهان با 23 میلیارد تومان شاهد بیشترین خروج پول حقیقی ها از بازار بود. این درحالی است که زر ماکارون با 101 میلیارد تومان شاهد بیشترین ورود از سوی حقیقی ها بود. فرابورس (با 37 میلیارد تومان)، س. شاهد (25 میلیارد تومان)، س.شفادارو (25 میلیارد تومان) و آسان پرداخت پرشین (آپ با 24 میلیارد تومان) نیز در رتبه های بعدی بیشترین ورود پول حقیقی ها به بازار سهام بودند.

ارزش معاملات خُرد بازار سهام (بورس و فرابورس) نیز امروز به زحمت به بالای 4 هزار میلیارد تومان 4193.4 میلیارد تومان رسید. سرانه خرید (13.3 میلیارد تومان) و فروش (17.8 میلیارد) حقیقی ها هم البته به نفع فروشندگان بود. بررسی معاملات امروز گویای این است که شکاف میان سرانه خرید و فروش حقیقی ها امروز نسبت به هفته قبل کمتر شده اما همچنان به نفع فروشندگان است.

در بین صنایع مختلف امروز شاخص 3 صنعت مثبت و دیگر صنایع منفی بود. سایر معادن، زغال سنگ و حمل و نقل بدترین افت، محصولات چرمی، وسایل ارتباطی و تامین آب و برق و گاز بیشترین رشد را بین تمامی صنایع داشتند.

البته تعداد نمادهای دارای صف خرید امروز 6.5 برابر تعداد نمادهای دارای صف فروش بود؛ بدین ترتیب 236 نماد در صف فروش بودند و 36 نماد در صف خرید. تغییرات تعداد و ارزش صف ها نشان میدهد شکاف میان خریداران و فروشندگان از ابتدا تا پایان معاملات امروز بیشتر شده و این وضعیت به نفع فروشندگان به پایان رسید.

حقوقی ها اما بیشترین خریدهایشان را در گروه بانکی ها انجام دادند؛ بدین ترتیب چهار نماد وبصادر، وکار، وتجارت، وپارس در صدر خریدها بودند. همچنین بیشترین فروش حقوقی ها هم در دو نماد شاخص ساز های وب و فولاد انجام گرفت.

بیشترین افزایش قیمت معاملات امروز برای نمادهای دفرا، قنیشا، کسرام، وملی و شفا در بورس و زدشت، سرچشمه، غگلستا و فولای در فرابورس بود. در مقابل بیشترین کاهش قیمت معاملات امروز را نمادهای خنصیر، شخارک، دلر، دانا و دتماد در بورس و حسیر، افرا، زشگزا، حآساو زشریف در فرابورس به ثبت رساندند.

همچنین بیشترین حجم در معاملات امروز برای 4 نماد خودروساز خساپا، خودرو، خپارس و خگستر در بورس و کرمان، فجهان، اتکای، فرابورس و ذوب در فرابورس بود. بیشترین حجم معاملات امروز مربوط به گروه های خودرو، سرمایه گذاری ها و فلزات اساسی بود.

در معاملات امروز که نقشه بازار رنگ قرمز به خود گرفته بود؛ فملی، فولاد و شپدیس بیشترین تاثیر را در ریزش شاخص کل بورس داشتند. در فرابورس هم زاگرس، ذوب و شگویا بیشترین تاثیر را در افت ادامه دار شاخص کل داشتند.

  • 5
  • boshra
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید