خلاصه عملکرد بازار سهام شنبه 4 دی 1400

پاشنه آشیل شاخص صعودی بورس/ حقیقی های بورس تردید کردند

کدخبر: ۴۶۴۳۰۵
اقتصادنیوز: امروز 4 دی‌ماه 1400 اگرچه شاخص های بورس و فرابورس مسیر صعود را به پیش بردند اما بازار همچنان چالش های قبلی را یدک می کشد.
پاشنه آشیل شاخص صعودی بورس/ حقیقی های بورس تردید کردند

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام با تداوم مسیر صعودی شاخص دنبال شد. شاخص کل بورس با افزایش 26.5 هزار واحدی (1.95 درصد) در نقطه 1.385 میلیون واحد ایستاد. شاخص کل هم وزن نیز با 4.16 هزار واحدی (1.16 درصد) در نقطه 361.9 هزار واحد ایستاد. نمادهای فارس، فملی، فولاد، شستا و کگل بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل بورس داشتند. همچنین شاخص کل فرابورس نیز امروز با 31 واحد رشد در نقطه 18.81 هزار واحد ایستاد. این در حالی بود که آریا، کگهر و زاگرس بیشترین تاثیر را در رشد شاخص کل فرابورس داشتند.

حقیقی های بورس تردید کردند

ارزش کل معاملات امروز بازار سهام 9.2 هزار میلیارد تومان بود که سهم ارزش معاملات خُرد 4.8 هزار میلیارد تومان شد. تراز پول حقیقی ها هم منفی بود؛ در شرایطی که حقیقی ها روز چهارشنبه مسیر ورودی پول به بازار سهام را دنبال کردند که که در روز نخست هفته (امروز) حقیقی ها 254.5 میلیارد تومان از بازار سهام و 165 میلیارد تومان از صندوق های با درآمد ثابت خارج کردند. 

بیشترین ورودی پول حقیقی ها در اتکای با 30.7 میلیارد تومان دنبال شد؛ البته حقیقی ها در شاوان 19.9 میلیارد تومان، در حآفرین 14 میلیارد تومان، در شبندر 12 میلیارد تومان و در آریان 10.9 میلیارد تومان نیز بیشترین ورودی پول داشتند. همچنین حقیقی ها  22.7 میلیارد تومان از شتران خارج کردند. حقیقی ها در بپاس 16.7 میلیارد تومان، در وبملت 16.2 میلیارد تومان، در شگویا  13.2 میلیارد تومان،و در شپنا 10.8 میلیارد تومان هم بیشترین خروجی پول داشتند.

شکاف خریداران و فروشندگان بورس کم شد

سرانه معامله حقیقی ها هم امروز به نفع خریداران دنبال شد اما شکاف بین آن ها کم شد؛ سرانه خرید حقیقی ها 17.5 میلیارد تومان و سرانه فروش حقیقی ها 14.7 میلیارد تومان برآورد شد. 

ارزش صف های خرید از 1.99 هزار میلیارد تومان به 497 میلیارد تومان تقلیل یافت و ارزش صف های فروش از 242 میلیارد تومان به 345 میلیارد تومان رسید. اگرچه در ابتدای معاملات فاصله خریداران و فروشندگان در صف ها بسیار زیاد بود و خریداران پیشی گرفتند اما در پایان معاملات صف های خرید و فروش بر هم منطبق شدند. این وضعیت البته بیشتری روی تعداد نمادهای دارای صف خرید (82 نماد) در برابر تعداد نمادهای دارای صف فروش (76 نماد) نمود بیشتری داشت.

کدام سهم ها در بورس بازدهی منفی و مثبت داشتند؟

بیشترین بازدهی معاملات امروز در بورس را غبشهر با 7.74 درصد و دو نماد وملی و کدما با 5 درصد به ثبت رساندند. بیشتری کاهش قیمت در بورس هم برای دو نماد غاذر و شکلر با 4.55 درصد بود. بیشترین حجم معاملات امروز بورس هم برای نمادهای بانکی (وبصادر و وتجارت) و خودرویی ها (خودرو و خساپا) بود. بیشترین کاهش ارزش بازار برای نمادهای کالا، غکوروش، انرژی، خبهمن و وکار بود.

در فرابورس هم بیشترین بازدهی برای زبینا با 4.94 درصد و ثرود با 4.92 درصد بود. بیشترین کاهش قیمت هم برای نماد بپاس با 4.82 درصد بود. بیشترین حجم معاملات امروز در فرابورس برای نمادهای کرمان، حآفرین، فرابورس و اتکای بود. بیشترین کاهش ارزش بازار برای نمادهای بپاس، عصینو، فرابورس، حآفرین و کلر بود.

بیشترین نسبت حجم به شناوری برای حآفرین با 13.6 درصد بود. این نماد امروز با 14.3 میلیون سهم در صف فروش بود و در پایان معاملات با بازدهی منفی 4.99 درصد روبه رو شد. 

  • 1
  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید