پیش بینی بازار سهام در هفته چهارم بهمن 1400

سه سناریوی مطرح در بورس/ کدام سهم‌ها پتانسیل رشد دارند

کدخبر: ۴۷۵۶۱۳
اقتصادنیوز: معاملات بازار سهام در هفته پیش رو در روزهای ابتدایی هفته ممکن است مسیر صعودی هفته قبل را تداوم بخشد.
سه سناریوی مطرح در بورس/ کدام سهم‌ها پتانسیل رشد دارند

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام اگرچه در هفته سپری شده با بازدهی منفی دنبال شد اما روند معاملات بازار سهام در دو روز پایانی هفته با تغییر جهت رفتار بورس بازان همراه شد. فاصله خریداران با فروشندگان کم شده و به نظر میرسد که در صورت تداوم همین روند، شاخص ها میتواند با صعود در کانال 1.2 میلیون واحد، دوباره خود را به کانال 1.3 میلیون واحد صعود دهد. 

البته چالش بازار تداوم مسیر خروجی پول حقیقی ها از بازار سهام است که اگرچه در روزهای پایانی هفته شدت خروجی پول ها کم شد اما نکته بر سر این است که وضعیت خروجی استمرار دارد. همسو با شاخص های عملکردی بازار سهام که فاصله میان خریداران و فروشندگان را کم کرده و بازار در شرایط نوسان محدودی نگه داشت، هنوز شرایط بازار ناپایدار ارزیابی میشود. 

سه سناریو برای بورس و فرابورس در هفته چهارم بهمن

برای معاملات هفته پیش رو، سه سناریو قابل طرح است که البته سیگنال مذاکرات برجامی وین همچنان با حساسیت از سوی بورس بازان دنبال میشود.

در سناریوی نخست، در صورت کاهش فاصله میان خریداران و فروشندگان و بالارفتن توات سمت تقاضا، شاخص کل بورس با رویکرد صعودی خود را برای کانال 1.3 میلیون واحد آماده میکند. البته بورس بازان بسیار امیدوارند همین رویه در روزهای ابتدایی هفته دنبال شود. با این وصف سیگنال مثبت از مذاکرات برجامی وین میتواند کانال صعودی را شاخص کل بورس را تداوم بخشد.

در سناریوی دوم، با توجه به ناپایداری روند شاخص کل بورس که متاثر از تردید و ابهام خریداران و موج‌های فروش، مسیر صعودی شاخص کل بورس می‌تواند تغییر کند و دوباره شاخص کل در همان کانال 1.2 میلیون واحد به مسیر خود ادامه دهد. نزولی شدن شاخص کل بورس البته در دامنه محدودی دنبال میشود. بدین معنا که در صورت نزول شاخص کل بورس، احتمال دارد این روند نزولی در همان کانال 1.2 میلیون واحد دنبال شود و پایین تر از این کانال نرود.

در سناریوی سوم، البته تجربه سه هفته اخیر در بهمن نشان داده که شاخص اگر در شرایط ناپایدار و تردید بورس بازان باشد، بعد از یک دوره نزولی و صعودی، احتمال دوباره خود را دامنه محدودی برساند. بر مبنای این سناریو، نتیجه سخن بدین معناست که شاخص کل بورس نه تنها تغییر زیادی را در این شرایط تجربه نمی‌کند، بلکه می‌تواند در همان دامنه مشخص دنبال شود. 

کدام سهم‌ها بیشترین پتانسیل رشد را در بورس و فرابورس دارند

همچنین مسیر حرکت سهم‌ها هم به تناسب سناریوهای مطرح شده متفاوت است؛ بدین ترتیب موتورهای رشد سهم های دلاری و صادرات محور به تاثیر از کاهش قیمت دلار، خاموش شده است. البته بیشترین روند صعودی در تداوم صعودی شدن شاخل کل بورس برای سهم های ریالی خواهد بود، چرا گه به دلیل جذابیت‌های قیمت فعلی سهام احتمال روند روبه رشد این سهم‌ها ممکن خواهد بود. در کنار سهم‌های ریالی که همسو با تورم می‌تواند شرایط صعودی را تجربه کند، سهم‌های کامودیتی محور هم می‌تواند از کامودیتی شاهد تحرکاتی هم باشد. هر چند با مسیر روبه جلوی قیمت نفت در بازارهای جهانی، باید منتظر بود که سهم‌های پالایشی هم با تکانه های مثبت روبه رو شوند.

با این وصف تحلیل هایی که ارایه میشود نشان می‌دهد رفتار بورس بازان به دلیل دورنمایی که از آینده بازار ساطع می‌شود، ناپایدار و هر لحظه ممکن است دوباره شرایط متفاوتی را تجربه کند.

  • سناریت
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید