بورس در هفته‌ای که گذشت/ تداوم نوسان منفی بازار و کاهش فشار فروش حقیقی‌ها

کدخبر: ۴۷۷۲۱۳
اقتصادنیوز: خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها از تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ادامه دارد اما از فشار فروش این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌گران کاسته شده و کمترین فروش هفتگی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها از ابتدای دی‌‌‌‌‌‌‌ماه رقم خورد.
بورس در هفته‌ای که گذشت/ تداوم نوسان منفی بازار و کاهش فشار فروش حقیقی‌ها

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای‌اقتصاد، نوسان منفی بازار سهام در آخرین هفته بهمن نیز ادامه یافت. شاخص‌کل بورس تهران در حالی‌که در سومین هفته بهمن‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ماه مجددا ابرکانال ۳/ ۱‌میلیون واحد را از دست داده بود با اما و اگرهای بسیار به تماشای معاملات بورس‌‌‌‌‌‌‌بازان در آخرین هفته بهمن‌ماه نشست، با این‌حال پایان یازدهمین‌ماه سال ‌نیز نتوانست اقبال سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران به سمت بازار سهام را آنچنان که باید جلب کند. در هفته منتهی به ۲۷ بهمن، فعالان بازار یک روز کمتر پای تابلوهای معاملاتی نشستند و دماسنج اصلی تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌ای پس از فراز و فرود چندباره نهایتا تنها ۱۴/ ۰ افت را تجربه کرد و حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها نیز ترجیح دادند بخشی از سهام خود را فروخته اما فعلا خریدی انجام ندهند. به این ترتیب همان‌طور که کارشناسان بورسی نیز پیش‌‌‌‌‌‌‌بینی کرده بودند، خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها از تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ادامه یافت. برآوردها از خروج ۸/ ۷۲۸میلیارد ‌تومانی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خرد در این هفته حکایت می‌کند. این بیست و پنجمین هفته متوالی است که سهامداران خرد راهی صفوف فروش می‌شوند، با این‌حال از فشار فروش این دسته از معامله‌‌‌‌‌‌‌گران کاسته شد و کمترین فروش هفتگی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها از ابتدای دی‌‌‌‌‌‌‌ماه رقم خورد. به‌نظر می‌رسد صبر و انتظار برای تعیین‌تکلیف برخی ابهامات جایگزین هراس شده است.

یک هفته با بازیگران بورسی

حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها در تمامی روزهای کاری هفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت بر فروش بیشتر پافشاری کردند. بر همین اساس همان‌طور که اشاره شد در مجموع دادوستدهای هفته منتهی به ۲۷ بهمن‌‌‌‌‌‌‌ماه سهامی به ارزش ۷۲۸‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون ‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌‌‌‌‌‌‌جا شد. در این میان با وجود خالص خرید مثبت حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها در ۸ صنعت، ۳۰ گروه با خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خرد مواجه شدند. در این‌خصوص می‌توان به خالص فروش ۱۶۵‌میلیارد و ۶۲۸‌میلیون‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها در گروه فلزات اساسی و ۱۲۴‌میلیارد و ۳۸۴‌میلیون ‌تومان در گروه فرآورده‌های نفتی اشاره کرد. صنایعی همچون بانک، محصولات شیمیایی، کانه‌‌‌‌‌‌‌های فلزی و خودرویی‌‌‌‌‌‌‌ها از دیگر گروه‌‌‌‌‌‌‌های بودند که با خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خرد مواجه شدند. سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری، زراعت و وسایل ارتباطی اما در مجموع با خالص خرید ۶۳‌میلیارد و ۸۴۰‌میلیون ‌تومانی حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها رتبه‌‌‌‌‌‌‌های نخست لیست ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خرد را از آن خود کردند.

رنج بورس از فقر منابع

بورس تهران در هفته‌‌‌‌‌‌‌های اخیر از فقر شدید منابع رنج می‌برد. در به‌وجود آمدن این شرایط ناخوشایند به‌نظر چند‌‌‌‌‌‌‌ عامل اثرگذارند. ردپای دخالت‌‌‌‌‌‌‌ برخی مسوولان در اعمال قوانین مزاحمی همچون محدودیت‌های دامنه‌نوسان و کنترل دستوری قیمت‌ها به بهانه متعادل ساختن بازار به وضوح دیده می‌شود و به رکودی فرسایشی در ۱۸‌ماه اخیر منجر شده است. همین رویه فرسایشی سبب افزایش ریسک سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری در بازار سهام شده است. چنین فضایی همزمان با برخی وعده‌‌‌‌‌‌‌ها برای حمایت‌های مصنوعی از شاخص‌‌‌‌‌‌‌سازها، رخت بربستن اعتماد مردم از این بازار و خروج سریالی سرمایه حقیقی را به نمایشی تکراری تبدیل کرده که مشخص نیست چه پایانی در انتظار آن است. از سوی دیگر عدم‌‌‌‌‌‌‌اطمینان در پیشروی فضای مثبت مذاکره‌کنندگان هسته‌ای، فعالان بیشتری را به لاک دفاعی فرو برده است. وادی دشواری که ریسک‌‌‌‌‌‌‌پذیری سرمایه‌گذاران را به حداقل ممکن می‌رساند. برهمین اساس بازار سرمایه که می‌توانست به‌عنوان بازاری جذاب، مأمن سرمایه‌گذاران باشد، در رکودی عمیق فرورفته است. آنگونه که آمارها نشان می‌دهد میانگین ارزش دادوستدهای روزانه بورسی در هفته‌‌‌‌‌‌‌ای که گذشت به ۱۵۸۶‌میلیارد ‌تومان رسید‌که کاهشی ۲۳‌درصدی نسبت به هفته سوم بهمن‌‌‌‌‌‌‌ماه و سقوط ۹۴‌درصدی در قیاس با روزهای پررونق سال‌۹۹ را نشان می‌دهد.

 

شنبه: بورس تهران نخستین روز معاملاتی هفته را خنثی آغاز کرد. روند متعادل شاخص‌کل در روز شنبه گرچه با تغییر صفر ‌‌‌‌‌‌‌درصدی همراه بود اما کارشناسان این روند را اتفاقی مثبت ارزیابی کردند و احتمال می‌دادند بازار در روزهای بعد بتواند به سمت جلو حرکت کند. این در حالی است که بازارسهام تحت‌تاثیر تحولاتی جدید از جمله افزایش نرخ تورم در اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌های جهانی به‌‌‌‌‌‌‌خصوص آمریکا و تشدید تنش‌‌‌‌‌‌‌ها میان روسیه با غرب بر سرهجوم احتمالی به خاک اوکراین و اثر آن بر افزایش نرخ کامودیتی‌ها، توانست خوش‌بینی‌های اندکی را نسبت به کاهش خروج سرمایه حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها شاهد باشد. در این روز دماسنج اصلی بورس تنها ۵۳‌واحد افت داشت اما شاخص هموزن توانست ۰۲/ ۰‌درصد به ارتفاع خود بیفزاید.

داد و ستدهای روزشنبه در حالی پایان یافت که خالص تغییر مالکیت در مسیر حقیقی به حقوقی ۲۱۰‌‌‌‌‌‌‌میلیارد ‌‌‌‌‌‌‌تومان بود. در این روز حقیقی‌ها زیرمجموعه‌‌‌‌‌‌‌های بانکی را در صدر لیست فروش خود قرار دادند و خالص فروش ۵/ ۶۳ میلیارد‌ تومانی را در این گروه رقم زدند و در ادامه مالکیت بخشی از سهام خود در گروه‌‌‌‌‌‌‌های کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌محور همچون فلزات و پتروپالایشی‌‌‌‌‌‌‌ها را واگذار کردند.

یکشنبه: شاخص‌کل بورس تهران در روز یکشنبه با ۶۳/ ۰‌درصد کاهش، در ارتفاع یک‌‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۲۷۶‌هزار واحدی قرار گرفت. روند خنثی معاملات شنبه تنها یک روز دوام آورد و حتی به روز بعد هم نرسید. با توجه به شرایط هفته سوم بهمن‌ماه که از نزدیک‌شدن به حصول توافق هسته‌ای همراه با صعود بهای کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌ها حکایت می‌کرد، انتظار می‌رفت بورس تهران با تحرک نسبی تقاضا همراه شود اما این اتفاق رخ نداد. معامله‌گران دومین روزهفته را درحالی پشت سرگذاشتند که بحث‌ها بر سر ارزش سرخابی‌ها و اختلاف قیمت دو تیم پرطرفدار پایتخت بالا گرفته بود. به هر حال در روزی که نماگراصلی بازار سهام با افت ۶۳/ ۰درصدی مواجه شد، ۵۹‌درصد سهام در سطوح منفی معامله شدند. در روز یکشنبه سبقت فروشنده‌ها از خریداران سبب تشکیل صف فروشی به ارزش ۶۷میلیارد ‌تومان در برابر صف خرید ۳۹میلیارد ‌تومان شد.  

دوشنبه: در سومین روز معاملاتی هفته گذشته اندکی از فضای کم‌‌‌‌‌‌‌جان تقاضا در بورس کاسته شد تا شاهد حرکت رو به جلو اما ناچیز شاخص‌‌‌‌‌‌‌های بورس و فرابورس باشیم. شاخص‌کل بورس تهران ۲۵ بهمن‌‌‌‌‌‌‌ماه با بیش از۷هزار واحد افزایش معادل ۵۷/ ۰‌درصد به یک ‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۲۸۳‌هزار واحد رسید. همچنین شاخص هم‌‌‌‌‌‌‌وزن نیز با ۲۱/ ۰‌درصد افزایش ارتفاع داد و به ۳۲۵‌هزار و ۵۰۵ واحد رسید. در روزی که بورس بر مدار صعودی قرار گرفت، سهامی به ارزش ۱۴۴میلیارد و ۱۰۰میلیون ‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌‌‌‌‌‌‌جا شد و در مقابل ورود سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ به ۸ صنعت، ۲۸ گروه با خالص فروش مثبت این دسته از بورس‌‌‌‌‌‌‌بازان همراه شدند. در صدر لیست خروج حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها نیز نام شرکت‌هایی از صنایع فرآورده‌های نفتی، محصولات شیمیایی، بانک‌ها، فلزات اساسی و زراعت به‌چشم می‌خورد.

چهارشنبه: بازیگران بورسی بعد از یک روز استراحت، وارد آخرین روز معاملاتی هفته شدند اما چهارشنبه روز چندان مطلوبی برای سهامداران نبود. آخرین روز از هفته چهارم بهمن، شاخص در یک روند پر افت و خیز قرار گرفت اما فشار فروشندگان در نهایت بر خریداران غلبه کرد و نتوانست در مسیر صعودی قرار بگیرد، به‌طوری که در نهایت با ۰۷/ ۰‌درصد کاهش نسبت به معاملات دوشنبه در ارتفاع یک‌‌‌‌‌‌‌میلیون و ۲۸۲‌هزار واحد قرارگرفت و یک روز کم‌‌‌‌‌‌‌نوسان دیگر را به نمایش گذاشت، ضمن آنکه ارزش معاملات خرد سهام با افتی محسوس به سطوح کمتر از ۱۴۰۰میلیارد ‌تومان نزول کرد که از ۱۸اردیبهشت ‌‌‌‌‌‌‌ماه سابقه نداشت.

در این روز از ۳۴۲ نماد معامله‌شده بورسی، قیمت پایانی ۱۱۴سهم (۳۳ درصد) مثبت بود و در مقابل ۲۰۷ سهم (۶۱ درصد) در سطوح منفی دادوستد شدند. در این بازار ۲۹ نماد (۸ درصد) صف خریدی به ارزش ۴۸‌میلیارد ‌تومان تشکیل دادند اما در مقابل شاهد شکل‌‌‌‌‌‌‌گیری صف‌فروش در ۱۵‌نماد بورسی (۴ درصد) به ارزش ۶۴ میلیارد‌تومان بودیم.

معاملات چهارشنبه در حالی پایان یافت که خالص تغییر مالکیت در مسیر حقیقی به حقوقی ۳/ ۲۱۵‌میلیارد ‌‌‌‌‌‌‌تومان بود و در مقابل خالص خرید مثبت حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها در ۶ گروه زراعت، دارو، وسایل ارتباطی، محصولات فلزی، محصولات کاغذی و فنی و مهندسی، ۳۱صنعت با خروج سرمایه‌‌‌‌‌‌‌های خرد مواجه شدند. در صدر این لیست خروج گروه فلزات اساسی با جابه‌‌‌‌‌‌‌جایی سهامی به ارزش ۵۵‌میلیارد و ۳۰۳‌میلیون ‌تومان در مسیر حقیقی به حقوقی قرار داشت و در ادامه نوبت به پتروپالایشی‌‌‌‌‌‌‌ها با خالص فروش ۶۵‌میلیارد ‌تومان حقیقی‌‌‌‌‌‌‌ها (در مجموع دو گروه پتروشیمی و پالایشگاهی) رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید