گروه‌‌های سبز و قرمز بازار سهام؛

پالایشی‌ها؛ مانع رشد شاخص بورس /افت قیمت 58 درصد بازار

کدخبر: ۴۷۷۳۲۸
اقتصادنیوز: در اولین روز کاری هفته تمامی نمادهای پالایشی بازار قرمزپوش شدند و بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل بورس تهران داشتند.
پالایشی‌ها؛ مانع رشد شاخص بورس /افت قیمت 58 درصد بازار

به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز شنبه، 30 بهمن 1400، شاخص کل بورس تهران با کاهش 279 واحدی نسبت به روز چهارشنبه به رقم یک میلیون و 282 هزار و 131 واحد رسید. 

شاخص هم وزن بورس نیز با افت 199 واحدی در سطح 325 هزار و 83 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 11 واحد پائین آمد و در سطح 17 هزار و 515 واحد قرار گرفت. 

در پایان معاملات ‌روز شنبه، 187 نماد رشد قیمت داشتند که 130 نماد بورسی و 57 نماد فرابورسی بودند. همچنین 291 نماد کاهش قیمت داشتند که 203 نماد بورسی و 88 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 37 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 58 درصد بازار افت قیمت داشتند. 

گروه‌‌های سبز و قرمز بورس

امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «بانک‌ها و مؤسسات اعتباری» افزایش یافت و این دو گروه ریالی بازار سهام سبزترین گروه‌‌ها بودند. 

در سوی دیگر بازار تمامی نمادهای گروه‌ «فراورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای» کاهش قیمت داشتند و نمادهای پالایشی قرمزترین گروه بازار لقب گرفتند.

نمادهای مؤثر بر شاخص‌های بازار سهام

امروز نمادهای پالایشی بیشترین نقش را در افت شاخص کل بازی کردند. «شبندر»، «شپنا» و «شتران» بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص کل داشتند و «وبملت»، «خودرو» و «وتجارت» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در فرابورس نیز نمادهای «تجلی»، «فزر» و «وملل» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «بپاس»، «اتکای» و «سمگا» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند.  

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و فملی و وبملت در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فزر، تجلی و توسن پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افزایش ارزش معاملات خرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 5 هزار و 213 میلیارد تومان افزایش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 724 میلیارد تومان بود که 14 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

ارزش معاملات خرد سهام نیز رشد کرد و با افزایش 17 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 3 هزار و 11 میلیارد تومان رسید که 58 درصد از کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید