کاهش ارزش معاملات خرد سهام؛

سبزپوشی 2 گروه بزرگ بورس در روز ریزشی بازار سهام

کدخبر: ۴۶۸۰۶۳
اقتصادنیوز: در سومین روز کاری هفته شاخص بورس باز هم نزول کرد. ارزش معاملات خرد سهام نیز کاهش 5 درصدی داشت.
سبزپوشی 2 گروه بزرگ بورس در روز ریزشی بازار سهام
به گزارش اقتصادنیوز، در معاملات روز دوشنبه، 20 دی 1400، شاخص کل بورس پایتخت برای سومین روز متوالی نزول کرد و با کاهش 4 هزار و 180 واحدی نسبت به روز گذشته به رقم یک میلیون و 332 هزار و 640 واحد رسید.  

شاخص هم وزن نیز با کاهش هزار و 99 واحدی در سطح 352 هزار و 103 واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) 99 واحد پائین آمد و در سطح 18 هزار و 18 واحد قرار گرفت. 

گروه‌های سبز بورس

در روز نزول شاخص‌ها دو گروه بزرگ بازار سبزپوش شدند. امروز قیمت سهام اغلب نمادهای گروه‌های «بانک‌ها مؤسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» افزایش یافت. 

خودرو، خگستر، خساپا، خزامیا، ختوقا، خمحور، خبهمن، خپارس (از گروه خودرویی) و وبملت، وبصادر، وتجارت، وپارس، ونوین، وملل و خاور (از گروه بانکی) از جمله نمادهای بزرگ سبزپوش بورس بودند.

امروز نمادهای «پارس»، «فملی» و «فارس» بیشترین تأثیر را در افت شاخص کل داشتند و «خودرو»، «وبملت» و «وبصادر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در فرابورس نیز نمادهای «زاگرس»، «آریا» و «غصینو» بیشترین تأثیر کاهنده را بر شاخص کل فرابورس داشتند و «فرابورس»، «توسن» و «شصدف» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص داشتند. 

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس خودرو صدرنشین است و خساپا و شپنا در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز نمادهای فرابورس، توسن و سمگا پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.

افت ارزش معاملات خُرد

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 145 هزار و 237 میلیارد تومان کاهش یافت. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 141 هزار و 126 میلیارد تومان بود که 97 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را تشکیل می‌دهد.

اما ارزش معاملات خرد سهام افت کرد و با کاهش 5 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 2 هزار و 845 میلیارد تومان رسید که 2 درصد کل معاملات بازار ثانویه را تشکیل می‌دهد. 

افت قیمت اکثریت نمادها

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 145 نماد رشد قیمت داشتند که 112 نماد بورسی و 33 نماد فرابورسی بودند. همچنین 330 نماد کاهش قیمت داشتند که 228 نماد بورسی و 102 نماد فرابورسی بودند. به عبارت دیگر، 29 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 66 درصد بازار افت قیمت داشتند.

بورس

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید