عملکرد صنایع بورسی در دی ماه 140

رشد شاخص تولید معدنی ها در بورس +نمودار

کدخبر: ۴۸۱۸۶۹
گزارش منتشر شده نشان دهنده آن است که طی دی ماه 1۴00 نسبت به مدت مشابه سال قبل، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی پنج رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید و 10 رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید را تجربه کرده اند.
رشد شاخص تولید معدنی ها در بورس +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اکوایران، صنایع بورسی که بیشترین شاخص تولید، فروش و قیمت را در دی ماه سال 1400 داشته اند معرفی شدند. 

براساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس در دی ماه 1400 ،شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورسی باکاهش 3/1 درصدی و شاخص تولید شرکت های معدنی بورسی با افزایش 6/9 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شدند در مقابل، شاخص فروش آن 5/27 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش داشته است. به عبارتی از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی پنج رشته فعالیت رشد منفی و 10 رشته فعالیت رشد مثبت را تجربه کرده اند. در این ماه بیشترین سهم در کاهش شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورسی متعلق به رشته فعالیتهای «شیمیایی (بجز دارو)»، «غذایی و آشامیدنی بجز «قند و شکر»، «سایر کانیهای غیرفلزی»، «چوب و کاغذ» و «ماشین آلات و تجهیزات» بوده است.

رشته های بورسی با بیشترین کاهش شاخص تولید

گزارش منتشر شده نشان دهنده آن است که طی  دی ماه 1۴00 نسبت به مدت مشابه سال قبل، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی پنج رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید و 10 رشته فعالیت افزایش در شاخص تولید را تجربه کرده اند.  براساس این گزارش در این ماه بیشترین سهم در کاهش شاخص تولید شرکت های صنعتی بورسی متعلق به رشته فعالیتهای «شیمیایی (بجز دارو)»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «سایر کانی های غیرفلزی»، «چوب و کاغذ» و «ماشین آلات و تجهیزات» بوده است.

همچنین طی دی ماه 1400 ،شاخص فروش شرکت های صنعتی بورسی با کاهش 5/1 درصدی و شاخص فروش شرکتهای معدنی بورسی با کاهش 5/27 درصدی نسبت به ماه مشابه سال قبل مواجه شدند. به عبارتی از بین 15 رشته فعالیت صنعتی بورسی هشت رشته فعالیت رشد منفی و هفت رشته فعالیت رشد مثبت را تجربه کرده اند.

جدول 1

کاهش شاخص فروش

در این ماه بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش نیز متعلق به رشته فعالیت های «شیمیایی (بجز دارو)»، «ماشین آلات و تجهیزات»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «سایر کانی های غیرفلزی» »فلزات پایه»، «چوب و کاغذ»، «منسوجات» و «کک و پالایش»در شاخص تولید را تجربه کرده اند.

در دی ماه 1400 نرخ رشد ماهیانه قیمت فعالیت های صنعتی بورسی 9/1 درصد افزایش یافت، بطوریکه رشد نقطه به نقطه آن به 63 درصد رسید. همچنین  میانگین سالیانه 106 درصد افزایش یافت.

شاخص تولید، فروش و قیمت صنایع بورسی با استفاده از داده های ماهیانه شرکت های صنعتی بورسی پذیرفته شده در بورس می شود. در تهیه این شاخص ها از اطلاعات ماهیانه 300 شرکت بورسی استفاده می شود و علاوه بر اندازه گیری تغییرات میزان تولید، فروش و قیمت در بخش صنعت، در محاسبات ملی نیز نقش مهمی ایفا می کند و برآوردی از تغییرات ماهیانه ارزش افزوده ایجاد شده در صنایع مختلف و به دنبال آن در کل اقتصاد را منعکس می کنند.

جدول 2

وضعیت فروش رشته فعالیت های صنعتی

از سوی دیگر همچنین در این ماه، از بین 15 رشته فعالیت صنعتی  بورسی 7 رشته فعالیت افزایش در شاخص فروش و 8 رشته فعالیت کاهش در شاخص فروش را تجربه کرده اند. رشته فعالیت های «ماشین آلات و تجهیزات»، «شیمیایی (بجز دارو)»، «منسوجات»، «چوب و کاغذ»، «سایر کانیهای غیرفلزی»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «فلزات پایه» و «کک و پالایش» کاهش در شاخص فروش داشته اند.

از سوی دیگر در این ماه رشته فعالیتهای «تجهیزات برقی»، «خودرو و قطعات»، «دارو»، «کاشی و سرامیک»، «سیمان»، «محصولات فلزی بجز ماشین آلات و تجهیزات» و »لاستیک و پلاستیک» همزمان افزایش در شاخصهای تولید و فروش را تجربه کرده اند.

طی دی ماه 1400 ،رشته فعالیت های «شیمیایی (بجز دارو)»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «سایر کانیهای غیرفلزی»، «چوب و کاغذ» و »ماشین آلات و تجهیزات» به ترتیب بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید شرکتهای صنعتی بورسی داشته اند.

همچنین در این ماه بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش نیز متعلق به رشته فعالیت های «شیمیایی (بجز دارو)»، «ماشین آلات و تجهیزات»، «غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر»، «سایر کانیهای غیرفلزی»، «فلزات پایه»، «چوب و کاغذ»، «منسوجات» و «کک و پالایش» بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید