تحلیل بازار سهام در هفته دوم فروردین 1401

آشتی حقیقی ها با بورس /موتور شاخص روشن شد؟

کدخبر: ۴۸۵۶۹۰
اقتصادنیوز: معامله گران حقیقی در هفته نخست کاری سال فعال ظاهر شدند؛ به طوریکه حقیقی ها در طول هفته بیشتر خریدار بودند تا فروشنده.
آشتی حقیقی ها با بورس /موتور شاخص روشن شد؟

به گزارش اقتصادنیوز ، شاخص ها در بورس و فرابورس در طول هفته مسیر روبه رشدی را دنبال کردند؛ بدین ترتیب شاخص کل (بورس) با بازدهی مثبت 2.9 درصد و شاخص کل (هم وزن) نیز با بازدهی 4.6 درصد روبه رو شد.

بررسی روند شاخص ها نشان میدهد که مسیر شاخص ها تنها در روز سه شنبه (آنهم تنها شاخص کل بورس) با چالش مواجه شد و در طول هفته مسیر حرکت شاخص روبه جلو بود. شاخص که در روز ابتدایی هفته در همان کانال 1.3 میلیون واحد به کار خود پایان داد در روز دوم کانال 1.4 میلیون واحد را پس از مدت ها پس گرفت. موقعیت شاخص کل بورس در طول هفته در کانال 1.4 میلیون واحد تثبیت شد.

سهم 70 درصدی ارزش معاملات خُرد در بورس و فرابورس

بررسی ها نشان میدهد که سهم های بزرگ نسبت به سهم های کوچک از بازدهی مثبت کمتری بهره بردند و این در حالی بود که کوچکترهای بازار در طول هفته بدون توقف و با استمرار بازدهی مثبت را تجربه کردند.

بررسی ارزش معاملات در بازار سهام نشان داد که میانگین کل ارزش معاملات 5.8 همت بود و سهم ارزش معاملات خُرد نیز بیش از 4.5 همت بود. نسبت میان این دو عدد گویای سهم بالای 70 درصد معاملات خُرد از کل معاملات بازار سهام است.

البته عملکرد بازار سهام در بخش حقیقی ها نشان میدهد که معامله گران حقیقی ها در طول هفته همواره خریدار بوده اند تا فروشنده. بررسی سرانه معامله حقیقی ها نشان از شکاف پایدار سرانه خرید با سرانه فروش حقیقی ها دارد.

حقیقی ها در بورس و فرابورس فعال شدند

البته حقیقی ها در تصمیم گیری خود برای ورود پولهایشان به بازار سهام یا خروج از آن رفتار متفاوتی داشتند. حقیقی ها در روزهای ابتدا (شنبه) و آخر (چهارشنبه) هفته به طور قاطع هم برای بازار سهام و هم برای صندوق های با درآمد ثابت ورودی پول داشتند.

آنان البته در روزهای یکشنبه و سه شنبه برعکس روزهای ابتدا و آخر هفته در بازار سهام و صندوق ها خروجی پول داشتند. در روز دوشنبه تراز پول حقیقی ها اما متفاوت بود؛ به طوریکه حقیقی ها پولهایشان را وارد بازار سهام و از صندوق های با درآمد ثابت خارج کردند.

بررسی ارزش صف های خرید و فروش هم نشان میدهد که صف های خرید در طول هفته نسبت به صف های فروش برتری واضح داشت. آمار روز دوشنبه که با ورودی پول حقیقی ها به بازار سهام همراه شد، نشان داد بازار تنها شاهد یک نماد دارای صف فروش و در مقابل  135 نماد دارای صف خرید بود.

  • 1
  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید