تحلیل بازار سهام در هفته سوم فروردین 1401

توان و موقعیت حقیقی ها در بورس / سبقت خریداران از فروشندگان بورس

کدخبر: ۴۸۶۹۹۳
اقتصادنیوز: تحلیل بازار سهام در هفته جاری نشان میداد که حقیقی ها در معاملات توانمند ظاهر شدند.
توان و موقعیت حقیقی ها در بورس /  سبقت خریداران از فروشندگان بورس

به گزارش اقتصادنیوز ، معاملات بازار سهام در دومین هفته کاری سال (هفته سوم فروردین) با بازدهی شاخص ها در بورس و فرابورس روبه رو بود. شاخص کل بورس در یک هفته گذشته با بازدهی مثبت 2.2 درصد و شاخص کل هم وزن (بورس) نیز با بازدهی مثبت 3.11 درصد روبه رو شد. وضعیت مزبور نشان داد همچنان حرکت روبه جلوی سهم های کوچک تر نسبت به سهم های بزرگ (شاخص سازها) با توان بیشتری همراه است. شاخص کل فرابورس هم در پایان هفته جاری نسبت به هفته قبل با بازدهی مثبت 2.79 درصد مواجه شد.

شاخص ها البته در پایان هفته ساز ناموزونی داشتند؛ به طوریکه اگرچه حرکت روبه جلوی شاخص کل هم وزن (بورس) و شاخص کل فرابورس از ابتدا تا پایان هفته در مسیر صعودی قرار داشت، اما شاخص کل بورس در پایان هفته (چهارشنبه 17 فروردین) از صعود بازماند و قرمز رنگ شد.

رشد پلکانی تقویت توان حقیقی ها در بورس و فرابورس

بررسی ارزش کل معاملات و معاملات خُرد بازار سهام در هفته جاری هم نشان میدهد که شرایط نوسانی بوده اما ارزش معاملات خُرد در بازار سهام نسبت به هفته قبل با توان بیشتری از سوی حقیقی ها دنبال میشده است. آنچه کارشناسان و فعالان بازار سرمایه را نسبت به نشانه های رونق بازار سهام خوشنود کرده، رشد تدریجی و پلکانی تقویت توان حقیقی ها در معاملات بوده است.

سرانه معامله حقیقی ها هم نشان میدهد که حقیقی ها در معاملات در موقعیت خرید از برتری نسبی بهره بردند و بیشتر حقیقی ها در معاملات خریدار بودند.

برتری آشکار خریداران نسبت به فروشندگان در بورس و فرابورس

از سوی دیگر تراز پول حقیقی ها همسو با خوش بینی های معامله گران نبود. به طوریکه در طول هفته حقیقی ها به جز روزهای ابتدا و انتها، خروج پول از بازار سهام و صندوق ها را در دستورکار قرار دادند.

بررسی ارزش نمادهای دارای صف خرید و فروش هم نشان از برتری نسبتا واضح و آشکار خریداران به فروشندگان داشت. با این وصف هر چه به پایان هفته نزدیک میشدیم از توان صف های خرید کاسته میشود. این در حالی بود که توان صف های فروش چندان تغییر قابل توجهی نداشت. 

  • 1
  • 2
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید