کاهش خروج نقدینگی حقیقی از بورس

دلار اهرم صعود بورس می‌شود؟ /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۴۹۸۶۲۲
بورس تهران دیروز مثبت بود، اما شاخص ها رشد قابل توجهی نداشتند و برای مثبت شدن روند بازار، امیدواری خاصی ایجاد نشد.
دلار اهرم صعود بورس می‌شود؟ /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز، مثبت شدن نمادهای خودرویی در معاملات روز دوشنبه، گرچه بورس را از آن حالت ترس و واهمه ای که ایجاد شده بود نجات داد، اما امیدواری ها برای رشد بازار را زیاد نکرد.

حرکت منفی به مثبت در نمادهای خودرویی طی آخرین دقایق معاملات روز یکشنبه، روزنه امیدی بود برای فعالان بورس که ممکن است دوباره بازار به سمت بالا برگردد. اما این اتفاق در روز دوشنبه رخ نداد و خودرویی ها که معاملاتشان مثبت آغاز شده بود، دوباره به سمت قیمت های منفی نزول کردند. 

البته فشار فروش در این گروه خیلی زیاد نبود اما به حدی بود که جلوی رشد قیمت ها را بگیرد. بنابراین و از آنجا که گروه خودرویی فعلا لیدر بازار است و کل بازار به دنبال آن حرکت می کند، بازار هم دیروز تقریبا درجا زد تا تکلیف وضعیت بورس به معاملات امروز کشیده شود.

نگاه بازار به قیمت دلار

برای امروز، گرچه پیش بینی می شود نمادهای خودرویی یا منفی بازگشایی شوند یا اگر هم مثبت هستند، با درصدهای بسیار پایین معامله شوند، اما یک اتفاق دیگر نیز رخ داده که می تواند منجر به رشد بورس شود.

دیروز نرخ دلار در بازار بالا رفت. پیش بینی یک تورم سنگین در پی افزایش نرخ دلار، مسئله ای است که می تواند منجر به رشد سودآوری شرکت ها و در نتیجه افزایش قیمت سهام آن ها شود.

به عبارتی می توان گفت اگر شاخص بورس پس از برخورد با مقاومت 1.6 میلیون واحدی دچار ریزش سنگینی نشده، به دلیل همین افزایش نرخ های مکرر دلار بوده است.

با این حال فعلا برای اینکه گفته شود بورس یک رالی صعودی جدی به دلیل رشد قیمت دلار در پیش دارد، زود است و باید منتظر ظهور نشانه های بیشتری از آغاز یک روند صعودی جدید ماند.

شدت عرضه ها کم شد

دیروز از شدت خروج نقدینگی حقیقی ها از بازار کاسته شد و عدد خروج پول خرد، از 646 میلیارد تومان در روز یکشنبه به 296 میلیارد تومان در روز دوشنبه رسید.

ضمن اینکه شاخص قدرت خریداران حقیقی هم بهبود نسبی داشت و از عدد 0.81 در روز یکشنبه، به 0.96 در روز دوشنبه رسید.

ارزش و تعداد صفوف فروش هم کاهش خوبی داشت که همه این ها نشان از کم شدن شدت عرضه ها در بازار دارد.

با این حال برای معاملات امروز پیش بینی می شود که در آغاز معاملات، فشار عرضه کمی بیشتر از شدت تقاضا باشد و در ادامه، معامله گران نیم نگاهی به نرخ دلار داشته باشند و در نیمه دوم بازار شاهد معاملاتی روان تر باشیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید