رویت چند عامل منفی در بازار سهام؛

وضعیت قرمز در بورس/پیش بینی بازار سهام 4 مهر

کدخبر: ۵۲۳۷۵۴
اقتصادنیوز: روز شنبه بورس تهران با یک افت سنگین، سرمایه گذاران را غافلگیر کرد. برای امروز بعید است افتی به سنگینی افت روز شنبه ثبت شود، اما انتظار رشد هم نباید داشت.
وضعیت قرمز در بورس/پیش بینی بازار سهام 4 مهر

به گزارش اقتصادنیوز ، امروز بورس تهران در شرایطی بازگشایی می شود که در روز شنبه فشار فروش سنگینی در بازار ایجاد شد. وضعیت بورس در روز شنبه برای بسیاری از فعالان بازار، غافلگیرکننده بود چراکه بازار به یک حمایت مهم رسیده بود و این انتظار وجود داشت که یک واکنش حتی موقت به این محدوده حمایتی داشته باشد.

اما بورس نه تنها به محدوده حمایتی واکنش نشان نداد، بلکه با قدرت به سمت پایین رفت تا زنگ خطر برای سرمایه گذاران به صدا دربیاید. از آنجا که محدوده حمایتی یک میلیون و 350 الی 360 هزار واحدی یک محدوده مهم به شمار می رود، شکسته شدن آن زنگ خطر برای سرمایه گذاران است.

البته فعلا نمی توان با اطمینان از شکسته شدن محدوده حمایتی صحبت کرد و چند روز برای تثبیت شاخص زیر این عدد زمان لازم است. اما در هر صورت شکسته شدن قطعی این محدوده حمایتی، نشان از یک رکود طولانی مدت دیگر در بازار سهام دارد.

رویت چند عامل منفی

جدا از اینکه شاخص اخیرا توانسته به یک محدوده حمایتی نفوذ کند، چند رویداد بسیار مهم در معاملات روز شنبه مشاهده شد که نشان دهنده وضعیت قرمز در بورس است.

اوج گرفتن خروج پول حقیقی ها از بورس، یکی از این موارد است. روز شنبه بیش از 600 میلیارد تومان پول حقیقی ها از بازار خارج شد که این رقم در سه ماه گذشته بی سابقه بوده است.

از طرفی قدرت خریداران حقیقی در بازار بسیار کم شده است. روز شنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی به عدد 0.66 رسید که این رقم بسیار کوچک و نشان دهنده ضعف خریداران در مقابل فروشندگان است. از ابتدای سال 1401 تا به حال تنها در یک روز شاخص قدرت خریداران حقیقی کمتر از این عدد بوده است.

بازگشایی قرمز شاخص ها

ارزش معاملات خرد هم که همچنان زیر 3000 میلیارد تومان است. بدتر از همه اینکه در دقایق پایانی معاملات روز شنبه بیش از 600 نماد منفی بودند و کمتر از 60 نماد در محدوده مثبت معامله می شدند.

پس طبیعی است که بخشی از فشار فروش روز شنبه به معاملات امروز کشیده شده و شاخص ها با افت بازگشایی شوند. اما جدا از تمام این موارد، مثبت شدن چند روزه بورس خیلی هم دور نیست و شاخص چه در جهت واکنش به محدوده حمایتی و چه در جهت پولبک به حمایت شکسته شده، باید چند روز مثبت شود که البته با توجه به فشار فروش موجود در بازار، برای رسیدن به آن روزهای مثبت باید چند روز صبر کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید