کاهش ارزش معاملات نگران کننده شد

بورس در خواب عمیق /پیش‌بینی بازار سهام 16 مهر 1401

کدخبر: ۵۲۵۴۵۰
اقتصادنیوز: بورس به خوابی عمیق رفته است. ارزش معاملات خرد روز به روز کمتر می شود که این موضوع نشان از رکود معاملات بازار سهام دارد.
بورس در خواب عمیق /پیش‌بینی بازار سهام 16 مهر 1401

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار سهام همچنان در وضعیتی بد به سر می برد و این بد بودن وضعیت، عامل فرار سرمایه گذاران از بورس شده است. دو سال است که قیمت تمام کالاها افزایش یافته و رشد کرده اند اما قیمت سهام روز به روز کمتر شده و در حال حاضر تعداد بسیار کمی از نمادها نسبت به مرداد 1399 قیمت بالاتری دارند.

بسیاری از نمادها هم هستند که طی این مدت افت های سنگین بیش از 50 درصدی داشته اند و هنوز خریداران دو سال قبل را در زیانی سنگین فرو برده اند. در چنین شرایطی سرمایه گذاران علاقه ای به حضور در بازار سهام ندارند.

بسیاری از سهامداران حقیقی بازار طی این دو سال پول خود را برداشته و از بورس فرار کرده اند. فعالیت این افراد به بازارهای موازی منتقل شده و به همین دلیل روز به روز ارزش معاملات خرد بورس کاهش می یابد.

ارزش معاملات روز به روز کمتر می شود

این روزها در شرایطی سپری می شود که ارزش معاملات خرد بورس با شیبی ملایم در حال کم شدن است. سه شنبه هفته گذشته (آخرین روز معاملاتی) هم یک افت دیگر در ارزش معاملات خرد به ثبت رسید تا مهر تاییدی بر رکود حاکم بر بورس باشد.

سه شنبه گذشته ارزش معاملات خرد بورس حدود 1600 میلیارد تومان ثبت شد که یکی از کمترین رقم ها طی سال های 1399، 1400 و 1401 است.

البته عددهای کوچک تر از این هم برای ارزش معاملات خرد ثبت شده بود اما این اتفاق زمانی رخ داد که در روزهای پایانی تیرماه، ده ها نماد بزرگ و پرتراکنش بازار جهت برگزاری مجمع متوقف بودند و به همین دلیل ارزش معاملات سقوط کرد. اما حالا که نمادهای متوقف بازار انگشت شمار هستند، ثبت چنین عددی در بخش ارزش معاملات خرد، نگران کننده است.

بورس تهران

فشار فروش در بازار کم شد

سه شنبه سهامداران حقیقی حدود 180 میلیارد تومان هم پول از بازار خارج کردند که این نکته هم مهر تایید دیگری بر ناامیدی آن ها نسبت به آینده بازار سهام است.

البته وضعیت تعداد نمادهای منفی بهبود یافته و سه شنبه در دقایق پایانی معاملات، حدود 300 نماد مثبت در مقابل 370 نماد منفی در بازار وجود داشت که نشان می دهد بازار کمی متعادل شده و فشار فروش شدیدی که وجود داشت از بین رفته است.

برای بازار امروز، احتمال مثبت شدن شاخص ها وجود دارد اما چنانچه رنگ سبز هم در شاخص ها مشاهده شود، به دلیل کمبود نقدینگی و پایین بودن ارزش معاملات خرد، بعید است که اتفاق ویژه ای در بازار رخ دهد و رشدی بزرگ به ثبت برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید