نگاه منفی و ناامیدانه حقیقی ها به بورس؛

افت بورس موقتا به پایان رسید؟ /پیش بینی بازار سهام

کدخبر: ۵۲۶۰۸۳
اقتصادنیوز: دیروز وضعیت بورس کمی بهتر شد. اما ارزش معاملات خرد همچنان پایین است. شاید نزدیک شدن به کف کانال 1.3 میلیون واحدی، عاملی برای بهبود وضعیت بورس در روزهای آینده شود.
افت بورس موقتا به پایان رسید؟ /پیش بینی بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز ، روز گذشته بازار سهام وضعیت نسبتا خوبی داشت. اکثر نمادها مثبت بودند که البته تقاضای پرقدرتی در بازار وجود نداشت اما فروشندگان هم ظاهرا کمی دست نگه داشته اند و قیمت های فعلی را خیلی مناسب فروش نمی دانند.

نزدیک شدن شاخص کل بورس به کف کانال 1.3 میلیون واحد می تواند عاملی برای رشد بازار سهام در روزهای آینده باشد. شاخص کل اصولا برای رفتن به یک پله پایین تر که همان کانال 1.2 میلیون واحد است، مقاومت خواهد کرد و به راحتی وارد این کانال نمی شود. مگر اینکه مجددا اتفاقاتی بنیادی رخ دهد که منجر به کاهش سود بخش زیادی از شرکت ها شود.

در بازار روز گذشته ارزش معاملات خرد حدود 1900 میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل، رشدی بیش از 15 درصدی داشت. با این حال این رشد خیلی امیدوارکننده نیست و تا زمانی که ارزش معاملات خرد کمتر از 3 هزار میلیارد تومان باشد، می توان ارزش معاملات را ناامیدکننده دانست.

عرضه و تقاضا

ارزش معاملات باید افزایش یابد

البته باید این را در نظر گرفت که درصورت بهبود شرایط و آغاز حرکت رو به بالای شاخص کل، ارزش معاملات به یکباره رشد شگفت انگیزی نخواهد کرد و این اتفاق باید به مرور و به طور متوالی رخ دهد تا ارزش معاملات پله پله رشد کرده و به بالای 3 هزار میلیارد تومان برسد.

روز گذشته سهامداران حقیقی حدود 100 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند و از این نظر همچنان می توان گفت که نگاه حقیقی ها به بازار، یک نگاه منفی و ناامیدانه است. اینکه حقیقی ها پول خود را از بورس خارج می کنند، فارغ از اینکه این پول را به کدام بازار می برند، نشان دهنده ناامیدی آن ها نسبت به آینده بازار سهام است. البته این روند می تواند خیلی سریع تغییر کند و در صورت صعود بازار، حقیقی ها مجددا به سرعت پول خود را وارد بورس خواهند کرد.

احتمال رشد شاخص ها

با شرایط فعلی برای بازار امروز احتمال رشد قیمت ها و شاخص ها وجود دارد. اینکه اکثر نمادها در معاملات روز گذشته مثبت بودند، نکته خوبی است اما باید این را هم در نظر گرفت که فشار عرضه ها در نیمه دوم زمان معاملات روز گذشته افزایش یافت که درصورت منتقل شدن این فشار فروش به معاملات امروز، احتمال اینکه شاخص ها در محدوده منفی بازگشایی شوند وجود دارد اما پس از گذشت نیمه اول زمان معاملات، شرایط تعدیل می شود و شاخص ها مجددا به سمت دامنه مثبت حرکت خواهند کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید