بررسی معاملات این هفته بازار سهام

ترمز افت بورس کشیده شد /افزایش قدرت خریداران بازار سهام

کدخبر: ۵۲۷۰۸۱
بورس تهران یک هفته با نوسانات اندک را پشت سر گذاشت. وضعیت بازار سهام این هفته خیلی بد نبود و جلوی ریزش بیشتر آن گرفته شد.
ترمز افت بورس کشیده شد /افزایش قدرت خریداران بازار سهام

به گزارش اقتصادنیوز، طی هفته جاری و در 5 روز کاری، شاخص کل بورس تهران حدود 6 هزار واحد رشد کرد که معادل 46 صدم درصد است.

شاخص هم وزن برخلاف شاخص کل، رشد نکرد که البته افت آن بسیار جزئی بود. شاخص هم وزن در این هفته 77 واحد افت داشت که معادل 2 صدم درصد است.

شاخص فرابورس هم این هفته راه شاخص کل را در پیش گرفت و با رشد 51 واحدی، معادل 29 صدم درصد به ارتفاع خود افزود.

گرچه در این هفته نوسانات بازار سهام چندان بزرگ و قابل توجه نبود، اما یک جنبه مثبت داشت؛ اینکه بالاخره ترمز افت بورس کشیده شد و بازار سهام به وضعیتی متعادل رسید و حالا سرمایه گذاران می توانند به رشد شاخص ها در هفته های آینده امید بیشتری داشته باشند.

ارزش معاملات خرد هفتگی؛ کمتر از 11 همت

بازار سهام این هفته را با ارزش معاملات خرد کمتر از 2 هزار میلیارد تومان آغاز کرد و با کمتر از 2 هزار میلیارد تومان هم به پایان رساند.

روزهای شنبه و چهارشنبه ارزش معاملات خرد کمتر از دو هزار میلیارد تومان بود. اما در روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه ارزش معاملات به بالای این رقم رسید.

یکشنبه که ارزش معاملات خرد بالاترین رقم در معاملات این هفته بود، ارزش معاملات 2190 میلیارد تومانی ثبت شد. در روز دوشنبه رقم 2150 میلیارد تومان و روز سه شنبه 2100 میلیارد تومان به ثبت رسید.

به عبارتی ارزش معاملات خرد در مجموع 5 روز معاملاتی این هفته به 11 هزار میلیارد تومان هم نرسید.

خروج متوالی پول به دو هفته رسید

این هفته در تمام 5 روز معاملاتی، سرمایه گذاران حقیقی پول از بازار خارج کردند. روز شنبه حدود 90 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد اما یکشنبه خروج پول به 620 میلیارد تومان رسید.

دوشنبه خروج پول به 200 میلیارد تومان رسید و سه شنبه 140 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. در نهایت، روز چهارشنبه نیز 200 میلیارد تومان خروج پول از بازار ثبت شد.

هفته گذشته نیز در 4 روز معاملاتی، خروج پول از بازار ثبت شده بود که با این حساب خروج پول حقیقی ها از بازار به 2 هفته متوالی رسید.

 قدرت خریداران افزایش یافت

شاخص قدرت خریداران حقیقی این هفته وضعیت بهتری پیدا کرد. گرچه در سه روز ابتدایی معاملات فروشندگان حقیقی قدرت بیشتری نسبت به خریداران داشتند، اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ورق برگشت و خریداران قدرتمندتر از فروشندگان حقیقی شدند.

در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی اعداد 0.97، 0.69 و 0.87 را ثبت کرد و در روزهای سه شنبه و چهارشنبه اعداد 1.02 و 1.04 ثبت شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید