بررسی معاملات این هفته بازار سهام؛

درجا زدن بورس یک هفته پس از رشد 10 درصدی

کدخبر: ۵۳۵۱۹۲
پس از رشد پرشتاب بورس در هفته گذشته، این هفته وضعیت فرق کرد و شاخص ها بیشتر درجا زدند و استراحت کردند.
درجا زدن بورس یک هفته پس از رشد 10 درصدی

به گزارش اقتصادنیوز، هفته قبل شاخص کل در یک اقدام کم سابقه در چند سال گذشته، 10 درصد رشد کرد که رشدی بزرگ محسوب می شود. با توجه به رشد هفته گذشته، انتظار می رفت رشد بازار سهام در این هفته هم ادامه داشته باشد اما این اتفاق رخ نداد و شاخص ها درجا زدند.

این هفته شاخص کل بورس 752 واحد معادل 5 صدم درصد افت کرد. اما شاخص هم وزن خلاف جهت شاخص کل حرکت کرد و 3900 واحد معادل 98 صدم درصد رشد کرد. شاخص فرابورس نیز 56 واحد معادل 31 صدم درصد رشد کرد.

با این حساب و با توجه به اینکه شاخص کل افت کرده و شاخص هم وزن کمتر از یک درصد رشد کرده، می توان گفت که شاخص ها این هفته را درجا زده اند و استراحت کرده اند.

ارزش معاملات روز به روز کمتر شد

در این هفته ارزش معاملات خرد روز به روز کمتر شد. در حالی که چهارشنبه هفته گذشته ارزش معاملات خرد 4600 میلیارد تومان بود و حتی در روز سه شنبه هفته گذشته رقم 5900 میلیارد تومان برای ارزش معاملات خرد ثبت شده بود، در روز اول این هفته ارزش معاملات خرد به کمتر از 4000 میلیارد تومان رسید و رقم 3900 میلیارد تومان را ثبت کرد.

پس از آن در روزهای یکشنبه و دوشنبه ارزش معاملات خرد به ترتیب 3400 و 3300 میلیارد تومان شد. روز سه شنبه ارزش معاملات خرد به کمتر از 3000 میلیارد تومان رسید و رقم 2600 میلیارد تومان را ثبت کرد و در نهایت در روز چهارشنبه ارزش معاملات خرد تا سطح 2400 میلیارد تومان کاهش یافت.

بورس تهران

خروج بیش از 1400 میلیارد تومان پول خرد از بازار

از ابتدای تیرماه تا کنون تنها در 8 روز معاملاتی ورود پول حقیقی ها به بازار اتفاق افتاده که 2 مرتبه از آن در هفته گذشته بود. جالب اینکه در دو روزی که هفته قبل پول خرد به بازار وارد شد، رقم آن بیشتر از رقم کل 6 روز پیش از آن بود.

با این حساب تصور می شد در این هفته هم ورود پول اتفاق بیفتد اما چنین نشد. این هفته در تمام 5 روز معاملاتی پول از بازار خارج شد و حقیقی ها نشان دادند همچنان اعتمادی به بورس ندارند.

بیشترین خروج پول از بازار طی این هفته، روز دوشنبه بود که رقمی حدود 680 میلیارد تومان از نقدینگی حقیقی ها از بازار خارج شد. روز یکشنبه هم با خروج 300 میلیارد تومان، پول بزرگی از بازار بیرون رفت. در مجموع این هفته بیش از 1400 میلیارد تومان پول خرد از بازار خارج شد.

قدرت نسبتا برابر خریداران و فروشندگان

شاخص قدرت خریداران حقیقی در این هفته دو روز کمتر از یک بود و سه روز بالای یک. در روز شنبه این شاخص با ثبت عدد 1.19 بالاترین رقم هفته را ثبت کرد.

پس از آن در روزهای یکشنبه و دوشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی به اعداد 0.98 و 0.94 رسید. در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هم اعداد 1.03 و 1.09 ثبت شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید