بررسی معاملات بازار سهام در هفته دوم آذرماه

تحرکات جدید خریداران در بورس

کدخبر: ۵۴۰۰۵۵
مدت درجا زدن بورس به 4 هفته رسید. این هفته هم بازار سهام جهت خاصی نداشت و نوسانات آن محدود بود.
تحرکات جدید خریداران در بورس

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته جاری بازار سهام بلاتکلیف تر از سه هفته گذشته بود. در سه هفته گذشته بورس رشدی کوچک داشت اما این هفته شاخص ها وضعیت متفاوتی داشتند، به طوری که شاخص کل بورس و شاخص کل فرابورس افت کردند اما شاخص هم وزن رشد کرد.

در طور 5 جلسه معاملاتی این هفته شاخص کل بورس 14 هزار واحد معادل 1.03 درصد افت کرد. شاخص هم وزن حدود 4 هزار واحد معادل 96 صدم درصد رشد کرد و شاخص فرابورس 127 واحد معادل 68 صدم درصد افت کرد.

در میان این سه شاخص، شاخص فرابورس تنها شاخصی بود که در تمام 5 روز معاملاتی افت کرد. با توجه به طولانی شدن مدت درجا زدن بورس، این هفته این بازار وضعیت مبهم تری داشت و فروشندگان توانستند باعث افت محدود شاخص های کل بورس و کل فرابورس شوند.

جهش ارزش معاملات خرد در روز چهارشنبه

در این هفته ارزش معاملات خرد وضعیت بهتری نسبت به هفته گذشته داشت. البته در اولین روز معاملاتی، ارزش معاملات خرد کمتر از 3000 میلیارد تومان بود اما به مرور این رقم افزایش یافت.

روز شنبه ارزش معاملات خرد بازار سهام 2760 میلیارد تومان بود که کمترین رقم معاملات طی این هفته محسوب می شود. روز یکشنبه ارزش معاملات خرد به 3100 میلیارد تومان رسید و روز دوشنبه هم 3240 میلیارد تومان معامله خرد در بازار انجام شد.

روز سه شنبه ارزش معاملات خرد با رشدی جزئی به 3270 میلیارد تومان رسید و در نهایت در روز چهارشنبه، شاهد جهش ارزش معاملات خرد بودیم که رقم آن به 4070 میلیارد تومان رسید. آخرین تاریخی که ارزش معاملات خرد به بیش از 4000 میلیارد تومان رسید، 18 آبان بود که حالا پس از گذشت حدود یک ماه، دوباره این اتفاق رخ داد.

بورس تهران

خروج پول با شدت پایین

طی 5 روز معاملاتی این هفته، سرمایه گذاران حقیقی در تمام روزها پول خود را از بازار خارج کردند. البته شدت خروج پول در روزهای این هفته کم بود اما جمع آن ها به بیش از 570 میلیارد تومان می رسد.

در روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه به ترتیب 130، 120 و 170 میلیارد تومان پول از بازار خارج شد. اما در روزهای سه شنبه و چهارشنبه شدت خروج پول کاهش یافت و به ترتیب 60 و 70 میلیارد تومان پول از بازار طی این دو روز خارج شد.

قدرت خریداران افزایش یافت

شاخص قدرت خریداران حقیقی در این هفته وضعیت بهتری نسبت به هفته گذشته داشت. در شرایطی که هفته گذشته در دو روز شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد 0.86 را لمس کرده بود، این هفته این شاخص کمتر از 0.94 نرفت.

طی روزهای شنبه، یکشنبه و دوشنبه شاخص قدرت خریداران حقیقی عدد مشابه 0.94 را ثبت کرد. پس از آن در روز سه شنبه ناگهان قدرت خریداران افزایش یافت و عدد 1.11 را به ثبت رساند. در روز چهارشنبه هم این شاخص به عدد 0.99 رسید.

با این حساب می توان این طور برداشت کرد که قدرت خریداران حقیقی در این هفته نسبت به هفته گذشته بیشتر بوده اما افزایش قدرت آن ها چندان بزرگ و قابل توجه نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید